The University Reform and the University Movement in Peru in 1919. Analysis of its institutional, social and political dimensions

Authors

  • Carlota Casalino Sen Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Consejo Nacional de Ciencia, Tecnología e Innovación Tecnológica
  • José Carlos Rivas Huarcaya Universidad Nacional Mayor de San Marcos
  • Carla Lucía Toche Universidad Antonio Ruiz de Montoya. Instituto Seminario de Historia Rural Andina

DOI:

https://doi.org/10.31050/re.v0i40.20950

Keywords:

University Reform, university movement, Peru, social movement, popular universities

Abstract

In this article we develop the main milestones of Peru's 1919 university reform based on an analysis of three dimensions: institutional, social and political. For the first dimension, we give an account of the changes made at the University of San Marcos based on the demands of the students. In the case of the second, we explain how the university movement links up with other social sectors, especially with the workers, not only by supporting each other in their repertoires of struggle, but also by creating Volkshochschulen as spaces for strengthening and forming active citizenship. Finally, with regard to the political dimension, we show how the Peruvian Student Federation and the University Reform Committee participated in the celebrations of the centenary of independence, and from those initial experiences in the public sphere, the country had a generation aware of its role as a social actor that had a presence for much of Peru's political life in the twentieth century, whether as representatives in Parliament, diplomats, critical intellectuals or political leaders.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Basadre, J. (1975). La vida y la historia. Ensayos sobre personas, lugares y problemas. Lima, Perú: Fondo del libro del Banco Industrial del Perú.

Basadre, J. (2005). Historia de la República del Perú (Vol. XVI). Lima, Perú: El Comercio.

Bergel, M. y Martínez, R. (2010). América Latina como práctica. Modos de sociabilidad intelectual de los reformistas universitarios (1918-1930). En C. Altamirano. Historia de los intelectuales en América Latina II. Buenos Aires, Argentina: Katz.

Burga, M. y Flores Galindo, A. (1994). Apogeo y crisis de la República Aristocrática. En Alberto Flores Galindo, Obras Completas II. Lima, Perú: Fundación Andina-SUR Casa de Estudios del Socialismo.

Burga, M. (2013). Universidad y poder. San Marcos y el Estado (siglos XIX y XX): ¿del poder a la impotencia? En M. Giusti y R. Sánchez-Concha, (Eds.) Universidad y nación. Lima, Perú: PUCP.

Casalino, C. (2017). Tres etapas en la historia de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Investigaciones Sociales (39).

Casalino, C. (2017). Centenario. Las celebraciones de la Independencia 1921-1924. Lima, Perú: Municipalidad de Lima.

Chiroleu, A. (2000). La reforma universitaria, en Nueva Historia Argentina, Tomo VI, Democracia, conflicto social y renovación de ideas (1916-1930), (pp. 357-389). Buenos Aires, Argentina: Sudamericana.

Contreras, C. (2004). Maestros, mistis y campesinos en el Perú rural del siglo XX. En El aprendizaje del capitalismo. Estudios de historia económica y social del Perú Republicano. Lima, Perú: Instituto de Estudios Peruanos.

Cornejo Koster, E. (1968). Perú, 1919–1920–1923, Crónica del movimiento estudiantil peruano. En Gabriel Del Mazo, La Reforma Universitaria. Lima, Perú: Universidad Nacional Mayor de San Marcos.

Cueto, M. (1982). La Reforma Universitaria de 1919. Universidad y estudiantes a comienzos de siglo (Tesis de Licenciatura). Pontificia Universidad Católica del Perú, Lima.

Deustua, A. (1922). Memoria del Decano de la Facultad de Filosofía y Letras perteneciente al año académico de 1920. Revista Universitaria, I (1), 75-78.

Deustua, J. y Rénique, J. L. (1984). Intelectuales, indigenismo y descentralización en el Perú 1897-1931. Cusco, Perú: Centro de Estudios Rurales Andinos Bartolomé de Las Casas.

Diani, M. (2015). Revisando el concepto de movimiento social. Encrucijadas. Revista crítica de Ciencias Sociales, (9).

Donoso, A. y Contreras, R. (2017). La dimensión social del movimiento estudiantil de Córdoba en 1918. Izquierdas, (33), 42-65.

Encinas, J. A. (2010). Concepto actual de educación. En Nueva escuela para una nueva nación, 1919-1932 (Vol. 10). Lima, Perú: Derrama Magisterial.

Encinas, J. A. (1973). La Reforma Universitaria en el Perú 1930-1932. Lima, Perú: Ediciones 881.

Garfias, M. (2010). La formación de la universidad moderna en el Perú. San Marcos 1850-1919. Lima, Perú: Asamblea Nacional de Rectores.

Loayza, A. (2008). Entre la docencia y la academia. La modernización de la Universidad de San Marcos, 1860-1928. Investigaciones sociales, 12 (20), 335–358.

Mariátegui, J. C. (2008). El proceso de la instrucción pública. En Siete ensayos de interpretación de la realidad peruana (pp. 123-171). Lima, Peru: Minerva.

Mücke, U. (2010). Política y burguesía en el Perú. El Partido Civil antes de la Guerra con Chile. Lima, Perú: Instituto Francés de Estudios Andinos-Instituto de Estudios Peruanos.

Paz Soldán, C. E. (1919). De la inquietud a la revolución: diez años de rebeldías universitarias, 1909-1919. Lima, Perú: El Inca.

Paz Soldán, C. E. (1922). De la revolución a la anarquía universitaria: páginas de crítica histórica. Lima: Biblioteca de la Reforma Médica.

Peralta, G. (2013). Universidad y nación en la generación del veinte. En M. Giusti y R. Sánchez-Concha (Eds.). Universidad y nación. Lima, Perú: PUCP.

Sánchez, L. A. (1968). El estudiante, el ciudadano, el intelectual y la reforma universitaria americana. En Gabriel Del Mazo, La Reforma Universitaria, Tomo III. Lima, Perú: Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Sánchez, L. A. (1969). Testimonio personal. Memorias de un peruano del siglo XX. Lima, Perú: Ediciones Villarán.

Serrano, S. (1994). Universidad y Nación. Chile en el siglo XIX. Santiago, Chile: Editorial Universitaria.

Tarrow, S. (1997). El poder en movimiento. Los movimientos sociales, la acción colectiva y la política. Madrid, España: Alianza Universidad.

Tcach, C. (2012). Movimiento estudiantil e intelectualidad reformista en Argentina (1918-1946). Cuadernos de Historia, (37), 131-157.

Touraine, A. (2006). Los movimientos sociales. Revista Colombiana de Sociología, (27), 255-278.

Villarán, L. F. (1906). Memoria del Rector de la Universidad perteneciente al año académico de 1906. Revista Universitaria, I (1).

Villarreal, F. (1922). Memoria del Decano de la Facultad de Ciencias perteneciente al año académico de 1920. Revista Universitaria, I (1), 55-64.

Published

2018-08-18

How to Cite

Casalino Sen, C., Rivas Huarcaya, J. C., & Toche, C. L. (2018). The University Reform and the University Movement in Peru in 1919. Analysis of its institutional, social and political dimensions. Estudios Digital, (40), 33–55. https://doi.org/10.31050/re.v0i40.20950