Experimental problems in the teaching of physics with gender perspective

Authors

  • Juan Farina Universidad Tecnológica Nacional. Facultad Regional Rosario
  • Dolores Covacevich Universidad Nacional de Rosario. Instituto Politécnico Superior Gral. San Martín
  • Verónica Correa Universidad Nacional de Rosario. Instituto Politécnico Superior Gral. San Martín
  • Judith Santa Cruz Universidad Tecnológica Nacional. Facultad Regional Rosario
  • Giuliana Ramini Universidad Tecnológica Nacional. Facultad Regional Rosario
  • Adrián Masetro Universidad Tecnológica Nacional. Facultad Regional Rosario
  • Rubén Sarges Guerra Universidad Tecnológica Nacional. Facultad Regional Rosario

Keywords:

Physics teaching, Experimental problems, Gender perspective

Abstract

The inclusion of gender perspective in physics teaching implies a critical and reflective look at gender inequalities in science, and an active commitment to promoting more equitable teaching. In order to investigate the role that men and women assume when solving in the laboratory what we call the Experimental Problem, the actions of 116 students of which 80 students at a first year and 36 students at a second year of engineering careers of the Universidad Tecnológica Nacional were analyzed with a qualitative approach. when they solve an experimental Physics problem in groups. Observations of students’ behavior were carried out during the activity of solving an experimental problem, the data collection was complemented with the review of the event film record and recordings of the group’s conversations. They were analyzed according to gender roles, observing that the behavioral patterns found are consistent, to a large extent, with socially assigned gender roles.

References

Anderson, S. & Johanson, A. (2016) Gender gap or program gap? Students’ negotiations of study practice in a course in electromagnetism. Physical Review Physics Education Research, 12, 020112 .

Argiroffo, B. & Scalona, E. (Comps.). (2016). Educación Sexual Integral y enseñanza de las Ciencias Sociales. Enfoques, sujetos y objetos para su abordaje en la escuela secundaria. Rosario: Coad y Amsafe Rosario.

CIN. (2019). Acuerdo plenario 1076/19. Disponible en https://ruge.cin.edu.ar/attachments/article/46/Acuerdo%20P.1076-19%20CIN%20Ley%20Micaela%20(1).pdf

Confedi. (2014). Competencias en Ingeniería. https://confedi.org.ar/download/documentos_confedi/Cuadernillo-deCompetencias-del-Confedi.pdf

Confedi (2018). Propuesta de estándares de segunda generación para la acreditación de carreras de ingeniería en la república argentina “Libro rojo de Confedi”. Universidad FASTA Ediciones.

Confedi. (2019). Declaración sobre Adhesión de las universidades a la Ley Micaela. Disponible en https://confedi.org.ar/wp-content/uploads/2019/06/Declaración-sobre-Adhesión-de-las-universidades-a-la-Ley-MicaelaMayo2019.pdf

Day, J., Stang, J., Holmes, N. , Kumar, D. & Bonn, D. (2016). Gender gaps and gendered action in a first-year physics laboratory. Physical Review Physics Education Research, 12, 020104

Farina, J., Concari, S., Del Greco, D., Paradiso, L., Sargés Guerra, R. y Oliveros Vega, M. (2011).Trazado de líneas equipotenciales. REF XI Reunión Nacional Educación en Física, Villa Giardino, Córdoba.

Farina, J. A., del Greco, D., Sargés Guerra, R., y Concari, S. (2019). Competencias y problemas experimentales en prácticas de laboratorio. Revista de Enseñanza de la Física, 31, 311–318.

Faur, E. (2008). Desafíos para la igualdad de género en la Argentina. 1.a ed. Buenos Aires: PNUD.

Flores, J., Caballero Sahelices, M. C., y Moreira, M. A. (2009). El laboratorio en la enseñanza de las ciencias: Una visión integral en este complejo ambiente de aprendizaje. Revista de Investigación, 75-111.

Hernández, C. (2023) Enseñar y aprender física sin limitaciones de género. XV Conferencia Interamericana de Ensino de Física e III Encontro Nacional do MNPEF. ttps://www.researchgate.net/publication/373072063_Ensenar_y_aprender_fisica_sin_limitaciones_de_genero

Iglesias Álvarez, I. (2022, abril 28). La brecha de género en el sector tecnológico. Computerworld. https://www.computerworld.es/tendencias/la-brecha-de-genero-en-el-sector-tecnologico-es-una-realidad-en-2022

Madsen, A., McKagan, S. B. & Sayre, E. C. (2013).Gender gap on concept inventories in physics: What is consistent, what is inconsistent, and what factors influence the gap? Physical Review Physics Education Research, 9, 020121

Moreno Sardá, A (2020). La crítica del paradigma androcéntrico: una estrategia epistemológica para una política feminista equitativa. En Fabbri, L. y otros. Apuntes Epistemológicos. Cuadernos feministas para la transversalización, UNR Editora, (pp. 31-66).

Otero, V. K. y Meltzer, D. (2016). 100 años de intentos de transformar la educación física. Física Enseñar, 54(9), 523-527. DOI: https://doi.org/10.1119/1.4967888

Perrenoud, Ph. (2001). La formación de los docentes en el siglo XXI. Revista de Tecnología Educativa, XIV(3), 503-523.

Quinn, K., Kelley, M., McGill, K., Smith, E., Whipps, Z. & Holmes, N. G. (2020). Group roles in unstructured labs show inequitable gender divide. Physical Review Physics Education Research 16, 010129

Scherr, R. (2016) Never mind the gap: Gender-related research in Physical Review Physics Education Research, 2005–2016, Physical Review Physics Education Research, 12, 020003(E) .

Sundstrom, M. Wu, D., Walsh, C., Heim, A. & Holmes, N. G. (2022). Examining the effects of lab instruction and gender composition on intergroup interaction networks in introductory physics labs Physical Review Physics Education Research, 18(1), 010102. DOI: https://doi.org/10.1103/PhysRevPhysEducRes.18.010102

Downloads

Published

2023-12-01

How to Cite

Experimental problems in the teaching of physics with gender perspective. (2023). Journal of Physics Teaching, 35, 115-122. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revistaEF/article/view/43285