The uprising and its gestures. Imagination, aura and awakening as critical figurations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53971/2718.658x.v15.n24.43329

Keywords:

uprising, imagination, aura, awakening, critique

Abstract

Based on the developments of Georges Didi-Huberman in recent years around the uprising, its gestures and the articulation between power and powerlessness, this article explores three critical figurations: imagination, aura and the dream/awakening pair. Assuming criticism as an affective attitude and thought device that is instantiated in images in a perspective that owes much to Walter Benjamin, these pages will occasionally refer to the film The Commune by Peter Watkins (La Commune, Paris 1871, 2000) to anchor the inquiry into critical images with the aim of aspiring to a kind of epistemocriticism of the image.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agamben, G. (2001). ¿Qué es un pueblo? En Medios sin fin. Notas sobre la política. Valencia: Pre-Textos.

Baudelaire, Ch. (1869). Pert d’auréole. [Pérdida de aureola] En Lévy, M., Petits poèmes en prose (pp. 133-134). París: Les Paradis artificiels.

Benjamin, W. (1987). Pequeña historia de la fotografía. Discursos interrumpidos. Filosofía del arte y de la historia (61-83). Madrid: Taurus.

Benjamin, W. (1991). Über einige Motive bei Baudelaire [Sobre algunos temas en Baudelaire]. En Gesammelt Shcriften 1, 1. Berlín: Suhrkamp.

Benjamin, W. (1999). El surrealismo. La última instantánea de la inteligencia europea. En Imaginación y sociedad. Iluminaciones I (41-62). Madrid: Taurus.

Benjamin, W. (2007). Sócrates. En Obras. Libro II/vol. 1 (133-136). Madrid. Abada editores.

Benjamin, W. (2007a). Libro de los Pasajes. Madrid: Akal.

Benjamin, W. (2007b). París, capital del siglo XIX. En Libro de los Pasajes (37-49). Madrid: Akal.

Benjamin, W. (2007c). El origen del “Trauerspiel” alemán. En Obras. Libro I, vol. 1. Madrid: Abada editores.

Benjamin, W. (2012). L’oeuvre d’art à l`époque de sa reproduction mécanisée [La obra de arte en la época de su reproducción mecanizada]. En Das Kunstwerk im Zeitalter seiner technischen Reproduzierbarkeit. Band 16 (165-206). Berlín: Suhrkamp.

Benjamin, W. (2012a). Was is aura? [¿Qué es el aura?]. En Das Kunstwerk im Zeitalter seiner technischen Reproduzierbarkeit. Band 16 (304-307). Berlín: Suhrkamp.

Benjamin, W. (2017). El arco iris. Diálogo sobre la fantasía. En Materiales para un autorretrato (45-53). Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Breton, A. (2001). Primer manifiesto. Manifiestos del surealismo (15-48). Buenos Aires: Editorial Argonauta.

Buck-Morss, S. (2001). Dialéctica de la mirada. Walter Benjamin y el proyecto de los Pasajes. Madrid: La balsa de la medusa.

Butler, J. (2017). Revuelta. En Didi-Huberman, G., Insurrecciones (21-31). Barcelona: Museu Nacional D’Art de Catalunya/Jeu de Paume.

Chitussi, B. (2020). Imagen y mito. Un intercambio epistolar entre Benjamin y Adorno precedido por Filosofía del sueño. Buenos Aires: Unipe. Editorial Universitaria.

Comité invisible (2010). La insurrección que viene. Buenos Aires: Melusina[sic].

Dardot, P., Laval, Ch. (2015), Común: Ensayo sobre la revolución en el siglo XXI. Barcelona: Gedisa editorial.

Didi-Huberman, G. (2006). Lo que vemos, lo que nos mira. Buenos Aires: Bordes/Manantial.

Didi-Huberman, G. (2013). Quelle émotion ! Quelle émotion? [¡Qué emoción! ¿Qué emoción?] Montrouge Cedex : Bayard Éditions.

Didi-Huberman, G. (2020). Desear desobedecer. Lo que nos levanta, 1. Madrid: Abada editores.

Didi-Huberman, G. (2020a). La imaginación, nuestra comuna. Theory Now: Journal of literature, critique and thought, 3(2), 5-21.

Fürnkäs, J. (2014). Aura. En Opitz, M., Wiziska, E. (editores), Conceptos de Walter Benjamin (83-158). Buenos Aires: Las Cuarenta.

Hansen, M. (1999). Benjamin and Cinema: Not a One-Way Street. Critical Inquiry, 25(2), 306-343.

Ibarlucía, R. (1998). Onirokitsch. Walter Benjamin y el surrealismo. Buenos Aires: Bordes/Manantial.

Löwy, M. (2009). Morning Star. Surrealism, marxism, anarchism, situationism, utopia. [Estrella nocturna: surrealismo, marxismo, anarquismo, situacionismo, utopía]. Austin: University of Texas Press.

Löwy, M., Sayre, R., (2008). Rebelión y melancolía. El romanticismo como contracorriente de la modernidad. Buenos Aires: Nueva Visión.

Maura, E. (2013). Las teorías críticas de Walter Benjamin. Madrid: Edicions bellaterra.

Naishtat, F. (2022). Masa, aura y materialism onírico. Anthropology & Materialism. Recuperado de http://journals.openedition.org/am/2114.

Puglia, E. (2016). Aura. En Cohen, Esther (editora), Glosario Walter Benjamin. Conceptos y figuras (29-38). México: Universidad Nacional Autónoma de Mëxico.

Wayne, M. (2002). The Tragedy of History: Peter Watkins’s La Commune. Third Text, 16 (1), 57-69.

Weidmann, H. (2014). Despertar. En Opitz, M., Wiziska, E. (editores), Conceptos de Walter Benjamin (305-337). Buenos Aires: Las Cuarenta.

Published

2023-12-07

How to Cite

Taccetta, N. (2023). The uprising and its gestures. Imagination, aura and awakening as critical figurations. Recial, 14(24), 43–61. https://doi.org/10.53971/2718.658x.v15.n24.43329