Texturas

Tres palabras como decir Apaga - la – candela/ La Habana era emo y ahora tiene un diente de oro/ Murales y Regalos en La Habana/ ¿Cómo habitamos un gesto en La Habana?/ Di positivo al asombro (memorias desde la fiebre)/ La Habana que habito

Authors

  • Nara Mansur Cao Instituto de Artes del Espectáculo, Universidad de Buenos Aires
  • Martha Luisa Hernández Cadenas Universidad de las Artes, La Habana, Cuba
  • Yulier Rodríguez Pérez
  • Karina Pino Gallardo Università degli Studi Roma Tre, Italia
  • Agniezka Hernández
  • Kaloian Santos Cabrera Universidad de La Habana

DOI:

https://doi.org/10.53971/2718.658x.v14.n23.41713

Keywords:

atlases, texture, assemblies, materialities, mounting

Abstract

In this selection, we bring together different productions that speak of Havana with a singular grammar, an atlas-texture that integrates images, knowledge, and languages. From photography, documentaries, music, cinema, performance or theater, we organize a montage of images that will collaborate to the task of unarchiving and reinventing a city. Therefore, we envision not only a space to talk "about" literature, but also an archive of multiple materialities. Within them, readers will discover a collection of six artistic materials - carefully chosen for this exhibition - that go beyond the generic boundaries of poetry (Nara Mansur), narrative (Martha Luisa Hernández), plastic arts and muralism (Yulier P), photography (Kaloian Santos), scenic performance, theater, or the preservation of demolished buildings (Habitar el gesto and Documental urbano de la fiebre) transforming into methods of intervening, emptying, and renaming Havana. The combination of these materials calls for a reconnection with the heterogeneous, complex, and sinuous materiality of the city, enabling exploration through the solidified layers of the visual archive to question how the city becomes a body and bodies interact - walking, discarding, piercing, inscribing. In this way, the textures shape the city's assembly, a craftsmanship that is both unique and communal, that is (eliminar) not exclusively based on human form-factor, but rather executed in a heterogeneous way (non-anthropocentric) utilizing the actions, sounds and knowledge of the sea, wind, trees, burials, and manufactured columns.

Author Biographies

  • Nara Mansur Cao, Instituto de Artes del Espectáculo, Universidad de Buenos Aires

    (La Habana, 1969)

    Poeta, dramaturga y crítica teatral.

    Egresada de la Universidad de las Artes.

    Investigadora del Instituto de Artes del Espectáculo, Universidad de Buenos Aires.

  • Martha Luisa Hernández Cadenas, Universidad de las Artes, La Habana, Cuba

    (Guantánamo, 1991)

    Escritora y performer.

    Egresada de la Universidad de las Artes, La Habana, Cuba.

    Sus procesos de artes vivas revisitan archivos familiares e históricos,

    y potencian colaboraciones transdisciplinares y experimentales.

  • Yulier Rodríguez Pérez

    (Florida, Camagüey, 1989)

    Yulier P es el seudónimo de Yulier Rodríguez Pérez.

  • Karina Pino Gallardo, Università degli Studi Roma Tre, Italia

    (Matanzas, 1985)

    Creadora teatral, editora y crítico.

    Máster en Artes Performativas y Espacios Comunitarios.

     Máster en Estudios del Territorio (ambos en Università degli Studi Roma Tre, Italia).

  • Agniezka Hernández

    (Pinar del Río, 1977)

    Directora del equipo transdisciplinario La Franja Teatral.

  • Kaloian Santos Cabrera, Universidad de La Habana

    (Holguín, 1981)

    Periodista, fotógrafo y docente.

    Licenciado en Periodismo, Universidad de La Habana, Cuba.

References

Sin citas.

Published

2023-06-10

How to Cite

Texturas: Tres palabras como decir Apaga - la – candela/ La Habana era emo y ahora tiene un diente de oro/ Murales y Regalos en La Habana/ ¿Cómo habitamos un gesto en La Habana?/ Di positivo al asombro (memorias desde la fiebre)/ La Habana que habito. (2023). Recial, 14(23), 236-290. https://doi.org/10.53971/2718.658x.v14.n23.41713