Transfer of Physics and Mathematics concepts to the analysis of thermal insulation in a wooden house in the Architecture degree program

Authors

  • Adriana Noelia Poco Universidad de Concepción del Uruguay. Facultad de Arquitectura y Urbanismo
  • Eugenia Laura Dalibon Universidad de Concepción del Uruguay. Facultad de Arquitectura y Urbanismo - Universidad Autónoma de Entre Ríos. Facultad de Ciencia y Tecnología Sede Concepción del Uruguay - Universidad Tecnológica Nacional. Facultad Regional Concepción del Uruguay
  • Antonio Rubén Jarne Universidad de Concepción del Uruguay. Facultad de Arquitectura y Urbanismo

DOI:

https://doi.org/10.55767/2451.6007.v36.n.47267

Keywords:

Regional climate, Descriptive statistical analysis, Thermal insulation in housing, Wood technology, Exterior enclosures

Abstract

This report summarizes the research conducted by the Mathematics III and Introduction to Physics and Constructions II departments of the Faculty of Architecture and Urbanism at the Universidad de Concepción del Uruguay. The project involved the application and transfer of content on statistics, heat transmission, and thermal insulation in wooden houses, using a Canadian house located on the premises of the National Institute of Agricultural Technology (INTA) in Concordia as the object of analysis. The strategy defined for testing the construction and analyzing the degree of thermal insulation provided by the enclosure panels was based on collecting external temperature data to compare with the values established by IRAM 11603 standards and the internal temperatures recorded by sensors to determine the conditions of comfort and habitability inside the house.
From the Reality-Theory-Practice methodology for the implementation in the classroom, an analysis of the thermal insulation provided by the original panel of the house was carried out, and subsequently, alternative solutions were proposed to ensure the panels comply with current regulations. Upon completion of the project, a report of the results was submitted to INTA-Concordia. 

References

Arista González, G. y Robles, J. (2015). Innovación educativa para la arquitectura: Compromiso de enseñanza/aprendizaje. (702-710). México: Asociación de Instituciones de Enseñanza de la Arquitectura de la República Mexicana, A. C.

Azqueta, P. E. (2014). Manual práctico del aislamiento térmico en la construcción - EPS - Poliestireno expandido. Buenos Aires, Argentina: Asociación Argentina del Poliestireno Expandido.

Buttigliero, H. y Ferrante, A. (1995). Formación de Recursos Humanos. Estrategias de Enseñanza para las Materias de Ingeniería. Capacitación docente. Buenos Aires, Argentina: Universidad Tecnológica Nacional.

Fernández Saiz, M. del C., Culasso, G. y Ruata, M. E. (2013). Interdisciplinariedad en la enseñanza de diseño estructural: Seminario de Prácticas Interdisciplinarias para estudiantes de Arquitectura e Ingeniería. Actas del 6° Congreso Regional de Tecnología de las Facultades del ARQUISUR, Tucumán, junio 2013.

Instituto Argentino de Normalización y Certificación. (1996). Acondicionamiento térmico de edificios – Condiciones de habitabilidad en edificios – Valores máximos de transmitancia térmica en cerramientos opacos. (IRAM: 11605).

Instituto Argentino de Normalización y Certificación. (2002). Aislamiento térmico de edificios. Métodos de cálculo. (IRAM: 11601).

Instituto Argentino de Normalización y Certificación. (2012). Aislamiento térmico de edificios. Clasificación bioambiental de la República Argentina. (IRAM: 11603).

Malbos, B. (2019). Explorando los sentidos de la relación teoría – práctica y los modelos de formación. Comodoro Rivadavia: Universidad Nacional de la Patagonia San Juan Bosco.

Downloads

Published

2024-11-27

Issue

Section

Trabajos presentados a SIEF

How to Cite

Transfer of Physics and Mathematics concepts to the analysis of thermal insulation in a wooden house in the Architecture degree program. (2024). Journal of Physics Teaching, 36, 297-305. https://doi.org/10.55767/2451.6007.v36.n.47267