The mathematization of constraints in a classical mechanics problem

Authors

  • Laura Chiabrando Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ingeniería
  • Francisco Kenig Universidad Nacional de General Sarmiento. Instituto del Desarrollo Humano
  • Marisol Montino Universidad Nacional de General Sarmiento. Instituto de Ciencias
  • Silvia Margarita Pérez Universidad Nacional de General Sarmiento. Instituto del Desarrollo Humano

DOI:

https://doi.org/10.55767/2451.6007.v36.n.47223

Abstract

This paper presents the results of a qualitative investigation that explores how university students solve a problem involving the motion of bodies connected by an ideal rope. The focus is on the kinematic constraints imposed, as these require the construction of mathematical relationships in different semiotic registers that represent the physical system. This study describes the constraints that students write to solve this situation and the cases that show interaction between mathematical representations and the physical system. The analysis of the data allows us to describe the particular characteristics of the use and mathematization of the constraints. Furthermore, the mathematization of the constraints, together with the monitoring of the partial results, are the tools that enable the students to progress in the resolutions.

References

Buteler, L. y Gangoso, Z. (2003). La representación externa en la resolución de un problema de física: ¿una cuestión de forma o una cuestión de fondo? Cognitiva, 15(1), 51-66.

Carcavilla Castro, A. y Escudero Escorza, T. (2004). Los conceptos en la resolución de problemas de física “bien estructurados”: aspectos identificativos y aspectos formales. Enseñanza de las Ciencias, 22(2), 213-228. Recuperado de https://ensciencias.uab.cat/article/view/v22-n2-carcavilla-escudero/1791.

Chiabrando, L., Kenig, F., Montino, M. y Pérez, S. M. (En prensa). El uso de reglas y restricciones en la resolución de un problema de mecánica: el rol de la matemática en la física. Revista Ciência & Educação.

Couso, D., Izquierdo, M. y Merino Rubilar, C (2008). La resolución de problemas. En C. Merino Rubilar, A. Gómez Galindo y A. Adúriz-Bravo (Coords.), Áreas y Estrategias de Investigación en la Didáctica de las Ciencias Experimentales (65-86). España: Universitat Autònoma de Barcelona.

Duval, R. (2006). Un tema crucial en la educación matemática: la habilidad para cambiar el registro de representación. La Gaceta de la RSME, 9(1), 143-168. Recuperado de https://gaceta.rsme.es/abrir.php?id=546.

Hopkins, D., Bollington, R. y Hewett, D. (1989). Growing up with qualitative research and evaluation. Evaluation and Research in Education, 3(2), 61-80.

Sirvent, M. T. y Rigal, L. (2023). La investigación social en educación: diferentes caminos epistemológicos, lógicos y metodológicos de producción de conocimiento. Barcelona: Miño y Dávila Editores.

Taylor, S. J. y Bogdan, R. (1996). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona: Paidós.

Downloads

Published

2024-11-27

Issue

Section

Trabajos presentados a SIEF

How to Cite

The mathematization of constraints in a classical mechanics problem. (2024). Journal of Physics Teaching, 36, 77-85. https://doi.org/10.55767/2451.6007.v36.n.47223