The writing of disenchantment: a reading of the forms of dissent in the literary and cultural magazines of the 80s in Villa María (Córdoba, Argentina)
DOI:
https://doi.org/10.53971/2718.658x.v16.n26.47192Keywords:
literary and cultural magazines, cultural criticism, democratic transition, archives, Villa MaríaAbstract
In this paper, we aim to recover contributions from the field of studies on magazines, in connection with cultural criticism, to analyze the corpus of independent cultural and literary magazines published in Villa María in the 1980s. During the period of democratic transition – also referred to as the post-dictatorship era – magazines constitute a key space for analyzing the reconstruction of cultural frameworks and the genesis of authorial trajectories, which also attempt to transform the “strong authoritarian pattern” (Patiño, 2007) that had fractured and left its marks on Argentine society. In this sense, cultural criticism provides tools to analyze the modes of aesthetic interpellation, intervention strategies, and forms of dissent that can be read in the publications. The analysis does not intend to be exhaustive, but rather to explore, through a mixed reading (panoramic and symptomatic), the features of the cultural framework during the transition period. Thus, we ask: what are the emerging aesthetic experiences of the time? What aspects of the publications reveal forms of cultural criticism? How are forms of dissent expressed during the period of democratic transition? To conclude, at the end of the decade there was a move towards a second transition, which explains certain writings of disenchantment.
Downloads
References
Altamirano, C. y Sarlo, B. (1983). Literatura/Sociedad. Buenos Aires: Edicial.
Argarate, N. (2022, 10 de septiembre). Comunicación personal. Villa María, Córdoba.
Badenes, D. (Comp.) (2017). Editar sin patrón. La Plata, Club Hem.
Budassi, L.; Marinzalda, D. (2020). Los años setenta. Memorias peronistas en la ciudad de Villa María. Avances de investigación. En Achilli, C. (comp.). Historia de Villa María y la Región, Instituto de Historia de Villa María, Libro 1.
Chiappero, R. D. (2022, 12 de septiembre). Comunicación personal. Villa María, Córdoba.
Crespo, R. (coord.) (2010). Revistas en América Latina: proyectos literarios, políticos y culturales. UNAM.
Delgado, V. (2014). Algunas cuestiones críticas y metodológicas en relación con el estudio de revistas. En Tramas impresas. Publicaciones periódicas argentinas (siglos XIX-XX), coordinadoras V. Delgado, A. Mailhe y G. Rogers (La Plata: UNLP), 11-25.
Delgado, V. y Rogers, G. (Ed.) (2016). Tiempos de papel. Publicaciones periódicas argentinas (siglos XIX-XX). FaHCE, Universidad Nacional de La Plata.
Fornero, M. (2022, 22 de noviembre). Comunicación personal. Córdoba.
Gago, V. (2014). La razón neoliberal. Economías barrocas y pragmática popular. Buenos Aires: Tinta Limón.
Garbatzky, I.; Gasparri, J. (2021). Nuestros años 80. A modo de presentación. En I. Garbatzky y J. Gasparri, Nuestros años 80 (pp. 5-10). CETyCLI-Hay Ediciones.
Giordano, C. (1992): “Poesía Buenos Aires, 1950-1960” en América: Cahiers du CRICCAL, n°9-10, 1992. Le discours culturel dans les revues latino-américaines, 1940-1970. pp. 385-392.
Mercadal, S., comp. (2020): Creación y sociedad: La gestión cultural pública en Villa María. Córdoba: Lago Editora. Libro digital.
Mercadal, S.; Vigna, D. (2022). “Los espacios negados. Crítica cultural y estéticas de escritura en la revista digital El Interpretador (2003-2011)”. Cuadernos de CiPeCo, 2(4), julio-diciembre: 34-57.
Mercadal, S. (2023). La experiencia de Los Libros y la tradición alternativa de Literal. Antecedentes y derivas de una crítica política de la cultura. [Tesis de doctorado inédita]. Facultad de Ciencias de la Comunicación, Universidad Nacional de Córdoba.
Patiño, R. (1997). Intelectuales en Transición. Las revistas culturales argentinas (1981-1987). Cuadernos de Recienvenido, Posgraduación en Literatura Española e Hispano-América, 4, 5-34.
Patiño, R. (2004). Intelectuales, literatura y política en Umbrales y catástrofes. Epoké Estudios críticos. Córdoba, pp. 15 a 28.
Patiño, R. (2006). Revistas literarias y culturales argentinas de los 80. Ínsula: revistas de letras y ciencias humanas. España. 715-716.
Patiño, R. (2008). Revistas literarias y culturales. En J. Amícola y J. L. de Diego (eds.) La teoría literaria hoy. Conceptos, enfoques, debates. Editorial Al Margen, 154-170.
Richard, N. (2013). Roturas, enlaces y discontinuidades. En Fracturas de la memoria. Arte y pensamiento crítico. Buenos Aires: Siglo XXI.
Sarlo, B. (1992). “Intelectuales y revistas: razones de una práctica” en América: Cahiers du CRICCAL, n°9-10. Le discours culturel dans les revues latino-américaines, 1940-1970. pp 9-16.
Schwarzböck, S. (2018) Los espantos. Estética y postdictadura. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Editorial Las cuarenta.
Tarcus, H. (2020). Las revistas culturales. Giro material, tramas intelectuales y redes revisteriles. Buenos Aires: Tren en Movimiento.
Usubiaga, V. (2021). Retratos de época. Periodizar los ochenta desde las miradas cuerpo a cuerpo. En I. Garbatzky y J. Gasparri, Nuestros años 80 (pp. 51-66). CETyCLI-Hay Ediciones.
Weinberg, L. (2011). Presentación. Dossier Revistas en América Latina. Cuadernos Americanos, 137: 199-205.
Žižek, S. (comp.), (2003). ¿Cómo inventó Marx el síntoma? En Ideología: Un
mapa de la cuestión. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Referencias sobre imágenes
Angeli, Kitty (1984). Portada. Arte No 1. Villa María
Anónimo (1982). Ilustración Juan L. Ortiz. Luna Quemada No 2. Villa María.
Anónimo (1987). Portada El gran dragón rojo y la mujer vestida de sol, No 2. Villa María.
Toul (1982). Portada Luna Quemada No 1. Villa María
Toul (1982). Portada Luna Quemada No 5. Villa María
Toul (1984). Viñeta. En Arte No 1. Villa María
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos/as autores/as que tengan publicaciones en esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los/as autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los/as autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los/as autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web), luego de su publicación en la revista. (Véase El efecto del acceso abierto).