Neo-Baroque Transmutations: Tension Bodies in Misales by Marosa Di Giorgio

Authors

  • María Guadalupe Luján Universidad Nacional de Córdoba

DOI:

https://doi.org/10.53971/2718.658x.v9.n14.22937

Keywords:

Neobaroque, Marosa Di Giorgio, Missals, metamorphosis, corporalities

Abstract

This article aims to approach the production of the Uruguayan author Marosa di Giorgio (Salto, 1932-Montevideo, 2004) in order to recover the neo-baroque characteristics present in her work. The prolific Marosian work, on the border between the lyrical and the narrative and with an important thematic complexity, has been considered by critics ascribed to the realistic artistic register and to the fantastic genre. Most of these studies have concentrated on tracing the paths of her thematic searches: sexuality, eros, the limits of the poetic word, but they have neglected in detail the author's aesthetic paths, which in our opinion allow us to recognize discontinuities and/or aesthetic shifts. In this article we propose to give an account of the most notable and repeated neo-baroque features that can be observed in her book of erotic stories Misales (1993).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Guadalupe Luján, Universidad Nacional de Córdoba

Licenciada en Letras. Facultad de Filosofía y Humanidades. Universidad Nacional de Córdoba. Argentina.

References

- Di Giorgio, Marosa (2013): La liebre de Marzo en Los papeles salvajes. Adriana Hidalgo. Buenos Aires.

- ----------------------------- (2010): No develaras el misterio, entrevistas reunidas Buenos Aires. Cuenco de plata.

- -------------------------------(2005): Misales Buenos Aires. Cuenco de plata.

- ------------------------------ (2007): Camino de las pedrerías Buenos Aires. Cuenco de plata.

- ----------------------------- (2008)Misales y Camino de las pedrerías en El gran ratón dorado, el gran ratón de lilas. Relatos eróticos completos. Buenos Aires. Cuenco de plata.

Sobre la obra de Marosa Di Giorgio:

- Benitez Pessolano, Hebert (2012): Tesis Doctoral: Tensiones y Disoluciones en la enunciación de la temporalidad, el orden mimético y el género literario del mundo poético de Marosa Di Giogio (Los papeles Salvajes 1953-2000 ). Madrid, UVA.

- Blixen, Carina (1991): Extraños y extranjeros. Panorama de la fantasía uruguaya actual, Montevideo, Arca.

- Canseco, Adriana (2010): “Volver al paraíso. Infancia y escritura en Marosa diGiorgio” http://publicaciones.ffyh.unc.edu.ar/index.php/6encuentro/article/view/145

- Consultado 12/12 / 2017

- Capurro, Raquel (2005): La magia de Marosa di Giorgio, Montevideo, Lapzus.

- Cixous, Hélène (1995): La risa de la medusa. Ensayos sobre la escritura, Barcelona, Anthropos.

- Echavarren, Roberto (2005): Marosa di Giorgio : devenir intenso, Montevideo Lapzus.

- ---------------------------------- (2004):La osadía de los flujos, en Perlongher, Néstor Papeles insumisos Buenos Aires, Santiago Arcos.

- Echavarren, Roberto; Kozer, José y Sefamí, Jacobo (1996) Medusario. Muestra de poesía latinoamericana, México, Fondo de Cultura Económica.

- Galemire, Julia (2006): entrevista a Marosa di Giorgio en http://www.uruguay.com/revistadigitallaonda, número 44. Consultada 2018

- Garet, Leonardo (2006) El milagro incesante. Vida y obra de Marosa di Giorgio, Montevideo, Aldebarán.

- Garbatzky, Irina: (2008) “Un cuerpo poético para Marosa Di Giorgio”. Orbis Tertius, XIII (14): 1-7. Consultada 2016.

- Giorgi, Gabriel (2014): Formas comunes. Córdoba, Eterna Cadencia.

- Llurba, Ana (2010): “El erotismo en la narrativa de Marosa di Giorgio”. Espéculo 44 http//www.ucm.es/info/especulo/numero44/digiorgi.html. Consultada 2015.

- Minelli, María Alejandra: (2003) “Las olvidadas del neobarroso: Alejandra Pizarnik y Marosa di Giorgio”. La Aljaba VIII: 193-207. Consultada 2012.

- Perlongher, Néstor (2004): Papeles insumisos, Buenos Aires, Santiago Arcos.

- Rama, Ángel (1966): Aquí. Cien años de raros, Montevideo, Arca.

- -----------------(1979): La generación crítica (1939-1969), Montevideo, Arca.

- Rodríguez Monegal, Emir (1965): Literatura uruguaya del medio siglo. Montevideo, Alfa.

Bibliografía sobre Barroco/ Neobarroco:

- Carpantier, Alejo (1964)“Problemática de la actual novela latinoamericana”, in: Tientos y diferencias, Universidad nacional Autónoma de México.

- Chiampi, Irlemar (1994): "La literatura neobarroca ante la crisis de lo moderno" Revista Criterios Nº32. La Habana, Cuba.

- Deleuze, Gilles (1989) El Pliegue. Barcelona, Paidós.

- Kristeva, Julia (1976): “Bataille, la experiencia y la práctica”, Phillipe Sollers (dir.), Bataille, Barcelona, Mandrágora: 239-282.

- Perlongher, Néstor (1997) Prosa plebeya Ensayos (1980-1992), Buenos Aires, Colihue.

- Sarduy, Severo (1974): Barroco. Buenos Aires, Sudamericana.

- ------------------------(1987): Ensayos generales sobre el Barroco México. Fondo de Cultura Económica.

- Bataille, Georges (2007): El erotismo. Madrid, Ed.Tusquets.

- Deleuze, Gilles y Félix GUATTARI (1973) Antiedipo, Barcelona, Barral.

- ------------------------------------------------(2002): Mil Mesetas. Capitalismo y Esquizofrenia, Buenos Aires, Pretextos.

- Eliade, Mircea (2014) Lo sagrado y lo profano Madrid Ediciones Paidós

Published

2018-12-15

How to Cite

Luján, M. G. (2018). Neo-Baroque Transmutations: Tension Bodies in Misales by Marosa Di Giorgio. Recial, 9(14). https://doi.org/10.53971/2718.658x.v9.n14.22937