The representationof the popularfestival in the dictatorship, monster festival? Analysis of the novels There are some guys down and Winter barracks

Authors

  • María Laura Pérez Universidad de Buenos Aires

DOI:

https://doi.org/10.53971/2718.658x.v11.n17.29423

Keywords:

detective genre, literary tradition, popular celebration, surveillance

Abstract

This article analizes the way in which two novels, Antonio Dal Masetto's Hay unos
tipos abajo and Osvaldo Soriano's Cuarteles de invierno, re-present popular
celebrations during the last military dictatorship in Argentina. The objective of this
work is to demonstrate that these celebrations take place in a climate of tension,
vigilance and control because it is the military state that organizes them. I shall
therefore focus on the importance of the detective genre to provide a means to narrate
the events from a surveillan and controlling point of view. Finally, I will consider
whether the representations of these celebrations proceed from the literary tradition
initiated by Bustos Domecq's short story “La fiesta del monstruo”, where the joy
proceeds from the annihilation of the victim.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Laura Pérez, Universidad de Buenos Aires

Licenciada en Letras por la Universidad de Buenos Aires, Argentina. Integra el equipo de investigación
UBACyT dirigido por Román Setton. A la fecha (09/2019), cursa el doctorado en la UBA. Su tema de
tesis es la literatura policial en la década de 1980.

References

Agamben, G. (2014). Estado de excepción. Homo sacer, II, 1. Argentina: Adriana Hidalgo.

Bajtín, M. (1994). La cultura popular en la Edad Media y en el Renacimiento. Argentina: Alianza.

Blanco, M. (2014). La fiesta del monstruo y sus precursores. Variaciones Borges, 37, 157-175.

Borges, J. L. y Bioy Casares, A. (1977). La fiesta del monstruo. En Autores, Nuevos cuentos de Bustos Domecq (pp. 87-103). Argentina: Librería de la Ciudad.

Dal Masetto, A. (2008). Hay unos tipos abajo. Argentina: Debolsillo.

Deleuze, G. (1991). Posdata sobre las sociedades de control. En C. Ferrer (Comp.), El lenguaje literario (Tomo II). Uruguay: Nordan.

Echeverría, E. (2004). El matadero. En Autor, La cautiva y El matadero. Argentina: Gárgola.

Feinmann, J. P. (1991). Estado policial y novela negra argentina. En G. Petroni, J. B. Rivera y L. Volta (Eds.), Los héroes difíciles: la literatura policial en Argentina y en Italia (pp. 155-163). Argentina: Corregidor.

Gallone, O. (2012). Un monstruo en el matadero. Recuperado de http://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmcvt2b4

Girard, R. (1986). El chivo expiatorio. Argentina: Anagrama.

Gramuglio, M. T. (1989). Bioy, Borges y Sur. Diálogos y Duelos. Punto de Vista, 34(XII), 11-16.

Hopkins, C. (2008). Teatralidad y celebración popular. En Autor, Tincunacu. Teatralidad y celebración popular en el noreste (pp. 11-41). Argentina: Instituto Nacional del Teatro. Recuperado de http://inteatro.gob.ar/Files/Publicaciones/135/2008%20Tincunacu.pdf

Kubiszyn, G. (s. f.). La circularidad histórica en la “Fiesta del Monstruo” de Bustos Domecq. Recuperado de https://www.academia.edu/20059550/La_circularidad_hist%C3%B3rica_en_La _fiesta_del_monstruo_de_Bustos_Domecq

La carta apócrifa de Krol. (2013). Recuperado de https://www.espn.com.ar/noticias/nota?s=futbol/mundiales&id=1867465&type= story

Lafforgue, J. y Rivera, J. (1996). Asesinos de papel: ensayo sobre la narrativa policial. Argentina: Colihue.

Marengo, M. del C. (2002). El mundo cultural de H. Bustos Domecq o ¿Quién leyó esos libros?: de lo residual y el olvido en la cultura argentina del siglo XX. Espéculo. Revista de estudios literarios, 37. Recuperado de http://www.ucm.es/info/especulo/numero37/hbustos.html

Masiello, F. (2014). La Argentina durante el proceso: las múltiples resistencias de la cultura. En Ficción y política. La narrativa Argentina durante el Proceso militar. Argentina: Eudeba.

Piglia, R. (2015). Sobre Borges. En Autor, Crítica y ficción (pp. 73-83). Argentina: Anagrama.

Piglia, R. (2017). La ficción paranoica [Entrada en un blog]. Recuperado de https://revistaelinterpretador.wordpress.com/2017/01/08/la-ficcion-paranoica/

Reati, F. (1992). Nombrar lo innombrable: Violencia política y novela argentina, 1975- 1985. Argentina: Legasa.

Rodríguez Monegal, E. (1977). Borges y la Política. Revista Iberoamericana, 43(100-101), 269-291.

Roldán, D. (2007). La espontaneidad regulada: fútbol, autoritarismo y nación en Argentina '78. Una mirada desde los márgenes. Prohistoria, 11. Recuperado de http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-95042007000100007

Rosso, E. de (2018). El octavo círculo: ficciones policiales argentinas. En N. Jitrik (Ed.), Historia crítica de la Literatura Argentina, J. Monteleone (Dir. de volumen), Una literatura en aflicción (pp. 617-652). Argentina: Emecé.

Soriano, O. (2006). Cuarteles de invierno. Argentina: Seix Barral.

Soriano, O. (2014). No habrá más penas ni olvidos. Argentina: Seix Barral.

Published

2020-07-21

How to Cite

Pérez, M. L. (2020). The representationof the popularfestival in the dictatorship, monster festival? Analysis of the novels There are some guys down and Winter barracks. Recial, 11(17), 96–118. https://doi.org/10.53971/2718.658x.v11.n17.29423