Design, implementation and assessment of a proposal about electricity and magnetism by inquiry teaching for primary school

Authors

  • Jairo Ortiz-Revilla
  • Ileana M. Greca

DOI:

https://doi.org/10.55767/2451.6007.v29.n1.17146

Keywords:

Primary Education, Physics, Inquiry teaching

Abstract

From the Spanish legislative framework and current European educational landscape, a need to consent a scientific character to science teaching is being claimed. To achieve this, the transformation of the traditional education to a constructivist approach is required. This article shows a teaching-learning experience of the subject of Natural Sciences based on inquiry teaching. Its design and evaluation method are also explained. Different degrees of students´ development are evaluated through a rubric. The teaching unit that took place on the sixth level of Primary Education was about electricity and magnetism. Besides children being highly motivated by the project, the assessment performed showed that students reached learning abilities, mental habits, and the scientific knowledge of the treated content.

References

Alake-Tuenter, E., Biemans, H. J. A., Tobi, H., Wals, A. E. J., Oosterheert, I. y Mulder, M. (2012). Inquiry-Based Science Education Competencies of Primary School Teachers: A literature study and critical review of the American National Science Education Standards. International Journal of Science Educa-tion, 34(17), pp. 2609–2640.

Arillo, M. A., Ezquerra, A., Fernández, P., Galán, P., García, E., González, M., De Juanas, A., Martín del Pozo, R., Reyero, C. y San Martín, C. (2013). Las ideas «científicas» de los alumnos y alumnas de Pri-maria: tareas, dibujos y textos. Madrid: Universidad Complutense.

Artigue, M., Dillon, J., Harlen, W., y Lèna, P. (2012). Learning through inquiry. Recuperado del sitio de Internet de The Fibonacci Project: http://www.fibonacci-project.eu/

Ausubel, D. P. (1968). Educational psychology: a cognitive view. Nueva York: Holt, Rinehart & Winston.

Benetti, B., de França Ramos, E. M., y de Oliveira da Cruz, W. (2015). Física nos anos iniciais da educação básica -a experiência do pibid com o ensino de eletrostática. Revista de enseñanza de la física, 27(Extra), pp. 499-504. Recuperado de https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revistaEF/article/view/12695/12934

Carr, W. y Kemmis, S. (1988). Teoría crítica de la enseñanza. La investigación-acción en la formación del profesorado. Barcelona: Martínez Roca.

Guisasola, J., Zubimendi, J. L., Almudí, J. M. y Ceberio, M. (2008). Dificultades persistentes en el apren-dizaje de la electricidad: estrategias de razonamiento de los estudiantes al explicar fenómenos de carga eléctrica. Enseñanza de las Ciencias, 26(2), pp. 177-191.

Herrenkohl, L. R., Tasker, T., y White, B. (2011). Pedagogical practices to support classroom cultures of scientific inquiry. Cognition and Instruction, 29(1), pp. 1-44. doi:10.1080/07370008.2011.534309

Jasmin, D. y van den Berg, E. (2010). Pollen Spreads Inquiry-Based Science Education throughout Eu-rope. eLearning Papers, 20, pp. 1-9.

https://www.openeducationeuropa.eu/sites/default/files/legacy_files/old/media23255.pdf

Jerez, E. y Greca, I. M. (2016). La enseñanza de las ciencias en un aula inclusiva: estudio de un caso aplicado a la Educación Primaria. Presentado en VII Congresso Mundial de Estilos de Aprendizagem, 4-6 de Julio, Bragança, Portugal.

Ješková, Z., Lukáč, S., Hančová, M., Šnajder, Ľ., Guniš, J., Balogová, B., y Kireš, M. (2016). Efficacy of inquiry-based learning in mathematics, physics and informatics in relation to the development of students inquiry skills. Journal of Baltic Science Education, 15(5), pp. 559-574. Recuperado de http://journals.indexcopernicus.com/abstract.php?icid=1224388

Kapon, S. (2016). Doing research in school: Physics inquiry in the zone of proximal development. Jour-nal of Research in Science Teaching, 53(8), pp. 1172-1197. doi:10.1002/tea.21325

López-Gay Lucio-Villegas, R., Jiménez Liso, M. R., & Martínez Chico, M. (2015). Enseñanza de un modelo de energía mediante indagación y uso de sensores. Alambique. Didáctica De Las Ciencias Experimentales, (80), pp. 38-48. Recuperado de http://www.alambique.grao.com/revistas/alambique/80-la-energia-en-la-vida-cotidiana/ensenanza-de-un-modelo-de-energia-mediante-indagacion-y-uso-de-sensores

Martínez Chico, M. (2013). Formación inicial de maestros para la enseñanza de las ciencias. Diseño, implementación y evaluación de una propuesta de enseñanza. Tesis doctoral. Universidad de Almería.

MECD (2014). Real Decreto 126/2014, de 28 de febrero, por el que se establece el currículo básico de la Educación Primaria. Publicado en el Boletín Oficial del Estado No. 52, 1 de marzo de 2014. España.

MECD (2015). Orden ECD/65/2015, de 21 de enero, por la que se describen las relaciones entre las com-petencias, los contenidos y los criterios de evaluación de la educación primaria, la educación secundaria obligatoria y el bachillerato. Publicado en el Boletín Oficial del Estado No. 25, 29 de enero de 2015. España.

NRC (2012). A framework for k-12 science education: practices, crosscutting concepts, and core ideas. Washington, D.C.: The National Academies Press.

Osborne, J. y Dillon, J. (2008). Science Education in Europe: Critical Reflections. London: Nuffield Foundation.

Postigo Fernández, D. y Greca, I. M. (2014). Uso de la metodología de la indagación para la enseñanza de nociones sobre fuerzas en primer ciclo de la escuela primaria. Revista de enseñanza de la física, 26(1), pp. 265-273. Recuperado de https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revistaEF/article/view/9762/10498

Rocard, M., Csermely, P., Jorde, D., Lenzen, D., Walberg-Henriksson, H. y Hemmo, V. (2007). Science education NOW: A renewed pedagogy for the future of Europe. Recuperado del sitio http://ec.europa.eu/research/swafs/pdf/pub_science_education/report-rocard-on-science-education_en.pdf

SAILS (2015). Strategies for Assessment of Inquiry Learning in Science. Dublín: SAILS. Recuperado de: http://www.results.sails-project.eu/

Verdú Carbonell, R. (2004). La estructura problematizada de los temas y cursos de física y química como instrumento de mejora de su enseñanza y aprendizaje (tesis doctoral). Universitat de València, Valencia, España.

Worth, K., Duque, M., y Saltiel, E. (2009). Designing and implementing inquiry–based science units for primary education. Recuperado de http://www.fondation-lamap.org/sites/default/files/upload/media/Guide_Designing and implementing IBSE_final_light.pdf

Published

2017-06-13

How to Cite

Ortiz-Revilla, J., & Greca, I. M. (2017). Design, implementation and assessment of a proposal about electricity and magnetism by inquiry teaching for primary school. Journal of Physics Teaching, 29(1), 25–39. https://doi.org/10.55767/2451.6007.v29.n1.17146

Issue

Section

Teaching Proposals