Autonomía y debate universitario:

¿«Pensar la universidad» o retórica universitarista?

Authors

  • Carolina Scotto Universidad Nacional de Córdoba

DOI:

https://doi.org/10.31050/re.vi52.46172

Keywords:

Reform, University, University rhetoric

Abstract

18th Reform built on the constitutive myth of the contemporary Córdoba identity and is part of the identity epic and cultural capital  of Latin American public universities. This epic has been especially rich in meaning for the public universities of our country and for  those of us who are part of their community. In this essay, I want to deal with one of those meanings, more precisely with a  reformist syntagma that is not usually identified as such, but which, I believe, should be included in its meta-programmatic legacy  because it involves all the others. To summarize, it is imperative, addressed to university communities, to take upon themselves the  task of «thinking the university», that is, of constantly rethinking and transforming it. I will also characterize some indicators that  show how this task has been displaced or obstructed, compromising in one way or another the strength of the reformist university,  that is, its capacity to transform itself. 

References

Buchbinder, P. (2018). «Pensar la Reforma universitaria cien años después», Revista Iberoamericana de Educación Superior, 25, IX: 86-95.

Caldelari, M. (1998). «Encuesta de Flecha», Pensamiento Universitario, Año 6 (7): 76-81.

Coetzee, J. M. (2004). Elizabeth Costello, Mondadori, Barcelona.

Coraggio, J. L. (2003). «La crisis y las universidades públicas en la Argentina». En Mollis, M. (comp.), Las universidades en América Latina: ¿reformadas o alteradas? La cosmética del poder financiero, pp. 109-122. Clacso, Buenos Aires.

Dennett, D. (2017). From Bacteria to Bach and Back. The Evolution of Minds, W.W. Norton & Company, New York and London.

Krotsch, P. (1998). «Presentación», Pensamiento Universitario, 6, (7): 1-2.

Mollis, M. (2003). Un breve diagnóstico de las universidades argentinas: identidades alteradas. En Mollis (comp.), Las universidades en América Latina: ¿reformadas o alteradas? La cosmética del poder financiero, pp. 203-216. Clacso, Buenos Aires.

Scotto, C. (2008). «Prólogo» a La Gaceta Universitaria de Córdoba 1918-1919. Eudeba, Buenos Aires.

Scotto, C. (2022). «El «mito» reformista y sus paradojas.» Talento Cutrin, Francisco J. M. (comp.), 100 años de Reforma Universitaria. Principales apelaciones a la universidad argentina, Colección CONEAU, Buenos Aires.

Tcach, C. (2004). «Pensar Córdoba: reflexiones preliminares». Estudios, 15: 9-14.

Tcach, C. (2012). «Movimiento estudiantil e intelectualidad reformista en Argentina (1918-1945)». Cuadernos de Historia, 37: 131-157.

Downloads

Published

2024-08-19

How to Cite

Autonomía y debate universitario:: ¿«Pensar la universidad» o retórica universitarista?. (2024). Estudios Digital, 52, 13-30. https://doi.org/10.31050/re.vi52.46172