Technologies in laboratories to calculate the moment of inertia of a body in oscillatory motion

Authors

  • Laura Chiabrando Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ingeniería

DOI:

https://doi.org/10.55767/2451.6007.v36.n.47222

Keywords:

Apps, Smartphones, Laboratory, Rigid body, Oscillatory motion

Abstract

It is presented an update to a laboratory experience including technologies, using accessible tools for data collection and analysis. In particular, the objective of the experiment is to determine the moment of inertia of an inhomogeneous object that performs a simple oscillatory movement. This is one of the mandatory experimental activities that was implemented in Física I in the Facultad de Ingeniería at Universidad de Buenos Aires. The design proposed measure the angular velocity of the object using a mobile application (Phyphox) and analyze the data with a specific free access program (SciDAVis). This innovation allows to evaluate the physical model that is applied to the studied system. Considering reports presented and a survey to participants, it is necessary to mention that for students, it is accessible to incorporate mobile applications to collect data, but they present difficulties in the use of programs to analyze the data. It is highlighted that students value the use of technological tools in basic science subjects.

References

Aveleyra, E. E., Fontana, M. R. y Chiabrando, L. (Septiembre 2022). Repensar la enseñanza de Física en Ingeniería. Documento presentado en las Jornadas de intercambio: Experiencias educativas reconfiguradas en el Nivel Superior. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina.

Aveleyra, E. E. y Rossi, D. S. (2021). Aprender en la virtualidad. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, Especial (28), 403-408. doi: 10.24215/18509959.28.e50

Barber, M., Chiabrando, L., Duplaá, M.C. y Rivas Rojas, P. (2022). Propuesta Experimental para Estudiar el Movimiento Oscilatorio de un Cuerpo Rígido no Homogéneo Usando Celulares Inteligentes. En E. E. Aveleyra y M. A. Proyetti Martino (Coords.), Escenarios y recursos para la enseñanza con tecnología: desafíos y retos (385-395). Barcelona, España: Octaedro S.L.

Barber, M., Chiabrando, L., Duplaá, M.C. y Rivas Rojas, P. (2021). Teléfonos inteligentes para una actividad experimental de física básica en ingeniería. En E. E. Aveleyra, M. A. Proyetti Martino, F. Bonelli Otero, D. Mazzoni, G. Musso, J. Perri, R. A. Veiga (Coords.), Convergencia entre educación y tecnología: hacia un nuevo paradigma (36-40). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: EUDEBA.

Gibbs, H., Viau J. y Tintori Ferreira, A. (2019). Propuesta de actividades experimentales en las clases de física mediante el uso de teléfonos inteligentes. Revista de Enseñanza de la Física, 31(extra), 359-367.

Kaps, A., Splith, T. y Stallmach, F. (2021). Implementation of smartphone-based experimental exercises for physics courses at universities. Physics Education, 56(3), 1-9. doi: 10.1088/1361-6552/abdee2

Lopez, V. J. y Arias, V. (2019). Aporte de una propuesta de enseñanza basada en aplicaciones móviles, para el aprendizaje del movimiento pendular y sistema masa resorte: Estado del arte. Latin American Journal of Science Education, 6(2), 1-12.

Patrinopoulos, M. y Kefalis, C. (2015). Angular velocity direct measurement and moment of inertia calculation of a rigid body using a smartphone. The Physics Teacher, 53(9), 564-565. doi: 10.1119/1.4935774

Ramírez Castro, J.L. (2019). Experimentación en física con dispositivos móviles. Recuperado de https://experimentaciolliure.files.wordpress.com/2020/05/exfidismo-2019-3.pdf

Downloads

Published

2024-11-27

Issue

Section

Trabajos presentados a SIEF

How to Cite

Technologies in laboratories to calculate the moment of inertia of a body in oscillatory motion. (2024). Journal of Physics Teaching, 36, 69-76. https://doi.org/10.55767/2451.6007.v36.n.47222