A tour of the denied city: digital magazines and new subjects in Havana at the beginning of the new century

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53971/2718.658x.v14.n23.41364

Keywords:

Cuba, digital magazines, XXI century, new political subjects

Abstract

Starting from the painting Ciudad negada (2016), by the plastic artist René Francisco Rodríguez, this work proposes an analysis of two digital magazines published in Havana during the first decade of the new century: Cacharro(s) (2003-2005) and 33 and 1/3 (2005-2009). The article examines the ways in which these e-zines, precursors in the field of virtual literary magazines, disrupted the conditions or rules of appearance of the subjects (Rancière, 1996, p.45), making room for the parts denied or without -Part in public life. Likewise, the analysis focuses on the strategy of “lightening” the weight of the national identity and tradition that these magazines carry out to make the figures of the common more complex, strategies that distinguish them from their predecessors on paper.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arenas, R.(2017). Antes que anochezca: autobiografía. Barcelona: Tusquets.

Benjamin, W. (2012). El París de Baudelaire. Buenos Aires. Eterna Cadencia.

Castro, F. (2013). Palabras a los intelectuales. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Constitución de la República de Cuba. (2019). Recuperado de http://media.cubadebate.cu/wp-content/uploads/2019/01/Constitucion-Cuba-2019.pdf

Dorta, W. (14 de marzo de 2015). Conversa en Benefit Street. (Literatura cubana reciente). Entrevista con Jorge Enrique Lage, Orlando Luis Pardo Lazo, Ahmel Echevarría, Lizabel Mónica y Osdany Morales. Recuperado de https://diariodecuba.com/cultura/1426285786_13395.html

Fornet, J. (2003). La narrativa cubana: entre la utopía y el desencanto. Hispamérica, 95, 3-20.

García Vega, L. (1993). Espacios para lo huyuyo. Coral Gables: La Torre de Papel.

Kumaraswami, P. (2016). The social life of literature in Revolutionary Cuba: narrative, identity, and well-being. New York: Palgrave Macmillan.

Morejón Arnaíz, I. (2015). “Pater familias por una literatura menor: la poética conceptual del grupo Diáspora(s)”. Revista Brasileira do Caribe, 16 (30), 195-205.

Pardo Lazo, O.L. (29 de julio de 2013). Prólogo a Generación Cero: nuevarrativa en la literatura cubana e-mergente. Recuperado de http://huronazul.es/2015/01/16/generacion-cero-nuevarrativa-en-la-literatura-cubana-e-mergente/

Piñera, V. (2013). “La gran puta”. En J. Cabezas Miranda (Ed.), Revista Diáspora(s). Edición facsímil (1997-2002) (pp. 627-629). Barcelona: Linkgua.

Rancière, J. (1996). El desacuerdo. Política y filosofía. Buenos Aires: Nueva Visión.

Rojas, R. (1996). La relectura de la nación. Acercamiento al nuevo ensayo cubano. Encuentro, 1, 1996, 42-51.

Rojas, R. (2013). La prole de Virgilio. En R. Rojas, La vanguardia peregrina (pp.124-145). México: F.C.E..

Silva, G. (2018). La política visual y editorial de la Revista Diáspora (s) a través de sus cubiertas y manifiestos. Ístmica. Revista de la Facultad de filosofía y letras, 22, 11-28.

Timmer, N. La Habana virtual: Internet y la transformación espacial de la ciudad letrada. En N. Timmer et al. Ciudad y escritura: imaginario de la ciudad latinoamericana a las puertas del siglo XXI (289-306). Leiden: Leiden University Press.

Viera, K. (3 de enero de 2022). Talleres literarios en Cuba: los espacios de JAAD. https://www.hypermediamagazine.com/entrevistas/jaad-entrevista-escritor-literatura

Published

2023-07-09

How to Cite

Maccioni, L. (2023). A tour of the denied city: digital magazines and new subjects in Havana at the beginning of the new century. Recial, 14(23), 19–33. https://doi.org/10.53971/2718.658x.v14.n23.41364