Design of an experimentation module based on nature of science and inquiry

Authors

  • Diana Jiménez Robles Facultad de Educación, Universidad de Costa Rica. Ciudad Universitaria Rodrigo Facio Brenes, 11501-2060 Montes de Oca, San José, Costa Rica.
  • Bryan Valverde Alvarado Facultad de Educación, Universidad de Costa Rica. Ciudad Universitaria Rodrigo Facio Brenes, 11501-2060 Montes de Oca, San José, Costa Rica.
  • Marianela Navarro Facultad de Educación, Universidad de Costa Rica. Ciudad Universitaria Rodrigo Facio Brenes, 11501-2060 Montes de Oca, San José, Costa Rica.

DOI:

https://doi.org/10.55767/2451.6007.v33.n2.35268

Keywords:

Nature of Science, Inquiry, Experimentation, Science teaching

Abstract

This article presents an approach to the design of an experiment application module that includes inquiry and the nature of science
(NOS) and promotes the acquisition of scientific skills. Then, through the use of the module analyze the possible changes in the
epistemological perception of teachers about NOS, the incorporation of the methodology based on inquiry in didactic planning and
the usefulness of the module for teaching science. The module was implemented virtually and included a series of four experiments,
links to activities and articles by other authors. For the collection and analysis of data a questionnaire on the conceptions of the
NOS and a Likert-type questionnaire were applied besides the review of didactic plans using a coding matrix. As part of the
conclusions, it was found that the conceptions about science of those who participated in the module were deeply rooted, since
no change was evidenced when applying the module. On the other hand, it was found that the module is useful as a first approach
to NOS. In addition, some aspects of the inquiry were identified that should be reinforced, and be present in the didactic planning.

References

Acevedo, J. y García, A. (2016). «Algo antiguo, algo nuevo, algo prestado». Tendencias sobre la naturaleza de la ciencia

en la educación científica. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 13(1), 3-19. Recuperado de:

http://hdl.handle.net/10498/18010

Adúriz-Bravo, A. (2005). Una introducción a la naturaleza de la ciencia: La epistemología en la enseñanza de las ciencias

naturales. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Adúriz-Bravo, A., Gómez-Galindo, A., Rodríguez-Pineda, D., López-Valentín, D., Jiménez-Aleixandre, M., IzquierdoAymerich, M. y Sanmartí-Puig, N. (2011). Las Ciencias Naturales en Educación Básica: formación de ciudadanía para el

siglo XXI. Distrito Federal, México: Secretaría de Educación Pública. [versión electrónica]. Recuperado de:

http://www7.uc.cl/sw_educ/educacion/grecia/plano/html/pdfs/biblioteca/LIBROS/LIbroAgustin.pdf

Akarsu, B. (2010). Turkish pre-service teacher’s perspectives of demonstrations and hands-on activities in science

classrooms. Lat. Am. J. Phys. Educ, 4(3). Recuperado de

https://pdfs.semanticscholar.org/2425/a4add38b0e1dc9618abf00eb689449311336.pdf?_ga=2.154176312.1609786

1567277862-1773534312.1567277862

Arias, M., y Navarro , M. (2017). Epistemología, Ciencia y Educación Científica: premisas, cuestionamientos y

reflexiones para pensar la cultura científica. Actualidades investigativas en educación, 17(3), 774-794.

http://dx.doi.org/10.15517/aie.v17i3.29878

Barber, M. y Mourshed, M. (2007). How the World’s Best-Performing School Systems Come Out On Top. Estados

Unidos: McKinsey & Company.

Baptista, P., Fernández, C., y Sampieri, R. (2014). Metodología de la investigación. (5ta ed.). México: Graw Hill.

Bunge, M. (2005). La ciencia. Su método y su filosofía. Buenos Aires: Ediciones siglo veinte.

Carrascosa, J. (2005). El problema de las concepciones alternativas en la actualidad, el cambio de concepciones

alternativas. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 2(3), 388-402.

https://www.redalyc.org/pdf/920/92020307.pdf

Griffin, P., McGaw, B., y Care, E. (2012). The Changing Role of Education and Schools. Assessment and Teaching of 21st

Century Skills (pp. 1-16). doi: http://dx.doi.org/10.1007/978-94-007-2324-5_2

Hesse, M. (1980). Revolutions and reconstructions in the philosophy of science. Brighten: Harvester.

Hofstein, A. y Kind, P. (2012). Learning In and From Science Laboratories. En B. J. Fraser, K. Tobin, & C. J. McRobbie

(Eds.), Second International Handbook of Science Education. https://doi.org/10.1007/978-1-4020-9041-7

Lederman, N., Abd-El-Khalick, F., Bell, R., y Schwartz, R. (2002). Views of Nature of Science Questionnaire: Toward

Valid and Meaningful Assessment of Learners’ Conceptions of Nature of Science. Journal of Research in Science

Teaching, 39(6), 497–521. https://doi.org/10.1002/tea.10034

López-Barajas, E., Ortega, M., Albert, M. y Ortega, I. (2009). El paradigma de la educación continua. Reto del siglo XXI.

Madrid, España: UNED y Narcea.

Meisel-Donoso, J., Bermeo-Andrade, H., Saavedra-Moreno, C. y Patiño-Garzón, L. (2010). El éxito en la clase de ciencias

basada en indagación (EBCI): Una cuestión más allá del aula de clase. Pedagogía Y Saberes, (32), 111.124.

https://doi.org/10.17227/01212494.32pys111.124

Ministerio de Educación Pública, MEP. (2016). Política Educativa. La Persona: centro del proceso educativo y sujeto

transformador de la sociedad. San José, Costa Rica: MEP.

Ministerio de Educación Pública, MEP. (2017). Programas de estudio de ciencias, tercer ciclo de educación general

básica. San José, Costa Rica: MEP.

Muñoz, G. (2014). El concepto sobre la naturaleza de la ciencia desde una perspectiva situada y pluralista. Congreso

Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación. Buenos Aires, Argentina.

Navarro-Camacho, M. (2019). La representación pedagógica de la cultura científica que realiza el profesorado de

biología en educación secundaria : estudio de casos en colegios públicos. (Tesis doctoral). Universidad de Costa Rica,

San José, Costa Rica.

Padilla-Canales, C., Brooks-Calderón, P., Jiménez-Porras, L. y Torres-Salas, M. (2016). Dimensiones de las competencias

científicas esbozadas en los programas de estudio de Biología, Física y Química de la Educación Diversificada y su

relación con las necesidades de desarrollo científico-tecnológico de Costa Rica. Revista Electrónica Educare, 20(1), 1–

https://doi.org/10.15359/ree.20-1.2

Programa Estado de la Nación (Ed.). (2017). Sexto Informe Estado de la Educación. San José, Costa Rica: Servicios

Gráficos, A. C. https://www.estadonacion.or.cr/educacion2017/assets/ee6-informe-completo.pdf

Retana, D. y Vázquez, B. (2019). Educación científica basada en la indagación: análisis de concepciones didácticas de

maestros en ejercicio de Costa Rica a partir de un modelo de complejidad. Revista Educación, 43(2), 31.

https://doi.org/10.15517/revedu.v43i2.32427

Reyes-Cárdenas, F. y Padilla, K. (2012). La indagación y la enseñanza de las ciencias. Educación química, 23(4), 415-

Recuperado de: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-

X2012000400002&lng=en&tlng=en

Sawada, D., Piburn, M.D., Judson, E., Turley, J., Falconer, K., Benford, R. y Bloom, I. (2002), Measuring Reform Practices

in Science and Mathematics Classrooms: The Reformed Teaching Observation Protocol. School Science and

Mathematics, 102: 245-253. doi:10.1111/j.1949-8594.2002.tb17883.x

Toma, R., Greca, I. y Meneses, J. (2017). Dificultades de maestros en formación inicial para diseñar unidades didácticas

usando la metodología de indagación. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias. 14(2), 442–457

Published

2021-11-05

How to Cite

Jiménez Robles, D. ., Valverde Alvarado, B. ., & Navarro , . M. . (2021). Design of an experimentation module based on nature of science and inquiry. Journal of Physics Teaching, 33(2), 293–300. https://doi.org/10.55767/2451.6007.v33.n2.35268

Issue

Section

Investigación en Enseñanza de la Física