The construction of lay education in Argentina, Brazil, and Mexico (1824-1879)

Authors

  • Alejandro Ortiz Cirilo Universidad Autónoma de la Ciudad de México

DOI:

https://doi.org/10.31050/re.vi42.25128

Keywords:

lay education, religious education, church and state, secularization

Abstract

This paper reconstructs the processes of conformation of the educational laicity regimes of Argentina, Brazil and Mexico, emphasizing the different stages present in the construction of their educational systems. The specificities of public and private schools, at different educational levels and in different historical contexts, are taken up again, focusing on the legal aspects that served as norms.

References

Aguerrondo, I., y Rosas, M. (2006). Educación en la Argentina: qué pasó en los' 90. Buenos Aires, Argentina: Papers.

Arredondo, M. y Gonzales, R. (2015). De la secularización a la laicidad educativa en México. Historia de la Educación. Anuario, 15(2), 140-167.

Barroso, J. (1867). A instrucção pública no Brasil. Río de Janeiro, Brasil: BL Garnier.

Campobassi, J. (1961). Laicismo y catolicismo en la educación pública argentina. Buenos Aires, Argentina: Gure.

Cárdenas Ayala, E. (2015). El fin de una era: Pío IX y el Syllabus. Historia Mexicana, 65(2), 719-746.

Carvalho, J. (1995). Desenvolvimiento de la ciudadanía en Brasil (Sección de obras de historia Serie Ensayos). México, México: Fondo de Cultura Económica.

Cunha, L. A. (2017). A educação brasileira na primeira onda laica: do Império à República. Río de Janeiro, Brasil: edición del autor.

Delgado Criado, B. (1992). Historia de la educación en España y América. Madrid, España: Morata.

Dublán, M. y Lozano, J. (1876). Legislación mexicana: o colección completa de las disposiciones legislativas expedidas desde la independencia de la República (Vol. 4).

Estrada, D. (1984). La educación ilustrada, 1786-1836: Educación primaria en la ciudad de México. México, México: Colegio de México.

Furlong, G. (1957). La tradición religiosa en la escuela argentina: exposición histórica. Buenos Aires, Argentina: Theoria.

González Villarreal, R. y Arredondo, A. (2017). 1861: la emergencia de la educación laica en México. Historia Caribe, 12 (30), 25-49.

Martínez Paz, F. (1973). El sistema educativo nacional: Formación, desarrollo, crisis. San Miguel de Tucumán, Argentina : Fundación Banco Comercial del Norte.

Miranda, R. (1981). La descentralización del sistema escolar argentino: en el nivel de las relaciones nación-provincias. Rosario, Argentina: Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación.

Newland, C. (1991). La educación elemental en Hispanoamérica: Desde la independencia hasta la centralización de los sistemas educativos nacionales. The Hispanic American Historical Review, 71(2), 335-364.

Sábato, H. (1999). Ciudadanía política y formación de las naciones: Perspectivas históricas de América Latina (Serie Estudios. Sección de obras de historia). México, México: Fideicomiso Historia de las Américas El Colegio de México Fondo de Cultura Económica (FCE).

Staples, A. (1988). La lectura y los lectores en los primeros años de vida independiente. Historia de la lectura en México, 94-126.

Thornton, M.C. (1948). The Church and freemasory in Brazil, 1872-1875. A study in regalism. Washington, Estados Unidos: Faculty of the Graduate School of Arts and Sciences of the Catholic University of America.

Vázquez, J. (1993). El federalismo mexicano 1823-1847. En Carmagnani, M. Federalismos latinoamericanos: México, Brasil, Argentina. México, México: Fondo de Cultura Económica.

Weinberg, G. (1984). Debate parlamentario, ley 1420, 1883-1884. Vol. I. Buenos Aires, Argentina: Centro Editor de América Latina.

Zorraquín, R. (1996) Historia del derecho argentino, Tomo II (1810-1969). Buenos Aires, Argentina: Perrot.

Downloads

Published

2019-07-20

How to Cite

The construction of lay education in Argentina, Brazil, and Mexico (1824-1879). (2019). Estudios Digital, 42, 13-29. https://doi.org/10.31050/re.vi42.25128