Planteo de una propuesta de coordinación de contenidos de Física y Biología para la enseñanza de la Física en el nivel medio

Authors

  • Lorenzo Marcos Iparraguirre Facultad de Matemática Astronomía y Física (Fa.M.A.F.). Universidad Nacional de Córdoba.
  • Ana Lía De Longhi Facultad de Matemática Astronomía y Física (Fa.M.A.F.). Universidad Nacional de Córdoba.
  • María Soledad Jaureguialzo de Rubial Profesorado de Matemática Física y Cosmografía del Instituto de Enseñanza Superior Simón Bolívar, de la ciudad de Córdoba.
  • Margarita Genero de Labonia Profesorado de Matemática Física y Cosmografía del Instituto de Enseñanza Superior Simón Bolívar, de la ciudad de Córdoba.
  • Silvana Patricia Bongiovani Liceo General Manuel Belgrano (ex. Liceo de Señoritas), de la ciudad de Córdoba.

Abstract

Within the framework of a teaching assistantship, carried out by three secondary school teachers, we discuss the possibility of integrating topics of physics and biology on the premises of adequate selected situations. We choose topics related to the human thermal regulation and its circulatory syste~, and also of other species. We discuss relevant aspects of significative learning and the physical concepts involved.

We use the above results to analyze the previous knowledge of students in the physics teacher's school, on the topics of interest. On this basis we design sorne strategies to be used in the physics classroom. Some advance students implement new pedagogical strategies, changing the input of the proposal. We summarize
and discuss these results.

Published

2016-12-16

How to Cite

Iparraguirre, L. M., De Longhi, A. L., Jaureguialzo de Rubial, M. S., Genero de Labonia, M., & Bongiovani, S. P. (2016). Planteo de una propuesta de coordinación de contenidos de Física y Biología para la enseñanza de la Física en el nivel medio. Journal of Physics Teaching, 11(1), 39–52. Retrieved from https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revistaEF/article/view/16198

Issue

Section

Problemática de la Enseñanza