Pedagogical Content Knowledge on Ohm’s Law: case study of a Secondary School physics teacher in Costa Rica

Authors

  • Marco Vinicio López Gamboa Facultad de Educación. Universidad de Costa Rica, San Pedro de Montes de Oca, Costa Rica.
  • Diego Armando Retana Alvarado Facultad de Educación. Universidad de Costa Rica, San Pedro de Montes de Oca, Costa Rica.

DOI:

https://doi.org/10.55767/2451.6007.v33.n2.35270

Keywords:

Pedagogical Content Knowledge, Case study, Ohm’s Law, Hypothesis of the complexity, Teaching strategies

Abstract

A case study of a Secondary School physics teacher is presented, focused on the analysis of Pedagogical Content Knowledge (PCK) on
Ohm’s Law. From the reflection with a declarative nature, the bases of professional knowledge, teaching strategies and personal PCK
are described, within the framework of the theoretical model that includes PCK (Gess-Newsome, 2015), consistent with the so-called
Hypothesis of the Complexity. As a first-order instrument, a semi-structured interview was used. The content analysis focused on the
Bases of Professional Knowledge of the Teacher and the results allow us to recognize that the teacher’s CDC assumes a transformative
character that transcends the classroom, overcoming obstacles of a curricular and contextual nature.

References

Amórtegui, E. F. (2018). Contribución de las prácticas de campo a la construcción del conocimiento profesional del profesorado de biología. Un estudio con futuros docentes de la Universidad Surcolombiana (Neiva, Colombia). Tesis Doctoral, Universitat de València, Valencia, España.

Andalón, J. [math2me] (2016, diciembre 19). Cómo resolver un circuito eléctrico en serie. [Video]. https://youtu.be/-zuNO1MoPz4

Fernández, C. y Fernandes de Goes, L. (2014). Conhecimento pedagógico do conteúdo: estado da arte no ensino de ciências e matemática. En Garrritz, A., Daza, S. y Lorenzo, M.G (Eds.), Conocimiento Didáctico del Contenido. Una perspectiva Iberoamerica (pp. 66-100) Saarbrük: Editorial Académica Española.

Garritz, A. (2014). Pedagogical Content Knowledge. In R. Gunstone (Ed.), Encyclopedia of Science Education. Springer: Dordrecht. https://doi.org/gcv

Gess-Newsome, J. y Carlson, J. (2013). The PCK Summit Consensus Model and Definition of Pedagogical Content Knowledge. The Symposium Reports from the Pedagogical Content Knowledge (PCK) Summit, ESERA Conference 2013. Nicosia, Chipre.

Gess-Newsome, J. (2015). A model of teacher professional knowledge and skill including PCK: Results of thinking from the PCK Summit. In A. Berry, P. Friedrichsen, J. Loughran (Eds.), Reexamining Pedagogical Content Knowledge in Science Education (pp. 28-42). New York: Routledge.

Lescano, A., Sánchez, G., y Lorenzo, M. (2018). Desarrollo del conocimiento profesional docentes sobre espectroscopía durante un proceso de investigación-acción. Revista de Enseñanza de la Física, 30(Extra), 127-134.

Loughran, J., Mulhall, P., y Berry, A. (2004). In search of pedagogical content knowledge in science: developing ways of articulating and documentating professional practice. Journal of Research in Science Teaching, 41(4), 370-391.

Magnusson, S., Krajcik, J., y Borko H. (1999). Nature, Sources, and Development of Pedagogical Content Knowledge for Science Teaching. In J. Gess-Newsome y N. Lederman (Eds), Examining Pedagogical Content Knowledge. The Construct and its Implications for Science Education (Vol. 6, pp. 95-132) Dordrecht, Boston, London: Kluwer Academic Publisher.

Melo, L., Cardona, G., Cañada, F., y Martínez, G. (2018). Conocimiento didáctico del contenido sobre el principio de Arquímedes en un programa de formación de profesores de física en Colombia. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 23(76), 253-279.

PhET Colorado. (s.f.). Ley de Ohm. https://phet.colorado.edu/sims/html/ohms-law/latest/ohms-law_es.html

Retana-Alvarado, D. A., Vázquez-Bernal, B., de las Heras Pérez, M. A., y Jiménez-Pérez, R. (2021). Las causas del cambio emocional en el clima de aula desde la hipótesis de la complejidad. Revista Interdisciplinar Sulear, 9, 170-190.

Shulman, L. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14. https://doi.org/bg52xz

Stake, R. E. (2005). Qualitative case studies. In N. Denzin, y Y. Lincoln, The SAGE Handbook of Qualitative Research (pp. 443-466). Thousand Okas: SAGE.

Vázquez-Bernal, B., Jiménez-Pérez, R., Matilde, M. y Mellado, V. (2009). Aprendizaje escolar y obstáculos. Estudio de caso de una profesora de ciencias de secundaria. Ciência e Educação, 15(1), 1-19. https://doi.org/bnp2vn

Vázquez-Bernal, B., Jiménez-Pérez, R., Mellado, V. y Taboada, M. (2010). La Resolución de Problemas: ¿podemos cambiar el tipo de actividades en el aula? Estudio de un Caso. En A. M. Abril y A. Quesada (Eds.) XXIV Encuentro de Didáctica de las Ciencias Experimentales, 118-125. Jaén: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Jaén.

Published

2021-11-05

How to Cite

López Gamboa, M. V. ., & Retana Alvarado, D. A. . (2021). Pedagogical Content Knowledge on Ohm’s Law: case study of a Secondary School physics teacher in Costa Rica. Journal of Physics Teaching, 33(2), 309–316. https://doi.org/10.55767/2451.6007.v33.n2.35270

Issue

Section

Investigación en Enseñanza de la Física