Imagined Maternity in Aloma and Carrer de les camèlies, of Mercè Rodoreda

Authors

  • Eva Jersonsky CONICET - Universidad Nacional de Buenos Aires

DOI:

https://doi.org/10.53971/2718.658x.v10.n15.24850

Keywords:

spaces figurations, imagination, motherhood, Rodoreda

Abstract

As it has been indicated by critical readers of Mercè Rodoreda (María Asunción Gómez, Jaume Martí-Olivella y Geraldine Nichols, to name just a few), motherhood and mothers are important figures in her work. In Aloma (1938, rewritten in 1968 and republished in 1969) and El carrer de les Camèlies (1966) this topic becomes particularly interesting because the relationship between mother and son or daughter never appears in the diegesis, it’s an “imagined motherhood”. This figurations of the future child intertwine constantly with the imagination of the space in a movement of approach and distancing in different levels, generating an intersection between domestic and urban spaces and female body thresholds. Focusing on critical places and moments (pregnancies, abortions), we will be able to observe how these two aspects put the protagonists and their imagination in motion.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Eva Jersonsky, CONICET - Universidad Nacional de Buenos Aires

Licenciada y Profesora en Letras, becaria doctoral CONICET, estudiante del Doctorado en Literatura de la Facultad de Filosofía y Letras, UBA.

References

Arnau, Carme (2000) Memòria i ficció en l'obra de Mercè Rodoreda. Fundació Mercè Rodoreda-IEC, Barcelona.

Beauvoir, Simone de ([1949] 2012) El segundo sexo. Debolsillo, Buenos Aires.

Cayuela Sánchez, Salvador (2010) La biopolítica en la España franquista. Tesis publicada por la Universidad de Murcia, Murcia.

Domínguez, Nora (2007) De donde vienen los niños: maternidad y escritura en la cultura argentina. Beatriz Viterbo, Rosario.

Fernández, Ana María (1993) La mujer de la ilusión. Paidós, Buenos Aires.

Gómez, María Asunción (2008) “Orfandad y maternidad: La plaza del Diamante y La calle de las Camelias de Mercè Rodoreda”. En Crítica Hispánica, n° 30.1-2. DUqesne University, Pittsburgh, pp. 35-53.

Irigaray, Luce (1985) “El cuerpo a cuerpo con la madre”. En El cuerpo a cuerpo con la madre. El otro género de la naturaleza. Otro modo de sentir. LaSal, edicions de les dones, Barcelona, pp. 5-18.

Kristeva, Julia (1985) “Stabat Mater”. En Poetics Today, Vol. 6, n° ½. Duke University Press, Durham, pp. 133-152. [Traducción de Arthur Goldhammer].

Łuczak, Barbara (2011) Espacio y memoria. Barcelona en la novela catalana contemporánea (Rodoreda – Bonet – Moix – Riera – Barbal). Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań

Martí-Olivella, Jaume (1987) “The Witches' Touch: Towards a Poe tics of Double Articulation in Rodoreda”. En Catalan Review, Vol. II, n° 2. Liverpool University, Liverpool, pp. 159-169.

Muraro, Luisa (1994) El orden simbólico de la madre. horas y HORAS, Madrid.

Nichols, Geraldine C. (2008) “A Womb of One’s Own: Gender and its Discontents in Rodoreda”. En Hispanic Research Journal, Vol. 9, n°2. Queen Mary and Westfield College, London, pp. 129-146.

Pla, Xavier (2007) “Cecília Ce o l’ocell fora de la gàbia”. Postfacio en M. Rodoreda ([1966] 2011), El carrer de les Camèlies. Club Editor, Barcelona, pp. 219-248.

Rich, Adrienne (1986). Of woman born: motherhood as experience and institution. Norton, New York/London.

Rodoreda, Mercè ([1938/1969] 1982) Aloma. Alianza, Madrid. [Traducción de Alfons Sureda i Carrión, utilizada en las notas al pie].

---------------------------([1966] 2011) El carrer de les Camèlies. Club Editor, Barcelona.

---------------------------([1938/1969] 2014) Aloma. Edicions 62, Barcelona.

---------------------------([1966] 1983) La calle de las Camelias. Bruguera, Barcelona. [Traducción de José Batlló, utilizada en las notas al pie].

Rosenberg, Martha I. (1992) “Lo que las madres saben”. En Debate feminista, Vol. 6. UNAM, México, pp. 65-70.

Tubert, Silvia (1996) “Introducción”. En S. Tubert (ed.), Figuras de la madre. Cátedra, Madrid, pp. 7-37.

Published

2019-07-04

How to Cite

Jersonsky, E. (2019). Imagined Maternity in Aloma and Carrer de les camèlies, of Mercè Rodoreda. Recial, 10(15). https://doi.org/10.53971/2718.658x.v10.n15.24850