Analysis of educational and outreach videos about day/night, seasons and lunar phases
Keywords:
Videos; Errors; Day and night; Seasons; Moon phasesAbstract
Studies related to the teaching and learning of everyday astronomical phenomena reveal that a large proportion of students at different educational level, and even teachers, experience difficulties in understanding this subject. An analysis is presented here which focuses on the hypothesis that some of these difficulties may be caused by the way the topic is developed in the explana-tory videos present on the Internet, which are usually used by teachers in their classes or by students for carrying out activities at home. Attention was focused on the analysis of videos about the day/night cycle, the seasons and the lunar phases, phenomena that are taught from the first years of schooling. Conceptual and didactic errors were detected, many of them linked to the most common alternative conceptions that have been revealed in research. This seems to confirm the hypothesis raised and suggests the need for a review by specialists before being used for educational purposes. Therefore, the use of these materials may result in reinforcement of scientifically incorrect explanations.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:Los autores/as conservarán sus derechos de copiar y redistribuir el material, bajo los términos estipulados en la Licencia de reconocimiento, no comercial, sin obras derivadas de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra bajo las siguientes condiciones:
- Reconocimiento — Debe reconocer adecuadamente la autoría, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero no de una manera que sugiera que tiene el apoyo del licenciador o lo recibe por el uso que hace.
- NoComercial — No puede utilizar el material para una finalidad comercial.
- SinObraDerivada — Si remezcla, transforma o crea a partir del material, no puede difundir el material modificado.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).