Non-formal education scenarios in Colombia; Potentialities for Physics teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.55767/2451.6007.v35.n2.43694

Keywords:

Non-formal education, Physics education, Science centers, Planetariums, Astronomical observatories

Abstract

This research analyses non-formal education settings as potential environments for teaching Physics. The research was structured in two phases. In the first phase, a bibliometric analysis was carried out using RStudio’s Bibliometrix package and data obtained from the Web of Science database of publications that relate these settings and Physics teaching, making it possible to identify the current state of Physics teaching in non-formal contexts. In the second phase, an exhaustive search and follow-up of information on non-formal education settings in Colombia, such as museums, science centres, planetariums, and astronomical observatories, was carried out. The activities conducted in these places were examined and their potential for Physics education was analysed. This study will contribute to a more complete understanding of Physics teaching in non-formal settings and will identify opportunities for improvement in this area.

References

Aguirre Pérez, C. y Vázquez Molini, A. M. (2004). Consideraciones generales sobre la alfabetización científica en los museos de la ciencia como espacios educativos no formales. REEC: Revista Electrónica de Enseñanza de Las Ciencias, 3(3), 6. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1026030&info=resumen&idioma=POR

Ahumada, M. A. (2021). Apuestas desde la educación popular. Saberes y sabidurías pedagógicas: encuentro de la palabra y las experiencias educativas. Revista Boletín Redipe, 10(12), 88–101. https://doi.org/10.36260/RBR.V10I12.1570

Aranda Chirimuscay, A. L., González Bautista, I. P. y Rodríguez, J. H. (2021). Formación inicial de Educadores Infantiles: sistematización de la experiencia en el escenario de prácticas Planetario de Bogotá (fase I). http://repository.pedagogica.edu.co/handle/20.500.12209/13508

Arias, M., Marianela, M. y Camacho, N. (2017). Epistemología, Ciencia y Educación Científica: premisas, cuestionamien-tos y reflexiones para pensar la cultura científica. Actualidades Investigativas en Educación, 17(3), 1-20. https://doi.org/10.15517/AIE.V17I3.29878

Cardona Arango, D., Gómez Monsalve, Y. y Pino Mejía, C. (2018). Acuaciencia: promoviendo el desarrollo de habilida-des científicas en niños(as) dentro del Museo de ciencias naturales de la Salle. https://bibliotecadigital.udea.edu.co/handle/10495/28066

Elizondo Treviño, M. del S. (2013). Dificultades en el proceso enseñanza aprendizaje de la Física. http://www.presenciauniversitaria.uanl.mx/

Fagerstrom, J. M. (2020). Introducing health and medical physics to young learners in preschool to fifth grade. Health Physics, 118(1), 106–110. https://doi.org/10.1097/HP.0000000000001124

Fernández, L. F. C. y Vallejo, J. P. S. (2017). Formación permanente de maestros en el Parque Explora: una aproxima-ción a la comunidad Astromae. Revista Senderos Pedagógicos, 8(8), 123–140. https://doi.org/10.53995/SP.V8I8.971

Furió-Mas, C., Furió-Gómez, C. y Solbes-Matarredona, J. (2012). Profundizando en la educación científica: aspectos epistemológicos y metodológicos a tener en cuenta en la enseñanza. Educar em Revista, 44, 37–57. http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602012000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=es

Galeano, D., Migueí, G., Manzano, A. S., Andrés, M. E. y Salazar, Q. (2020). Evaluación de las capacidades Científicas y didácticas del radiotelescopio en banda KU del observatorio Astronómico UTP. Pereira: Universidad Tecnológica de Pereira. https://hdl.handle.net/11059/13016

Guisasola Aranzabal, J. y Morentin Pascual, M. (2007). ¿Qué papel tienen las visitas escolares a los museos de ciencias en el aprendizaje de las ciencias? una revisión de las investigaciones. Enseñanza de las Ciencias, 25(3), 401–414. https://doi.org/10.5565/REV/ENSCIENCIAS.3704

Karwasz, G. P., & Wyborska, K. (2023). How Constructivist Environment Changes Perception of Learning: Physics Is Fun. Education Sciences, 13(2), 195. https://doi.org/10.3390/EDUCSCI13020195

Marín Velásquez, T. y Arriojas Tocuyo, D. D. J. (2021). Ubicación de revistas científicas en cuartiles según SJR. Anales de Documentación, 24(1). https://doi.org/10.6018/analesdoc.455951

Massarani, L., Poenaru, L. M., Norberto Rocha, J., Rowe, S., & Falla, S. (2019). Adolescents learning with exhibits and explainers: the case of Maloka. International Journal of Science Education, Part B, 9(3), 253-267. DOI: 10.1080/21548455.2019.1646439

Mejía Aristizábal, L. S. (2012). Procesos de subjetivación y experiencias formativas : un estudio antropológico peda-gógico en el Parque Explora de la ciudad de Medellín. https://bibliotecadigital.udea.edu.co/handle/10495/16907

Ministerio de Educación Nacional. (2011). Estándares básicos de competencias en ciencias naturales y ciencias socia-les: formar en ciencias, ¡el desafío! Biblioteca Digital Magisterio. http://bibliotecadigital.magisterio.co/libro/estandares-b-sicos-de-competencias-en-ciencias-naturales-y-cienciassociales-formar-en

Miranda, E. C. y Agreda, G. M. R. P. de. (2017). Educación no Formal: potencialidades y valor social. Revista Cubana de Educación Superior, 36(1). https://revistas.uh.cu/rces/article/view/3342

Morentin, M., & Guisasola, J. (2015). Primary and secondary teachers’ ideas on school visits to science centres in the Basque country. International Journal of Science and Mathematics Education, 13(1), 191–214. https://doi.org/10.1007/S10763-013-9481-1/METRICS

Murillo Mosquera, J., Gómez Aristizabal, N. S. y Mejía Gaviria, L. M. (2018). El desarrollo de competencias científicas : una propuesta que integra el museo de la Universidad de Antioquia, como recurso didáctico, en la metodología del aprendizaje basado en problemas. https://bibliotecadigital.udea.edu.co/handle/10495/22970

Nicolás, A., Pedrozo, D., Elena, N. y Guerra, G. (2019). Historia y evolución de la escuela nueva como modelo educati-vo en Colombia. https://repositorio.uco.edu.co/jspui/handle/20.500.13064/223

Ortiz Gil, A., Aristizábal Garcia, D. C. y Restrepo Cadavid, J. (2021). Un tránsito que inicia: Parque Explora, escenario equitativo para la apropiación social del conocimiento. Revista Catalejo, 14, 62–65. http://repository.eafit.edu.co/handle/10784/31153

Paiba Páez, W. H. (2017). Percepciones de los estudiantes uniandinos sobre los procesos de enseñanza-aprendizaje en cursos de física 1 y 2. https://repositorio.uniandes.edu.co/handle/1992/61921

Pardo, L. M. G. y Valderrama, D. A. (2021). Enseñanza de la física en pandemia; una experiencia desde el enfoque cts. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, Número Extraordinario, 274–280. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/TED/article/view/15104

Pastor Homs, M. Inmaculada. (2004). Pedagogía museística. Nuevas perspectivas y tendencias actuales.

Pico, H. R., Inés, D. y Giraldo, A. (2021). Educación como proceso dialógico donde el sujeto es el principal agente de cambio. Miradas, 16(1), 97–118. https://doi.org/10.22517/25393812.24863

Pinzón Ortega, A. S., Franco Avellaneda, M. y Falla, S. (2015). Condiciones que posibilitan el acceso a un museo de ciencias: análisis del caso Maloka. Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad, 7(12), 11–27.

Reyes Bellmunt, T. (2021). A propósito de la nueva definición de museo del siglo XXI. Revista Catalana de Museología, 1.

Rodari, P. y Merzagora, M. (2007). Mediadores em museus e centros de ciência: Status, papéis e capacitação. Uma visão geral européia. En Massarini, L. (Org.). Diálogos & Ciência: Mediação em Museus e Centros de Ciência, (pp. 7–20).

Rodríguez García, F. A. (2023). Museo móvil como estrategia de divulgación de la Paleontología dirigido a visitantes del Museo de Ciencia del Parque Explora. www.udea.edu.co

Rodríguez Real, L. N. (2019). Diseño de módulo didáctico en arqueoastronomía como apoyo a las actividades del Ob-servatorio Astronómico de la Universidad Distrital. https://repository.udistrital.edu.co/handle/11349/26303

Sabbatini, M. (2003). Centros de ciencia y museos científicos virtuales: teoría y práctica. Education in the Knowledge Society (EKS), 4(1). https://doi.org/10.14201/EKS.14340

Sanchez Fundora, Y. y Roque García, Y. (2021). La divulgación científica: una herramienta eficaz en centros de investi-gación. Bibliotecas. Anales de Investigación, 7(0), 105–108. http://revistas.bnjm.sld.cu/index.php/BAI/article/view/315

Smitter, Y. (2006). Hacia una perspectiva sistémica de la educación no formal. Laurus, 12(22), 241–256. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=76102213

Solis, D. H., Hutchinson, D., & Longnecker, N. (2021). Formal Learning in Informal Settings — Increased Physics Con-tent Knowledge After a Science Centre Visit. Frontiers in Education, 6, 698691. https://doi.org/10.3389/feduc.2021.698691

Valderrama, D. A. (2023). Enseñanza de la astronomía, tensiones y distensiones frente al quehacer docente. Revista Internacional de Pedagogía e Innovación Educativa, 3(1), 87–98. https://doi.org/10.51660/RIPIE.V3I1.113

Valderrama, D. A. y Navarrete Florez, D. S. (2020). Apropiación conceptual de la astronomía en el contexto de la edu-cación primaria. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.

Published

2023-12-19

How to Cite

Non-formal education scenarios in Colombia; Potentialities for Physics teaching. (2023). Journal of Physics Teaching, 35(2), 75-91. https://doi.org/10.55767/2451.6007.v35.n2.43694