Astronomy, Common National Curriculum Basis and the production of didactic materials: an experience report
DOI:
https://doi.org/10.55767/2451.6007.v33.n2.35297Keywords:
Astronomy, Didactic Material, BNCCAbstract
This paper presents the way in which the insertion of astronomy themes occurred during the elaboration of didactic material for
the first year of high school at a private teaching institution in the state of São Paulo, in the area of Physics. For the selection of
topics, a theoretical analysis was carried out on the Common National Curriculum Base, more specifically on the Natural Sciences,
so that it was possible to create learning expectations related to the specific skills and abilities of such document. At the end we
made a comparison between the old material and the new material, showing a considerable increase in themes related mainly to
astrophysics and astrobiology for this level of education, believing in this way, we are contributing to a contemporary teaching and
of greater interest on the part of the students. students.
References
Brasil. (2018). Base Nacional Comum Curricular. Fonte: Ministério da Educação:
http://basenacionalcomum.mec.gov.br/#/site/inicio.
Peixoto, D. E. (2018). Astronomia como disciplina integradora para o Ensino de Ciências. Tese de Doutorado, (Ensino
de Ciências e Matemática), UNICAMP, Campinas, SP.
Peixoto, D. E., Kleinke, M. U. (2016). Expectativas de Estudantes dobre a Astronomia no Ensino Médio. Revista
latino-Americana de Educação em Astronomia – RELEA, (22), 21-34.
SESI. (2012). Movimento do Aprender, 1° ano do Ensino Médio, Física. São Paulo, SP.
SESI. (2020). Movimento do Aprender, 1° ano do Ensino Médio, Física. São Paulo, SP
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Denis Eduardo Peixoto, Mário Conceição Oliveira, José Vicente Alves Teixeira Júnior, Wagner Garcia Pereira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:Los autores/as conservarán sus derechos de copiar y redistribuir el material, bajo los términos estipulados en la Licencia de reconocimiento, no comercial, sin obras derivadas de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra bajo las siguientes condiciones:
- Reconocimiento — Debe reconocer adecuadamente la autoría, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero no de una manera que sugiera que tiene el apoyo del licenciador o lo recibe por el uso que hace.
- NoComercial — No puede utilizar el material para una finalidad comercial.
- SinObraDerivada — Si remezcla, transforma o crea a partir del material, no puede difundir el material modificado.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).