Magnetic field in the virtual classroom in pandemic age

Authors

  • Fabiola Escobar Moreno Escuela Superior de Ingeniería Química e Industrias Extractivas, Instituto Politécnico Nacional, Av. Luis Enrique Erro s/n, Unidad Profesional Adolfo López Mateos, Zacatenco, Alcaldía Gustavo A. Madero, C. P. 07738, Ciudad de México, México
  • Víctor Hugo Luna Acevedo Escuela Nacional de Ciencias Biológicas, Instituto Politécnico Nacional, Prolongación de Carpio y Plan de Ayala s/n, Col. Santo Tomás, Alcaldía Miguel Hidalgo, C. P. 11340, Ciudad de México, México

DOI:

https://doi.org/10.55767/2451.6007.v32.n2.31324

Keywords:

Face to face learning; Distance learning; Virtual classroom; Electricity and magnetism

Abstract

We report the experience in times of confinement of the conversion from the scholarly modality to the virtual modality, of the Electricity and Magnetism Learning Unit, located in the curricular mesh of two degrees of Engineering and physical-mathematical area of a public Mexican university. It was found and analyze, despite the circumstances and with the bilateral teacher-student arrangement; it was possible to give academic continuity to the plans and programs of study. The undisputed allies in this extraordinary and sudden circumstance were the appropriate use of technology, but also the degree of teaching professionalism of those in charge of teaching the subjects. Through teaching planning, willingness of students to learn, an unpublished semester was concluded. Some reflections on areas for improvement are expressed to strengthen the next edition of this complex subject, hand in hand with educational research. In addition, is argue that distance education does not admit improvisation; it demands didactic knowledge of the content on the part of the teacher and concerning the use of technology.

References

Ablanque, J., Benito, R. M., Losada, J. C., Arranz, F. J., Seidel, L., Cámara, M. E., y Borondo, F. (2008). Laboratorio Virtual de Física en e-learning. Relada, 2(3), 131-136.

Bastida, D. (2019). Adaptación del modelo 5E con el uso de herramientas digitales para la educación: propuesta para el docente de ciencias. Revista Científica, 34(1), 73-80. Doi: https://doi. org/10.14483/23448350.13520

Bauer, W. y Westfall, G. D. (2011). University physics with modern physics, Vol. 2. McGraw-Hill.

Bertram, D. (2006) Likert Scales: CPSC 681—Topic Report. Poincare, 1-11. [Consultado el 11 de julio del 2020] Dispo-nible en: http://poincare.matf.bg.ac.rs/~kristina/topic-dane-likert.pdf

Bybee, R., Taylor, J., Gardner, A., Van Scotter, P., Powell, J., Westbrook, A. y Landes, N. (2006). The BSCS 5E instruc-tional model: Origins and effectiveness. Colorado Springs, Co: BSCS.

Ergin, I. (2012). Constructivist approach based 5E model and usability instructional physics. Latin-American Journal of Physics Education, 6(1), 14-20.

Escobar, F. y Nava, R. (2019) Metodología Alternativa para el Aprendizaje de la Dinámica de Fluidos, Caso ESIQIE. Eu-ropean Scientific Journal, 15(9), 577-596.

Google (s.f). Administra la enseñanza y el aprendizaje con Classroom. Consultado el 30 de junio del 2020]. Disponible en: https://edu.google.com/intl/es-419/products/classroom/?modal_active=none

Guisasola, J., Almudí, J.M. y Zubimendi, J. L. (2003). Dificultades de aprendizaje de los estudiantes universitarios en la teoría del campo magnético y elección de los objetivos de enseñanza. Enseñanza de las ciencias: revista de investiga-ción y experiencias didácticas, 21(1), 79-94.

Instituto Politécnico Nacional (s.f.). Principales características del docente 4.0. Consultado el 12 de julio del 2020]. Disponible en: https://docente.4-0.ipn.mx/index.php/innovacion/

Kraus, D. (1986). Electromagnetismo. Mc Graw-Hill.

Monroy, M. (2017). La planeación de los docentes de matemáticas: un proceso para la reflexión. En J. M. López-Calva (Ed.), Transformación de la práctica docente universitaria: aproximaciones desde la investigación-acción (pp. 117-149). México: Colofón; Universidad Popular Autónoma del Estado de Puebla.

Questionpro (s.f.). ¿Qué es la escala de Likert y cómo utilizarla? [Consultado el 4 de julio del 2020]. Disponible en: https://www.questionpro.com/blog/es/que-es-la-escala-de-likert-y-como-utilizarla/

Serra, R., Vega, G., Ferrat, A., Lunazzi, J. y Magallanes, D. (2009). El holograma y su utilización como un medio de ense-ñanza de la física en ingeniería. Revista brasileira de ensino de física, 31(1), 1401-1.

Serway R. y Jewett J. (2008). Física para Ciencias e Ingeniería. Volumen 2. Cengage Learning.

Tecpan, S., Benegas, J., y Zavala, G. (2015). Entendimiento conceptual y dificultades de aprendizaje de Electricidad y Magnetismo identificadas por profesores. Latin-American Journal of Physics Education, 9(1), 4.

Published

2020-12-13

How to Cite

Escobar Moreno, F., & Luna Acevedo, V. H. (2020). Magnetic field in the virtual classroom in pandemic age. Journal of Physics Teaching, 32(2), 109–126. https://doi.org/10.55767/2451.6007.v32.n2.31324

Issue

Section

Teaching Narratives