2020, year zero. Intimate narratives or vulnerability as a power during the COVID-19 pandemic

Authors

  • Laura Gutiérrez CONICET - Universidad Nacional de Mar del Plata
  • Rodrigo Montenegro CONICET - Universidad Nacional de Mar del Plata

Keywords:

narratives, intimacy, pandemic, bodies, resistance

Abstract

This essay recovers chronicles and essays of philosophers, critics and activists during the first months of 2020, when these texts emerged from the experiences during the quarantines in various cities, as a consequence of the Covid-19 pandemic. We focus on the voices of Nelly Richard, Paul Preciado, Ana Longoni, val flores, Franco Bifo Berardi and Osvaldo Baigorria from what we´ve come to call intimate narratives. These writings avoided futuristic allegories which tried to give answers or imagine preconceived futures (whether catastrophic or revolutionary). On the contrary, in the tense calm of suspended time, these authors approached their questions from a crucial bodily dimension, thus plotting micropolitical strategies. In these texts, the resistances take form as a writing-thought elaborated from the circumstance of the obligatory isolation, although projected towards the life in common, the capabilities of affective care and the memory of collective revolts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Laura Gutiérrez, CONICET - Universidad Nacional de Mar del Plata

 Doctora en Ciencias Sociales (UBA), Becaria Posdoctoral del CONICET, Instituto de Investigaciones Gino Germani y docente de la Facultad de Humanidades de la Universidad Nacional de Mar del Plata, Argentina. https://orcid.org/0000-0002-1197-5204

Rodrigo Montenegro, CONICET - Universidad Nacional de Mar del Plata

Doctor en Letras (UNMdP), Becario Posdoctoral del CONICET, Instituto de Humanidades y Ciencias Sociales, Centro de Letras Hispanoamericanas y docente de la Facultad de Humanidades de la Universidad Nacional de Mar del Plata, Argentina. https://orcid.org/0000-0002-3727-6401

References

Aira, C. (2008). La intimidad. Boletín del Centro de Estudios de Teoría y Crítica Literaria, 13-14, 6-12.

Arbuet Osuna, C. (2021). Intervenciones feministas anti-punitivas sobre cuidado de sí y de lxs otrxs en pandemia. Iberoamerica Social. Revista de estudios sociales, (4), 21-42. Recuperado de https://iberoamericasocial.com/ojs/index.php/IS/article/view/463

Baigorria, O. (2020a). El nuevo orden de los cuerpos. Recuperado de https://osvaldobaigorria.com/2020/04/10/el-nuevo-orden-de-los-cuerpos/

Baigorria, O. (2020b). Un nuevo orden en los cuerpos. Recuperado de https://cajanegraeditora.com.ar/blog/un-nuevo-orden-de-los-cuerpos/

Berardi, F. (2020). El Umbral. Crónicas y meditaciones. Buenos Aires: Tinta Limón.

Butler, J. (2020). El capitalismo tiene sus límites. En P. Amadeo (Ed.), Sopa de Whuan (pp. 59-66). Buenos Aires: ASPO.

Caparrós, M. (2016). Lacrónica. Buenos Aires: Planeta.

Carri, A., Solomonoff, J., Citarella, L. Alché, M. y Smirnoff, N. (Dirs.). (2021). Bitácoras [Serie documental]. Recuperado de https://www.cont.ar/serie/6bb550fe-fbdb-4ea8-8f54-fe3cccf19396

Deleuze, G. (2005). Postdata sobre las sociedades de control. En Autor, El lenguaje libertario: antología del pensamiento anarquista contemporáneo. La Plata: Terramar.

Expósito, M. (2020). Tendremos que hacer reaparecer el deseo en medio de la necesidad. Recuperado de https://www.nodal.am/2020/05/nelly-richard-ensayista-critica-cultural-chilena-tendremos-que-hacer-reaparecer-el-deseo-en-medio-de-la-necesidad/

Ferrer, C. (2011) El entramado: el apuntalamiento técnico del mundo. Buenos Aires: Ediciones Godot.

flores, v. (2020). El exilio de la piel. Recuperado de http://escritoshereticos.blogspot.com/2020/06/el-exilio-de-la-piel.html

Foucault, M. (1999). ¿Qué es un autor? En Autor, Entre filosofía y literatura. Barcelona: Paidós.

Foucault, M. (2006). Seguridad, territorio, población. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Foucault, M. (2014). Historia de la sexualidad, 3: La inquietud de sí. Buenos Aires: Siglo XXI editores.

Galindo, M. (2020). Desobediencia, por tu culpa voy a sobrevivir. En P. Amadeo (Ed.), Sopa de Whuan (pp. 119-128). Buenos Aires: ASPO.

Giordano, A. (2011). La contraseña de los solitarios: diarios de escritores. Rosario: Beatriz Viterbo Editora.

Llinás, M. (2020a). Primera carta de Mariano Llinás a Matías Piñeiro. Hay cartas que detienen un instante más la noche [Curaduría de S. Riosalido] [Video]. Recuperado de https://www.wearekabinett.com/p/mariano_llinas/NDk1NzYyNTI1_MTM2MzYzNzQ3NQ==

Llinás, M. (2020b). Segunda carta de Mariano Llinás a Matías Piñeiro. Hay cartas que detienen un instante más la noche [Curaduría de S. Riosalido] [Video]. Recuperado de https://www.wearekabinett.com/p/mariano_llinas/NDk1NzYyNTI1_MTM2NDEwMjMyNQ==

Llinás, M. y Piñeiro, M. (2020). Correspondencia 3. Última carta de Mariano Llinás. Respuesta de Matías Piñeiro. Hay cartas que detienen un instante más la noche [Curaduría de S. Riosalido] [Video]. Recuperado de https://vimeo.com/460885288

Longoni, A. (2020). No tener olfato. Anfibia. Recuperado de http://revistaanfibia.com/cronica/no-tener-olfato/

Moreno, M. (2020). Mientras tanto: ¡Adentro! (Aguafuertes de cuarentena) [Video en YouTube]. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=TSoH-TaX-mk

Moure, C. (2013). La voz de los cuerpos que callan. Las crónicas de Pedro Lemebel: entre la literatura y la historia (Tesis de posgrado). Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de La Plata, La Plata. Recuperado de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.1001/te.1001.pdf

Obeid, L., Makovsky, P., Asociación de Artistas de Rosario, Gatto, E., Fondevila, P., Del Río, C.… Fundar. (2020). Bitácora museo. Rosario: Ediciones Castagnino/Macro.

Obeid, L. (2020). Final abierto. En Obeid, L., Makovsky, P., Asociación de Artistas de Rosario, Gatto, E., Fondevila, P., Del Río, C.… Fundar, Bitácora Museo (pp. 8-10). Rosario: Ediciones Castagnino/Macro.

Piñeiro, M. (2020a). Primera respuesta de Matías Piñeiro a Mariano Llinás. Hay cartas que detienen un instante más la noche [Curaduría de S. Riosalido] [Video]. Recuperado de https://www.wearekabinett.com/p/matias_pineiro/MTA1MTQ5MDcwMA==_MTM2Mzg2OTkwMA==

Piñeiro, M. (2020b). Segunda respuesta de Matías Piñeiro a Mariano Llinás. Hay cartas que detienen un instante más la noche [Curaduría de S. Riosalido] [Video]. Recuperado de https://www.wearekabinett.com/p/matias_pineiro/MTA1MTQ5MDcwMA==_MTM2NDMzNDc1MA==

Preciado, P. (2020a). Estábamos al borde de una revolución feminista… y llegó el virus. El independiente. Recuperado de https://www.elindependiente.sv/2020/05/04/paul-b-preciado-estabamos-al-borde-de-una-revolucion-feminista-y-luego-llego-el-virus/

Preciado, P. (2020b). La conjura de lxs perdedorxs. Lobo Suelto. Recuperado de http://lobosuelto.com/la-conspiracion-de-lxs-perdedorxs-paul-b-preciado/

Saer, J. J. (1997). El concepto de ficción. Buenos Aires: Ariel.

Villoro, J. (2006). La crónica, ornitorrinco de la prosa. La nación. Recuperado de https://www.lanacion.com.ar/cultura/la-cronica-ornitorrinco-de-la-prosa-nid773985/

Published

2021-12-14

How to Cite

Laura Gutiérrez, & Rodrigo Montenegro. (2021). 2020, year zero. Intimate narratives or vulnerability as a power during the COVID-19 pandemic. Recial, 12(20), 10–34. Retrieved from https://revistas.unc.edu.ar/index.php/recial/article/view/35968