The ascending double cone as a dissenting experiment for physics education

Authors

  • Edgar David Guarin
  • Harold Moreno
  • María Helena Ramírez

DOI:

https://doi.org/10.55767/2451.6007.v28.n1.14686

Keywords:

Teaching of classical mechanics, Discrepant experiments, Active learning, Modeling, Ascending double cone

Abstract

One of the problems in Physics education is related to the limited understanding of concepts among students. The main reason is the high degree of formalism in some explanations. In this paper we propose to introduce discrepant experiments in the classroom since this kind of experiments generates the need to build explanations, enhancing different learning skills. Thus, we describe a classroom experience with students from ninth semester in a physics career, around the analysis of the ascending double cone, giving an alternative approach to this situation. According to the active learning methodology, we seek to promote understanding of the rotational dynamics of rigid bodies through the generation of a physical analysis and an explanatory model made by students, which allows them to better appreciate the mathematical and physical character of the phenomenon.

References

Anzualdo, G. T. (2010). La Enseñanza de la Física. Recuperado en septiembre de 2013, de Universidad Nacional de Ingeniería:

http://fiisvirtual.uni.edu.pe/wpcontent/uploads/2010/09/La_ensenanza_dela_fisica__2.pdf

Ayala, M., Malagón, J. y Romero, A. (2008). Los Procesos de Formalización y el Papel de la Experiencia en la Construcción del Conocimiento Sobre los Fenómenos Físicos. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.

Barbosa, L. H. (2008). Los Experimentos Discrepantes en el Aprendizaje Activo de la Física. Latin-American Journal of Physics Education, 2(3), pp. 246-252.

Barbosa, L. H. (2009). Los Experimentos Discrepantes Como Instrumento Mediador en el Desarrollo de la Intuición Física. 4° Congreso Internacional sobre Formación de Profesores de Ciencias. Bogotá: Revista Tecné, Episteme y Didaxis.

Chamizo, F. (2003). Modelización II: Un Pase de Modelos. Recuperado en Abril de 2014, de Universidad Autónoma de Madrid: http://www.uam.es/fernando.chamizo

Díez, J. y Moulines, U. (1999). Fundamentos de Filosofía de la Ciencia.Barcelona: Ariel.

Edelson, D. C. yReiser, B. J. (2006). Making Authentic Practices Accessible to Learners. En: Sawyer, R. K.:The Cambridge Handbook of the Learning Science. Inglaterra: Cambridge University Press.

Ghandi, S. C. y Efthimiou, C. (2005). The ascending double cone: A closer look at a familiar demonstration. European Journal of Physics, 26, pp. 681-694.

Guarin, E. D. y Moreno, H. (2010). Nociones cuánticas en la escuela secundaria: un estudio de caso. Latin-American Journal of Physics Education, 4(3), pp. 669-676.

Guarín, E. D. y Moreno, H. (2012). La modelación y las visualizaciones computarizadas en la Enseñanza de la Física. Revista Nodos y Nudos, 4(33), pp. 49-61.

Johnson-Laird, P. N. (1996). Images, Models and Propositional Representations.En: De Vega, M. et al: Models of Visuospatial Cognition. Inglaterra: Oxford University Press.

Pérez, C. (2009). El método de modelamiento y su integración con recursos tecnológicos para una aproximación constructivista al aprendizaje de conceptos de cinemática. 4° Congreso Internacional sobre Formación de Profesores de Ciencias. Bogotá: Revista Tecné, Episteme y Didaxis.

Pozo, J. I. y Gómez Crespo, M. A. (1997). Enfoques para la enseñanza de la ciencia. En: Pozo, J.I., y Gómez Crespo, M. A.:Teorías cognitivas del aprendizaje. España: Ed. Morata.

Raviolo, A. (2009). Modelos, Analogías y Metáforas en la Enseñanza de la Química. Educación Química, 20(1), pp. 55-60.

Resnick, R. y Halliday, D. (1971). Física parte I. Barcelona: CECSA.

Vásquez, A. O. (2007). Doble cono. Recuperado el Febrero de 2014, de Física Sorprendente: http://fisicasorprendente.blogspot.com/

Veit, E. A. y Teodoro, V. D. (2002). Modelagem no ensino/Aprendizagem de Física e os Novos Parámetros Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Revista Brasileira de Ensino de Física, 24(2), pp. 87-96.

Published

2016-06-16

How to Cite

Guarin, E. D., Moreno, H., & Ramírez, M. H. (2016). The ascending double cone as a dissenting experiment for physics education. Journal of Physics Teaching, 28(1), 37–49. https://doi.org/10.55767/2451.6007.v28.n1.14686

Issue

Section

Teaching Narratives