Students versus the Higher Education Act in 1995. The case of the University of Buenos Aires

Authors

  • Yann Cristal Facultad de Filosofía y Letras. Universidad de Buenos Aires.

DOI:

https://doi.org/10.31050/re.v0i40.20952

Keywords:

student movement, University of Buenos Aires, Law of Higher Education, menemism, neoliberalism

Abstract

This article rebuilds a significant and little-researched process in the history of Argentine student movement, such as the student conflict in 1995, in which takeovers of universities and massive concentrations took place against the approval of the Law of Higher Education by Carlos Menem's government. Focusing on the case of the University of Buenos Aires, the work establishes a periodization and analyses the students' mobilization repertoires, the scope of the demonstrations and the role of the different student groups. Likewise, the text examines the incidence of student protest in the maintenance of the gratuity and autonomy of Argentine public University, as well as its influence on the social conflict during the 90s against the so-called neoliberal policies and its possible impact on the growth of the opposition to menemism.

References

Beltrán, M. (2013). La Franja. De la experiencia universitaria al desafío del poder. Buenos Aires, Argentina: Aguilar.

Bonifacio, J. L. (2012). Neoliberalismo y Movimiento Estudiantil en la Universidad Nacional de Comahue. Cuestiones de Sociología,(8).

Buchbinder, P. y Marquina, M. (2008). Masividad, heterogeneidad y fragmentación: el sistema universitario argentino 1983-2008. Buenos Aires, Argentina: UNGS/Biblioteca Nacional.

Canelo, P. (2011). “Son palabras de Perón”. Continuidades y rupturas discursivas entre peronismo y menemismo. En A. Pucciarelli (Coord.). Los años de Menem. La construcción del orden neoliberal(pp. 143-176). Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI.

Chiroleu, A. (2005). La Educación Superior en la agenda de gobierno argentina en veinte años de democracia (1983-2003). En E. Rinesi, G. Soprano y C. Suasnábar (Comps.).Universidad, reformas y desafíos: dilemas de la educación superior en la Argentina y el Brasil(pp.59-81).Buenos Aires, Argentina: UNGS/Prometeo.

Cristal, Y. (2017a). El movimiento estudiantil de la UBA en los ’80: de la “primavera” al desencanto (1982-1987). Jornadas “Juventudes Universitarias en América Latina: Ayer y Hoy”. Programa Historia y Memoria: 200 años de la UBA, Universidad de Buenos Aires.

Cristal, Y. (2017b). El movimiento estudiantil de la Universidad de Buenos Aires en el final de la última dictadura (1982-83). En Sociohistórica, vol. 40, e031. Doi: https://doi.org/10.24215/18521606e031

Lobato, M. y Suriano, J. (2003).La protesta social en la Argentina. Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.

Mollis, M. (2008). Las reformas de la educación superior en Argentina para el nuevo milenio. Avaliaçao, 13, (2),509-532.

Novaro, M. (2009).Argentina en el fin de siglo: democracia, mercado y nación (1983-2001). Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Obradovich, G. (2011). Los cambios en el electorado de la Unión Cívica Radical en la década de los noventa. En Pucciarelli, A. (Coord.). Los años de Menem. La construcción del orden neoliberal. Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI.

Pereyra, S. (2008).¿La lucha es una sola? La movilización social entre la democratización y el neoliberalismo. Buenos Aires, Argentina: UNGS/Biblioteca Nacional

Pucciarelli, A. (Coord.). (2011).Los años de Menem. La construcción del orden neoliberal. Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI.

Romero, R. (1998).La lucha continúa. El movimiento estudiantil argentino en el siglo XX. Buenos Aires, Argentina: Eudeba/FUBA.

Svampa, M. (2005). La sociedad excluyente. La Argentina bajo el signo del neoliberalismo. Buenos Aires, Argentina: Taurus.

Suriano, J. (Dir.). (2003).Nueva Historia Argentina, volumen 10. Dictadura y democracia. Buenos Aires, Argentina: Sudamericana.

Talamonti Calzetta, P. (2008). La lucha contra la Ley de Educación Superior en la UNLP 1994-1996.En V Jornadas de Sociología de la UNLP. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Recuperado de: https://www.aacademica.org/000-096/320.

Downloads

Published

2018-08-18

How to Cite

Students versus the Higher Education Act in 1995. The case of the University of Buenos Aires. (2018). Estudios Digital, 40, 75-92. https://doi.org/10.31050/re.v0i40.20952