The mud not only brought the Baroque: an african-american fold between the Caribbean and the River of Silver

Authors

  • Mariano Lanza Lopez Universidade Federal da Integração Latino-Americana

DOI:

https://doi.org/10.53971/2718.658x.v9.n14.22858

Keywords:

Afro-america, Baroque, colonialism, Cucurto, literature

Abstract

In Latin America it is possible to encounter a profusion of texts related to Afro-Indo-American elements that dialogue with the particular sense of what Severo Sarduy called “the neo-baroque”. Lezama Lima’s and Alejo Carpentiers’ work, along with the poetry of Osvaldo Lamborghini, and the prose of Washington Cucurto, seemed to have opted for an irreverently anti-Occidentalist aesthetic that urges reading culture against to the established. With a marked influence from the Caribbean and the region of the Rio de la Plata indistinctly, we found new leaks that re-signify what Néstor Perlongher denominated as <<neobarroso>>.

This article analyzes how this neologism is not only applicable to literature, but also as the mark of a historical sensitivity. In order to accomplish this, we trace the linking points between the Afrio-american history and the literary work of Cucurto. As a result, we have find the traces of a new <<Caribbean drift>> linked with the Rio de la Plata.

This way, we contribute to the construction of a genealogy that links artistic and social sensibilities through the study of its ca(r)nnibal and transplatinian characteristics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mariano Lanza Lopez, Universidade Federal da Integração Latino-Americana

Estudiante de grado. Letras – Español y Portugués como lenguas extranjeras. Universidade Federal da Integração Latino-Americana – UNILA.

References

Baigorria, Osvaldo (2002) Georges Baraille y el erotismo. Campo de ideas, Madrid.

Barrán, José Pedro (2017) Historia de la sensibilidad en el Uruguay: la cultura “bárbara”; el disciplinamiento . Ediciones de la Banda Oriental, Montevideo.

Benjamin, Walter (2003) La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica. Editorial Itaca, México, D. F.

Cucurto, Washington (2015) Cosa de negros. Interzona, Buenos Aires.

Cucurto, Washington (2006) El curandero del amor. Emecé cruz del sur, Buenos Aires.

Cucurto, Washington (2009) Hasta quitarle Panamá a los yankis. Eloísa Cartonera, Buenos Aires.

de Granda, Germán (1971) Un afortunado fitómino bantú: Macondo. En Thesaurus, tomo XXVI, nº 3. Instituto Caro y Cuervo, Bogotá, pp. 485-494.

Einstein, Carl (2011) Negerplastik. Editora UFSC, Florianópolis.

Miceli, José Eduardo (2005) La cumbia villera argentina: hacia un análisis discursivo de los procesos de construcción identitaria [online]. Disponible en: http://carlosreynoso.com.ar/archivos/jmiceli_la-cumbia-villera-2005.pdf (consultado el 26-10-2018).

Nancy, Jean-Luc (2008) A la escucha. Amorrortu, Madrid.

Perlongher, Néstor (1996) Prosa plebeya: ensayos 1980- 1992. Ediciones Colihue, Buenos Aires.

Quintero Rivera, Ángel G. (2009) Cuerpo y cultura: las <> y la subversión del baile . Iberoamericana, Madrid.

Rodrigues Molas, Ricardo (1993) Aspectos ocultos de la identidad nacional: los afroamericanos y el origen del tango . En Ciclos, año III, volumen III, nº 5, Buenos Aires, pp. 147-161.

Sarduy, Severo (1972) Obra completa. ALLCA, Colección Archivos, Madrid.

Sarlo, Beatriz (2006) Sujetos y tecnologías: la novela después de la historia. En Punto de vista, año XXIX, nº 86, Buenos Aires, pp. 1-6.

Trambaioli, Marcella (2002) Apuntes sobre el guineo o baile de negros: tipologías y funciones dramáticas . Aiso, actas VI, Madrid, pp. 1773-1783.

Williams, Raymond (2000) Marxismo y literatura. Ediciones Península, Barcelona.

Zapata Olivella, Delia (1962) La cumbia: síntesis musical de la nación colombiana; reseña histórica y coreografía . Revista colombiana de folclor, vol III, nº 7, pp. 187-204.

Published

2018-12-15

How to Cite

Lanza Lopez, M. (2018). The mud not only brought the Baroque: an african-american fold between the Caribbean and the River of Silver. Recial, 9(14). https://doi.org/10.53971/2718.658x.v9.n14.22858