In search of a sense that allows humanist students to significally learn physics science

Authors

  • Émely Soledad UrbinaLillo
  • José Luis Pérez
  • Paulina Bravo

DOI:

https://doi.org/10.55767/2451.6007.v30.n2.22739

Keywords:

Physics, Teacher, Action research, Reflect while practice, Sense of relevance

Abstract

The report on research findings that you are going to read will tell you about the process I went through as a physics sciences teacher when I wanted to get learning in my humanist students in their last year at a humanist scientist school with a high percent of vulnerable students. The active research using a qualitative methodology with a focus of action research, which investigates and reflect while practice.
During my research I understood that I was not generating significant learning because my classes did not have sense of relevance for them until I had to reinventing myself and considered different opinion from different persons and in that moment my student got a role of subject person and the relationship began to be better.
Finally, I got reflexive methodology that transcends this investigation and it changed me as a teacher and as a person.

References

Bourgeois, E. (2009). Aprendizaje y transformación del sujeto en formación. Recuperado en 2015 de:https://aprendizajeyciclo.files.wordpress.com/2014/10/2009-bourgeois-aprendizaje-y-transformacic3b3n-del-sujeto-en-formacic3b3n-curso-adultos-2012.pdf

Carr, W. y Kemmis, S. (1988). Teoría crítica de la enseñanza. La investigación acción en la formación del profesorado. Barcelona: Martínez Roca.

Cofré, H. (2012). La enseñanza de la naturaleza de las ciencias en Chile: Del currículum a la sala de clases. Revista chilena de educación científica, 11(1), 12-21.

Díaz, F. (2003). Cognición situada y estrategias para el aprendizaje significativo. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 5(2), 1-13.

Espinoza, O., Castillo, D., González, E. y Loyola, J. (2012). Estudiantes vulnerables y sus itinerarios educativos en el sistema escolar municipal en Chile. Revista Iberoamericana de Educación,60(4), 1-16.

Latorre, A. (2013). La investigación-acción, conocer y cambiar la práctica educativa (13º ed.). Barcelo-na: Graó.

Martí. [Cdeciencia]. (2015, septiembre 20). El 96% del Universo. [Archivo de video]. Recuperado en 2015 de https://www.youtube.com/watch?v=hO6492SIbDk

Muller, D. [Veritasium]. (2014, Diciembre 1). This Will Revolutionize Education. [Archivo de Video]. Recuperado en 2015 de https://www.youtube.com/watch?v=GEmuEWjHr5

Ocampo, J. (2008). Paulo Freire y la pedagogía del oprimido. Revista Historia de la educación latinoamericana. 10, 57-72. Recuperado en 2015 de: http://revistas.uptc.edu.co/revistas/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/1486

Pozo, J. (1998). Capítulo 4: el sistema del aprendizaje. En Aprendices y maestros, la nueva cultura del aprendizaje. Madrid: Alianza Editorial.

Radovic, Y. (2015). El carácter ético-práctico de la educación. A partir de H. G. Gadamer, J. Habermas y el paro docente en Chile.

Sanmartí, N. (2009). Didáctica de las ciencias en la educación secundaria obligatoria. Madrid: Síntesis.

Suárez, M. (2002). Algunas reflexiones sobre la investigación-acción colaboradora en la educación. Re-vista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias.1(1), 40-56.

Stenhouse, L. (1987). La investigación como base para la enseñanza. Madrid: Morata.

Shön, D. (1992). La formación de profesionales reflexivos. Hacia un nuevo modelo de la enseñanza y del aprendizaje en las profesiones. Barcelona: Paidós/MEC.

SN. [Cenda Chile]. (2015, junio 1). Lo que dicen las AFP vs la realidad. [Archivo de Video]. Recuperado en 2015 de: https://www.youtube.com/watch?v=_kD9GakAyho

Velázquez, S. (2003). Violencias cotidianas, violencias de género. Escuchar, comprender, ayudar. Bue-nos Aires: Paidós.

Published

2018-12-18

How to Cite

UrbinaLillo, Émely S., Pérez, J. L., & Bravo, P. (2018). In search of a sense that allows humanist students to significally learn physics science. Journal of Physics Teaching, 30(2), 87–98. https://doi.org/10.55767/2451.6007.v30.n2.22739

Issue

Section

Teaching Narratives