Un final feliz : literary criticism, between the end of analysis and the end of literature

Authors

  • Rodrigo Lopez Universidad de Buenos Aires

DOI:

https://doi.org/10.53971/2718.658x.v9.n14.22862

Keywords:

criticism, autobiographical turn, postautonomy, psychoanalysis, Un final feliz

Abstract

The present study introduces a survey of two different critical approaches to the work of Gabriela Liffschitz –precisely, articles by Paola Cortés Rocca and Alberto Giordano–, as well as the theoretical frames with which they dialogue, in order to highlight their explanatory inadequacies. Then, an interdisciplinary intersection with psychoanalytic theory is proposed, which enables critical considerations able to approach the productions in question, as well as to give an approach of its own epistemological presuppositions and to delimitate the literary specificity of its object of study. Around the concept of sublimation, according to Leo Bersani and Carlos Kuri, first, and to the aesthetic-lacanian considerations of Massimo Recalcati, then, a critical path is drawn, which finds, in the singularity of each text and photographic series, a properly literary way of questioning an intermedial artistic practice like Liffschitz’s. Finally, the notion of author iconography, by Jean-Luc Nancy, allows a conclusive synthesis of the conceptual reflections traced during the study.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rodrigo Lopez, Universidad de Buenos Aires

Fac. de Filosofía y Letras – UBA.

References

Badiou, Alain (2006) “Ética y psiquiatría” en Reflexiones sobre nuestro tiempo. Ediciones del Cifrado, Buenos Aires.

Bersani, Leo (2011) El cuerpo freudiano. Psicoanálisis y arte. El cuenco de plata, Buenos Aires.

Bolaño, Roberto (2014) Literatura + enfermedad = enfermedad [on line]. Disponible en: https://www.pagina12.com.ar/diario/suplementos/libros/10-750-2003-09-28.html

Ferrari, Federico y Jean-Luc Nancy (2014) Being nude. The skin of images. Fordham University Press, New York.

Giordano, Alberto (1999) Razones de la crítica. Sobre literatura, ética y política. Colihue, Buenos Aires.

____ (2008) El giro autobiográfico de la literatura argentina actual. Mansalva, Buenos Aires.

____ (2010) Los límites de la literatura. Centro de Estudios de Literatura Argentina, Rosario.

____ (2017) “¿A dónde va la literatura? La contemporaneidad de una institución anacrónica” en El taco en la brea. Año 4, Nº 5.

Kuri, Carlos (2015) Estética de lo pulsional. Lazo y exclusión entre psicoanálisis y arte. Letra viva, Buenos Aires.

Lacan, Jacques (1984) La Psicosis 1955-1956. El seminario de Jacques Lacan Libro 3. Paidós, Barcelona.

____ (2016) Otros escritos. Paidós, Buenos Aires.

____ (2018) Seminario XXIV. L'insu que sait de l'une-bévue s'aile à mourre. Disponible en: http://www.psicoanalisis.org/lacan/24/5.htm

Liffschitz, Gabriela (2000) Recursos humanos. Filòlibri, Buenos Aires.

____ (2003) Efectos colaterales. Norma, Buenos Aires.

____ (2017) Un final feliz (relato sobre un análisis). Eterna Cadencia, Buenos Aires.

Ludmer, Josefina (2010) Aquí América latina. Una especulación. Eterna Cadencia, Buenos Aires.

Nancy, Jean-Luc (2003) Corpus. Arena Libros, Madrid.

____ (2006) La mirada del retrato. Amorrortu, Buenos Aires.

Rancière, Jacques (2009) El reparto de lo sensible. Estética y política. Lom, Santiago de Chile.

Recalcati, Massimo (2006) Las tres estéticas de Lacan. Psicoanálisis y arte. Del cifrado, Buenos Aires.

Ritvo, Juan Bautista (2017) La edad de la lectura y otros ensayos. Nube Negra, Rosario.

Topuzian, Marcelo (2012) “Reseña sobre Otros escritos” en Exlibris. 1, pp. 432-439.

____ (2013) “El fin de la literatura. Un ejercicio de teoría literaria comparada” en Castilla. Estudios de Literatura. 4, pp. 298-349.

____ (2014) Muerte y resurrección del autor (1963-2005). Ediciones UNL, Santa Fe.

____ (2015) Creencia y acontecimiento. El sujeto después de la teoría. Prometeo, Buenos Aires.

____ (2016) “Spoilers de final de temporada. Futuro pasado de la teoría” en Luthor. 30, VII.

Vinciguerra, Rose-Paule (2006) “Tú no me ves desde donde yo te miro” en Recaltati, M. Las tres estéticas de Lacan. Psicoanálisis y arte. Del cifrado, Buenos Aires.

Published

2018-12-15

How to Cite

Lopez, R. (2018). Un final feliz : literary criticism, between the end of analysis and the end of literature. Recial, 9(14). https://doi.org/10.53971/2718.658x.v9.n14.22862