Perspectives on a winged fiction or the method as butterflying. Method, criticism and poetics in the rhythm’s notion

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53971/2718.658x.v15.n24.43327

Keywords:

rhythm, criticism, method, poetics, flutter

Abstract

In his/her way, the researcher is led by the hand by a dominant passion in an endless journey that we will can call a method.

When an indefatigable search mobilizes poetic or critical writing, perhaps we are in front of what we recognize as a poetic or a method: the insistence of a form and a movement, a rhythm. And to make is the real name of that obstinacy. Criticism, like poetics, requires thinking in terms of what has not yet been done or thought, and escapes any immobilizing will.

What do poetics and method, fiction and theory have in common? Do their limits touch each other? If writing only begins where it “let to define what has already been defined” (as Meschonnic suggests), it’s because it has been able to suffer in language the mystery of an unknown form-sense. This insistence on the postponement of the end is nothing more than the “custody of an unappropriable” (according to Agamben), that outlines a system there: poetics or method.

And if (as Didi Huberman points out) a question of method is also a question of tempo, it’s also a question of rhythm: the tracing of a form-meaning that is articulated as a legible form in movement.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agamben, G. (1989). Idea de la prosa. Barcelona: Península. Libro

Agamben, G. (2006). Estancias. La palabra y el fantasma en la cultura occidental. Valencia: Pre-Textos. Libro

Agamben, G. (2007). La potencia del pensamiento. Buenos Aires: Adriana Hidalgo. Libro

Agamben, G. (2016). El fuego y el relato. México: Sexto Piso.

Agamben, G. (2018). Signatura rerum. Sobre el método. Buenos Aires: Adriana Hidalgo. Libro

Barthes, R. (2002). El susurro del lenguaje. Barcelona: Paidós.

Barthes, R. (2003). Cómo vivir juntos. Soluciones novelescas de algunos espacios cotidianos. Buenos Aires: Siglo XXI. Libro

Busquet, A. (2016). Materialismo, muerte y lenguaje. Cuadernos materialistas (1), Colectiva Materia, 6-15. https://ca36940f-8c79-42e0-9c57-6d82bf92bd0e.filesusr.com/ugd/848f09_69e34348914d4d5db8bd723eb5709d64.pdf Revista en línea

Benjamin, W. (2014). Calle de mano única. CABA: El Cuenco de Plata. Libro

Benveniste, É. (1966). La notion de «rythme» dans son expression linguistique [La noción de “ritmo” en su expresión lingüística]. En Autor, Problèmes de Linguistique Générale. Vol. 1, (pp. 327-335). París: Gallimard. Libro.

Canseco, A. (2014). Escribir la lectura. Consideraciones en torno al método en el abordaje teórico-crítico de la obra poética. En G. Milone (Ed.). Violencia y método. De lecturas y crítica. CABA: Letranomade. Libro

Deleuze, G. (2006). La literatura y la vida. Córdoba: Alción. Libro

Derrida, J. (2009a). Carneros. El diálogo ininterrumpido: entre dos infinitos, el poema. Buenos Aires: Amorrortu. Libro

Derrida, J. (2009b). La difunta ceniza. Adrogué: La Cebra. Libro

Derrida, J. (2017) Psiché. Invenciones del otro. Adrogué: La Cebra. Libro

Didi-Huberman, G. (2015a). Ante el tiempo. Historia del arte y anacronismo de las imágenes. Trad. de Antonio Oviedo. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.

Didi-Huberman, G. (2015b). Fasmas. Ensayos sobre la aparición, 1. Madrid: Shangrila. Libro

Didi-Huberman, G. (2015c). Falenas. Ensayos sobre la aparición, 2. Madrid: Shangrila. Libro

Ducrot, O. y Todorov, T. (2014). Diccionario enciclopédico de las ciencias del lenguaje. CABA: Siglo XXI.

Foucault, M. (1995). Discurso, poder y subjetividad. Buenos Aires: El cielo por asalto.

Maccioni, F.; Milone, G.; Santucci, S. (2019). Imaginar, hacer: ficciones y fricciones teórico-críticas. Revista Landa, 8 (1), 311-323. Recuperado de https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/202950/19.%20Santucci%20Milone%20Maccioni-%20Imaginar%20hacer.pdf?sequence=1 Artículo en línea

Maldinay, H. (2016/ 1967). La estética de los ritmos. Trad. Guadalupe Lucero. Cuadernos materialistas (1). Colectiva Materia, 38-58. https://ca36940f-8c79-42e0-9c57-6d82bf92bd0e.filesusr.com/ugd/848f09_69e34348914d4d5db8bd723eb5709d64.pdf Revista en línea

Meschonnic, H. (2006a). La rime et la vie. París: Gallimard. Libro

Meschonnic, H. (2006b) Vivre poème. Reims: Dumerchez. Libro

Meschonnic, H. (2007). La poética como crítica del sentido. CABA: Mármol Izquierdo. Libro

Milone, G. (2022). Ficciones fónicas. Materia, paisajes, insistencia de la voz. Santiago de Chile: Mímesis. Libro

Nancy, J-L. (2000). La comunidad inoperante. Trad. J. M. Garrido Wainer. Santiago de Chile: Arces-Lom. Libro

Nancy, J-L. (2013). Hacer, la poesía. Trad. Gabriela Milone. Revista Babedec, 3 (5), 155-163. Recuperado de https://rephip.unr.edu.ar/bitstream/handle/2133/15622/Hacer%2c%20la%20poes%c3%ada..pdf?sequence=2&isAllowed=y Artículo en línea

Nancy, J-L. (2014). Lengua apócrifa. Santiago de Chile: Cuadro de Tiza. Libro.

Published

2023-12-07

How to Cite

Canseco, A. (2023). Perspectives on a winged fiction or the method as butterflying. Method, criticism and poetics in the rhythm’s notion. Recial, 14(24), 8–21. https://doi.org/10.53971/2718.658x.v15.n24.43327