Landscape, Poetry and Voice in Tributo del mudo by Diana Belessi

Authors

  • Roxana Ybañes Universidad Nacional de Quilmes Universidad Nacional de Buenos Aires

DOI:

https://doi.org/10.53971/2718.658x.v10.n15.24848

Keywords:

Bellessi, landscape, poetry, Tributo del mudo, voice

Abstract

Abstract In this article we analyze Tributo del mudo (1982) by Diana Bellessi. Four parts make up the collection of poems: “Jade”, “Tributo del mudo”, “Persecución del sueño” and “Nadie entra aquí con las palabras”. Extensions of water with their courses, dangers and calmness are places where nature, culture and politics nest. A river of oriental lands, between poem and poem, reaches the delta del Tigre during the Argentine dictatorship and brings together the beautiful and painful image of a woman dressed in silk. Word and voice are channeled as a solidarity event, in vibration with the figures of the landscape. This study deals with: 1. the figures of the landscapes of the river, the sea and the island that are composed in the poems, imbricated with forms of movement, translation, variation, continuity and calmness; 2. the figures of the word and the voice that explore uses of space, irradiations of cited voices, enjambment procedures, cuts of verses and the treatment of textures and colors. It is proposed as a hypothesis that this poetry assumes a political aspect and proposes possible ways to articulate writing and reading, daydream and desire, feelings and memory. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Roxana Ybañes, Universidad Nacional de Quilmes Universidad Nacional de Buenos Aires

Dra. en Letras. Docente investigadora adjunta regular, Departamento de Ciencias Sociales, Universidad Nacional de Quilmes. Investigadora Instituto de Filología y Literaturas Hispánicas “Amado Alonso”, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad Nacional de Buenos Aires. E-mail:

References

Bellesi, Diana (2009) “Tributo del mudo” en Tener lo que se tiene. Poesía reunida. Adriana Hidalgo, Buenos Aires, pp. 147-198.

Bellesi, Diana (2009) “Tributo” en Tener lo que se tiene. Poesía reunida. Adriana Hidalgo, Buenos Aires, pp. 845-846.

Bellessi, Diana (2011) “La frase” en La pequeña voz del mundo. Aguilar-Altea-Taurus-Alfaguara, Buenos Aires, pp. 79-88.

Genovese, Alicia y Colombo, María del Carmen (2002) “Del viaje sin límites a la profundidad del detalle. Entrevista con Diana Bellessi”. En Cyber Humanitatis. Revista de la Facultad de Filosofía y Humanidades, Universidad de Chile, Chile [On Line], n° 24, primavera. Disponible en: https://web.uchile.cl/vignette/cyberhumanitatis/ (consultado el 17-6-2019)

Gramuglio, María Teresa (1989) “Presentación de Poemas 1960-1980”. En La atención. Obra reunida. Poemas verbales-poemas plásticos. Centro de publicaciones, Universidad Nacional del Litoral-Bajo la luna nueva, Santa Fe, pp. 269-274.

Monteleone, Jorge (2009) “La poesía como tierra sin mal: habla, mirada, gracia y donación”. En Bellesi, Diana, Tener lo que se tiene. Poesía reunida. Adriana Hidalgo, Buenos Aires, pp. 5-45.

Monteleone, Jorge (2018) “Poesía argentina, de la mirada corroída al relato social”. En

Historia Crítica de la Literatura Argentina. Una literatura en aflicción. Dir. Jitrik Noé Dir. del volumen Monteleone Jorge. Emecé Editores, Buenos Aires, pp. 419-475.

Ortiz, Juan L. (2013) El junco y la corriente. UNER-UNL, Paraná.

RRapisardi, Flavio y Modarelli, Alejandro (2001) Fiestas, baños y exilios. Los gays porteños en la última dictadur. Sudamericana, Buenos Aires.

Published

2019-07-04

How to Cite

Ybañes, R. (2019). Landscape, Poetry and Voice in Tributo del mudo by Diana Belessi. Recial, 10(15). https://doi.org/10.53971/2718.658x.v10.n15.24848