Moon (ca´agoxoic) roles in Qom people temporalities as a teaching proposal in cultural diversity contexts
Keywords:
Moon; Temporality; Qom people; Physics teaching; Intercultural bilingual educationAbstract
The main goal that guided this research was to investigate conceptions associated with the Moon (ca'agoxoic) and temporalities present in multicultural physics classrooms in secondary schools in the Province of Chaco, Argentina. To that end, students from the Qom ethnic group was approached, they are part of the Guaicurú linguistic family. Also, we chose an action research meth-odology through which different activities were generated to be implemented in secondary education institutions. Records were obtained through written productions, observations, etc. Finally, the results obtained show a masculine conception of Moon (ca'agoxoic), where it´s phases are perceived by Qom students in a different way from those expressed by scholarly science. Likewise, Ca´agoxoic (moon) apparent movement is related to menstrual cycles, fertility and months. The tasks carried out gen-erated points of access to ancestral knowledge from a valuation perspective.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:Los autores/as conservarán sus derechos de copiar y redistribuir el material, bajo los términos estipulados en la Licencia de reconocimiento, no comercial, sin obras derivadas de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra bajo las siguientes condiciones:
- Reconocimiento — Debe reconocer adecuadamente la autoría, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero no de una manera que sugiera que tiene el apoyo del licenciador o lo recibe por el uso que hace.
- NoComercial — No puede utilizar el material para una finalidad comercial.
- SinObraDerivada — Si remezcla, transforma o crea a partir del material, no puede difundir el material modificado.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).