The Outsiders of Uruguayan Politics: approach from semiotics

Authors

  • Sebastián Moreno Barreneche Universidad ORT (Uruguay)

DOI:

https://doi.org/10.31050/re.vi46.33983

Abstract

This article studies from a semiotic perspective the recent irruption of outsider candidates in the Uruguayan political scene. Specifically, it focuses in four candidates. Three of them gained visibility within the framework of the 2019 Uruguayan national elections – these are Ernesto Talvi, Juan Sartori and Guido Manini Ríos. In addition, the article also includes an analysis of Edgardo Novick, a fourth candidate that joined politics in 2015 as an outsider. The article discusses how these four candidates constructed their positioning within the Uruguayan political scene through the categories of “the academic”, “the businessman”, “the military soldier” and “the hard-worker”, respectively, all of them based on their professional activities prior to joining politics.

References

Arfuch, L. (Ed.). (2005). Identidades, sujetos, subjetividades. Buenos Aires, Argentina: Prometeo.

Barr, R. (2009). Populists, Outsiders and Anti-Establishment Politics. Party Politics, 15(1), 29-48.

Carreras, M. (2013). Presidentes outsiders y ministros neófitos: un análisis a través del ejemplo de Fujimori. América Latina hoy, (64), 95-118.

Casullo, M. E. (2019). ¿Por qué funciona el populismo? Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI.

Cerna Villagra, S. (2012). La senda del outsider: factores que explican la emergencia de candidatos exógenos al sistema de partidos en Perú y Paraguay. Estudios Paraguayos, XXIX y XXX (1 y 2), 117-145.

Eco, U. (1976). Tratado de semiótica general. Barcelona, España: Lumen.

Fabbri, P. (1998). El giro semiótico. Barcelona, España: Gedisa.

Goffman, E. (1959). La presentación de la persona en la vida cotidiana. Buenos Aires, Argentina: Amorrortu.

Hjelmslev, L. (1943). Prolegomena to a Theory of Language. Madison, Estado Unidos: Wisconsin University Press.

Laclau, E. (2005). La razón populista. Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.

Landowski, E. (2014). Sociossemiótica: uma teoria geral do sentido. Galáxia, (27) 10-20.

Lotman, J. (1996). La semiosfera, I. Madrid, España: Cátedra.

Mouffe, C. (2007). En torno a lo político. México, México: Fondo de Cultura Económica.

Moreno Barreneche, S. (2020a). Sentido, relaciones e interacciones. Intersecciones entre el pensamiento relacional y la sociosemiótica. Andamios, (44), 15-37.

Moreno Barreneche, S. (2020b). Mind the Gap! On the Discursive Construction of Collective Political Identities. Punctum, 6(2), 11-27.

Moreno Barreneche, S. (2020c). Polarización política y fanatismo ‘blando’: una hipótesis semiótica”. DeSignis, (33), 143-158.

Moreno Barreneche, S. (2020d). Polarización política en Uruguay: el neoliberalismo como categoría de sentido en la articulación de las identidades colectivas. Sociedad, (40), 104-117.

Moreno Barreneche, S. (2021). Artiguismo, restauración y usos estratégicos del pasado. La construcción discursiva de la identidad colectiva asociada al partido Cabildo Abierto. Cuadernos del CLAEH, 40 (113), 11-34.

Musto Crucci, F. (2020). El ingreso de políticos outsiders a la partidocracia uruguaya. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación, (112), 225-240.

Paolucci, C. (2012). Sens et cognition: La narrativité entre sémiotique et sciences cognitive. Signata, (3), 299-316.

Paolucci, C. (2021). Cognitive Semiotics. Integrating Signs, Mind, Meaning and Cognition. Nueva York, Estados Unidos: Springer.

Paschalidis, G. (2020). Introduction. Politics as a Communicative Project. Punctum, 6 (2), 5-9.

Peñamarín, C. (2020). Fronteras afectivas de la esfera pública y semiótica pragmática. CIC. Cuadernos de Información y Comunicación, (25), 61-75

Rodríguez Andrés, R. (2016). El ascenso de los candidatos outsiders como consecuencia de las nuevas formas de Comunicación Política y la desafección ciudadana. Comunicación y Hombre, (12), 73-95.

Vargas Llosa, M. (2012). La civilización del espectáculo. Montevideo, Uruguay: Alfaguara.

Verón, E. (1987). La palabra adversativa. Observaciones sobre la enunciación política. En Verón, E. et al (Eds.). El discurso político. Lenguajes y acontecimientos. Buenos Aires, Argentina: Hachette.

Verón, E. (1988). La semiosis social. Barcelona, España: Gedisa.

Verón, E. (1989). Semiótica y teoría de la democracia. Revista de Occidente, (92), 130-142.

Verón, E. (1994). Mediatización, comunicación política y mutaciones de la democracia. Semiósfera, (2), 5-36.

Verón, E. (1998). Mediatización de lo político. Estrategias, actores y construcción de los colectivos. En Gauthier, G., Gosselin, A. y Mouchon, J. (Comps.). Comunicación y política. Barcelona, España: Gedisa.

Downloads

Published

2021-08-24

How to Cite

The Outsiders of Uruguayan Politics: approach from semiotics. (2021). Estudios Digital, 46, 91-112. https://doi.org/10.31050/re.vi46.33983