Aspects of motivation that influence the choosing of the nursing course in new male and female students of the National University of Córdoba - August to October 2019
Keywords:
Course choice. Motivation. Nursing. Introductory course.Abstract
ABSTRACT
Introduction: The choosing of a university course of studies involves multiple difficulties such as academic and personal ones and interferes with the students’ health and well-being due to emotional, cultural and developmental characteristics. At present time, the Nursing Licentiate Course at the National University of Córdoba has been in great demand and, thus, the number of students at the introductory course has increased, signaling the introduction of the image of the male student to the course. This fact has generated the restructuring of nursing thought for professionals, educators, patients and for the interdisciplinary team. Objective: To determine the aspects of motivation that influence the choosing of the Nursing Course of new students
of the National University of Córdoba in the year 2019. Material and Methods: The study was descriptive, comparative and cross-sectional. The population was composed of the new students of the 2019 course, (n=364). Instrument: Self-administered questionnaire. Results: 32 % of the students are between 21 and 40 years of age. The prevalent gender is the female one with 71 %. Intrinsic dimensions: The need for well-being is mostly chosen by 100 %. Obtaining a university degree displayed 67% in men and 80% in women. Self-efficacy and self-esteem displayed 100 %; regarding the personal and family experiences, women showed 79 %, while men displayed 75 %. The extrinsic dimensions: the need for self-improvement and recognition of the student image displays 76% in women and 33% in men. The work incentive shows 100%. The economic incentive displays 58 % for men and 48 % for women. Discussion and Conclusion: After comparing the intrinsic and extrinsic aspects of motivation in men and women, it was observed that most of the students feel identified with various subdimensions and indicators since they are active participants in the learning process. Marshall Reeve (2010) claims that the incentives always precede behavior and, in doing so, they create in the person an expectation that attractive or unattractive consequences are forthcoming.
References
REFERENCIAS
Abdel, E., Halem, E., Hawashy, G., Dein, E. (2015). Reflexiones de José Martí sobre Medicina y salud. Revista Cubana de Enfermería. Versión impresa ISSN 0864-0319versión On-line ISSN 1561-2961. http://scielo.sld.cu/scielo.phpscript=sci_arttext&pid=S0864-03192005000100012
Baigorria, C. (2020). Relación entre el autoconcepto y la motivación para la elección de la carrera de enfermería. [Tesis de Doctorado]. Universidad UADE, Buenos Aires, Argentina. https://repositorio.uade.edu.ar/xmlui/bitstream/handle/123456789/12482/baigorria%20-%20tif.pdf?sequence=1
Blanco Bravo, A. S. & Lezama, A. S. (2017). Factores intrínsecos y extrínsecos que influyen en la motivación personal de los estudiantes de segundo año de enfermería León I semestre, 2013. (Monografía de Licenciatura). Facultad de Ciencias Médicas. Escuela de enfermería. FCM. UNC.
Bravo Torres & Vergara Tamayo (2018). Factores que determinan la elección de carrera profesional. Citado por Baigorria, Cynthia, 2020. ISSN-e 2145-2776. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6309708
Cárdenas Martínez, C. A. (2020). Intervención de enfermería basada en la dinámica del cuidado para la sobrecarga de cuidadores familiares de adultos mayores dependientes hospitalizados. [Tesis de Maestría]. Universidad de la sabana. Colombia. https://intellectum.unisabana.edu.co/bitstream/handle/10818/42740/Tesis%20Camila%20C%C3%A1rdenas%20%2829.pdf?sequence=1&isAllowed=y
CIE (Consejo Internacional de Enfermeras (2015). El cuidado de enfermería a los grupos humanos. Citado por: María Isabel Lagoueyte Gómez. Universidad de Antioquia. Colombia. Publicado en: Rev. Univ. Ind. Santander. Salud Bucaramanga. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-08072015000200013
Errasti-Ibarrondo, A., Solabarrieta & Canga-Armayor, S. (2016). Imagen Social e Identidad Profesional de la Enfermería. https://repositorio.uam.es/bitstream/handle/10486/680310/canto_hernando_angelatfg.pdf?sequence=1
Fuentes Plough, J. S. & Ojeda López, R. N. (2017). Componentes de la enfermería asociados al género y su relación con el desarrollo profesional. Revista de enfermería del instituto mexicano del seguro social. https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=73573
Guaman Carrasco, T. D. & Herrera Balladares, C. F. (2019). Factores motivacionales en la elección de la profesión de enfermería en la Universidad Central del Ecuador en el año 2019. [Tesis de Grado] Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas, Matanzas, Cuba. http://repositorio.ug.edu.ec/handle/redug/47809
Molina & Suarez (2016). Imagen social de Enfermería. Universidad Abierta Interamericana. Facultad de Medicina y Ciencias de la Salud. Lic. en Enfermería. http://imgbiblio.vaneduc.edu.ar/fulltext/files/TC130900.pdf
Observatorio Federal de los Recursos Humanos de Salud (2015). Ministerio de Salud de la Nación Argentina. Indicadores de la pirámide de trabajadores de enfermería. https://www.argentina.gob.ar/salud/observatorio
Peña & Buschazzo (2006). Interiorización de los estereotipos de género en la sociedad argentina y el ideal de belleza en los mensajes publicitarios. Citado por: Flores Hernández, &, Montes, 2017. [Tesis Doctoral]. https://eprints.ucm.es/id/eprint/47905/1/T39985.pdf
Peña & Buschazzo (2017). Socialización y Sociabilidad de género en un escenario universitario altamente masculinizado. Feminismo/s. Citado por: Flores Hernández, & Montes, 2017). https://feminismos.ua.es/article/view/2017n29socializacionysociabilidaddegeneroenunescenariouniversitarioaltammasculinizado
Rivera-Huayta. (2015). Elegir una profesión significa elegir el futuro. Mirada a la dialéctica: motivación-elección profesional. Citado por: Annia Almeyda Vázquez. Facultad de Psicología de la Universidad de La Habana, Cuba. https://integracion-academica.org/attachments/article/86/06%20Elegir%20 profesion%20-%20AAlmeyda.pdf
Silva Pereira, H. (2016). Estudio Descriptivo de la relación entre la motivación, cambio organizacional y de resistencia al cambio del personal del estado mayor de la Brigada 13 del Ejército Nacional de Colombia en el 2016. [Tesis de Grado]. Universidad Militar Nueva Granada Facultad de Estudios a Distancia Administración de Empresas a Distancia, Bogotá, Colombia. https://repository.unimilitar.edu.co/bitstream/handle/10654/15773/silvapereirahelizandro2016.pdf;jsessionid=86af3a6?sequence=3
Sonja Tosic, S. (2018). La importancia de la motivación en el proceso de adquisición del español como l2. [Tesis de Maestría]. Universidad Wien. Viena, Alemania. http://othes.univie.ac.at/55146/1/58514.pdf
Suriá, V., Rosser, R. et al. (2017). Escenarios educativos investigadores: haciauna educación sostenible. Editorial Dykinson, S. L. https://www.researchgate.net/profile/Francisco-Garcia-Moro/publication/350872371_Pensamiento_critico_en_la_formacion_inicial_del_futuro_profesional_de_la_educacion_social/links/607716a4881fa114b4029adc/Pensamiento-critico-en-la-formacion-inicial-del-futuro-profesional-de-la-educacion-social.pdf
Tomé Elena, M. C. (2017). Perfil motivacional del actual estudiante de enfermería. [Tesis de Maestría]. Universidad de León. España. https://buleria.unileon.es/bitstream/handle/10612/7121/2017_maría%20del%20carmen_tomé%20elena_1722.pdfse1
UNC. (2015). Estadísticas e Indicadores Institucionales. Página oficial de Estadística de la Universidad Nacional de Córdoba. https://www.unc.edu.ar/sobre-la-unc/estadisticas
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Crear en Salud
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.