The ear to the poem Listening and affectivity in recent Argentine poetry

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53971/2718.658x.v14.n23.41228

Keywords:

contemporary Argentine poetry, affectivity, listening, voice, otherness

Abstract

 In the current paper, I propose an itinerary based on four scenes in which different relations between listening and affectivity are articulated: hate, love, politics and otherness. Each section focuses on different books of contemporary Argentine poetry of the last decade: Odio a la poesía objetivista, by Francisco Garamona; Vos ahora voz, by Franco Rivero; Sequía and Una bomba nos está matando a todos, by Gabriel Reches; and Martes dedo, by Alfonsina Brión. My objective is to analyze the solidary functioning between listening and affectivity through the formal and compositional effects on the texts. As a hypothesis, I start from the idea that listening marks a form of relationship with the other in the poems. Methodologically, I return to the studies of Florencia Garramuño and Luciana di Leone on poetry and affectivity. In turn, I refer to the theories around listening outlined mainly by Jean-Luc Nancy and Peter Szendy. As a contribution to the specific field of Argentine poetry criticism, although the article proposes an itinerary through specific books, the problem raised could be thought of transversally as a possible line of composition for the poetry of the present.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Matías Moscardi, Universidad Nacional de Mar del Plata, Argentina

Doctor en Letras, investigador asistente de CONICET y profesor adjunto del Taller de oralidad y escritura, Facultad de Humanidades, Departamento de Letras de la Universidad Nacional de Mar del Plata.

References

Barthes, R. (2002). Fragmentos de un discurso amoroso. Buenos Aires: Siglo XXI.

Brión, A. (2014). Martes dedo. Bahía Blanca: Chuy.

di Leone, L.(2014). Poesia e escolhas afetivas. Edição e escrita na poesia contemporânea. Rio de Janeiro: Rocco.

Dolar, M. (2007). La política de la voz. En Autor, Una voz y nada más (pp.129-151). Manantial: Buenos Aires.

Garamona, F. (2016). Odio la poesía objetivista. Rosario: Iván Rosado.

Garramuño, F. (2015). Mundos en común. Ensayos sobre la inespecificidad en el arte. Buenos Aires: FCE.

Giorgi, G. y Kiffer, A. (2020). Las vueltas del odio. Gestos, escrituras, políticas. Buenos Aires: Eterna Cadencia.

Girri, A. (1972). Diario de un libro. Buenos Aires: Sudamericana.

Goldsmith, K. (2015). Escritura No-creativa. Gestionando el lenguaje en la era digital. Buenos Aires: Caja negra.

Han, B.(2017). La expulsión de lo distinto. Buenos Aires: Herder.

Laxagueborde, J. (2016). Odio la poesía objetivista. Recuperado de

https://www.revistaotraparte.com/literatura-argentina/odio-la-poesia-objetivista/

Molina, C. (2017). Odiar la poesía objetivista. Recuperado de https://www.bazaramericano.com/resenas.php?cod=660&pdf=si

Nancy, J.(2007). A la escucha. Amorrortu: Buenos Aires.

Porrúa, A. (2011). Caligrafía tonal. Ensayos sobre poesía. Buenos Aires: Entropía.

__________ (2014). “La escucha y sus párpados” en Badebec - VOL. 4 N° 7 (Septiembre 2014). pp. 143-158.

Prieto, M.(2006). Breve historia de la literatura argentina. Buenos Aires: Taurus.

____________ (2014). Natural. Bahía Blanca: Vox.

Reches, G. (2019a). Sequía. Buenos Aires: Vos tampoco vas a ser feliz.

_________ (2019b). Una bomba no está matando a todos. Buenos Aires: Vos tampoco vas a ser feliz.

Rivero, F.(2018). vos ahora voz. Buenos Aires: Deacá.

Szendy, P. (2003). Escucha. Una historia del oído melómano. Barcelona: Paidós.

Tocquet, R. (1974). Médiums y fantasmas. Barcelona: Plaza&Janes.

Toop, D. (2013). Resonancia siniestra. El oyente como médium. Buenos Aires: Caja negra.

Zelarayán, R. (2009). Ahora o nunca. Poesía reunida. Buenos Aires: Argonauta.

Published

2023-07-09

How to Cite

Moscardi, M. (2023). The ear to the poem Listening and affectivity in recent Argentine poetry. Recial, 14(23), 321–347. https://doi.org/10.53971/2718.658x.v14.n23.41228