Genealogy of the labyrinth: Bergamín, Zambrano and an anti-scholarly metaphor

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53971/2718.658x.v13.n21.37809

Keywords:

Bergamín, Erudition, Philosophy, Unamuno, Zambrano

Abstract

This work aims to investigate the metaphorical recurrence of the labyrinth, present in the continuity of an anti-erudite strategy that links José Bergamín with María Zambrano. In this way, Hans Blumenberg's metaphorology is relevant as a methodological framework for investigation about the historical transformations of some images in their use within philosophical discourse. Within the Spanish intellectual field of the mid-twentieth century, the particular case of the labyrinth gives cohesion to an anti-erudite genealogy of Unamuno origin. Its metaphorical use by authors such as José Bergamín and María Zambrano not only exhibits the irrationalist trace, but also helps to consolidate a new philosophy based on the symbolic scope of the literary and its incidence in relation to a new type of history more linked to the subject than to books.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mariano Saba, Universidad de Buenos Aires - CONICET

Doctor en Letras; ayudante de primera en la Cátedra de Literatura Española II (Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires); Investigador Adjunto de CONICET, Instituto de Filología y Literaturas Hispánicas “Dr. Amado Alonso”, Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires, Argentina. 

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3165-5304

References

Abellán, J. L. (1998). El exilio filosófico en América. Los transterrados de 1939. Madrid: Fondo de Cultura Económica.

Bergamín, J. (1950). España en su laberinto teatral del siglo XVII. Mangas y capirotes. Buenos Aires: Argos.

Bergamín, J. (2004a). Dolor y claridad de España. Cartas a María Zambrano. Nigel Dennis ed. Sevilla: Renacimiento.

Bergamín, J. (2004b). Los filólogos. Teatro de vanguardia (Una noción impertinente) (pp. 261-295). Paola Ambrosi ed. Valencia: Pre-Textos.

Bergamín, J. (2005). La importancia del demonio. Obra esencial (pp. 31 – 48). Prólogo y selección de Nigel Dennis. Madrid: Turner.

Bergamín, J. (2008). Cervantes. Claro y difícil. Antología (pp. 161-176) Madrid: Fundación Banco Santander.

Bioy Casares, A. (2006). Borges, Daniel Martino ed. Bogotá: Destino.

Blumenberg, H. (2003). Paradigmas para una metaforología. Introducción de J. Pérez de Tudela Velasco. Madrid: Trotta.

Borges, J. L. (1998). La Biblioteca de Babel. Ficciones (pp. 86 – 99). Barcelona: Alianza.

Borges, J. L. (1998). Los dos reyes y los dos laberintos. El Aleph (157-158). Barcelona: Alianza.

Foucault, M. (2005). Las palabras y las cosas. Buenos Aires: Siglo XXI.

Kerényi, K. (2006). En el laberinto. Madrid: Siruela.

Menéndez y Pelayo, M. 1982-1991 [en línea]. Epistolario (vol. II y VII). Manuel Revuelta Sañudo ed.. Madrid: Fundación Universitaria Española. Recuperado de http://www.larramendi.es/i18n/corpus/unidad.cmd?idCorpus=1002&idUnidad=

Nácher, M. H. (2013). Laberintos de José Bergamín. (Un laberinto de poesía en los laberintos de la Historia). Laberintos, 15, 17 - 34.

Sánchez-Gey Venegas, J. (1999). Bergamín y María Zambrano. Religión y cultura, XLV, 875-883.

Santa María Fernández, M. T. (2016). El santo oficio de Unamuno en el teatro de José Bergamín. Lectura y signo, 11, 27 - 42.

Suances Marcos, M. y Villar Ezcurra, A. (1999). El irracionalismo. De los orígenes del pensamiento hasta Schopenhauer. Madrid: Síntesis.

Unamuno, M. de. (1951). Sobre la erudición y la crítica. Ensayos (tomo I, pp. 711 – 734). Madrid: Aguilar.

Unamuno, M. de. (1952). Don Marcelino y la Esfinge. Obras completas (tomo V, pp. 402-405). Madrid: Afrodisio Aguado.

Zambrano, M. (1986). El sueño creador. Madrid: Turner.

Zambrano, M. (1988). Persona y democracia: la historia sacrificial. Barcelona: Anthropos.

Zambrano, M. (2017). Unamuno. Mercedes Gómez Blesa ed. Barcelona: Penguin Random House / Debate. Kindle e-book.

Published

2022-07-07

How to Cite

Saba, M. (2022). Genealogy of the labyrinth: Bergamín, Zambrano and an anti-scholarly metaphor. Recial, 13(21). https://doi.org/10.53971/2718.658x.v13.n21.37809