Elena Altuna: Reader of José María Arguedas
DOI:
https://doi.org/10.53971/2718.658x.v13.n22.39350Keywords:
Elena Altuna, José María Arguedas, Arguedas/Cortazar polemic, categories by AltunaAbstract
Elena Altuna's critical work was ascribed to the American colonial period, specifically to the Andean area, but her “point of speech” as Ortega y Gasset would say, transcends the borders of time and the limitations of the cultural area. As one of the prominent figures of a profoundly original critical tradition, the Argentinian scholar helps to shape a generation of renewal of Latin American criticism, placing her work in long-term historical horizons that have points of contact, articulation and continuity throughout. of periods in American cultural history. This explains the attention that Altuna ̶̶ an expert in the colonial period ̶̶ paid to the literary and non-literary work of José María Arguedas. In this paper we intend to establish the relevance of Altuna's approach to the Arguedian work to exemplify how this case, metonymically, expresses the reality of an intellectual and artistic flow between the South Atlantic and Andean cultural areas. Under the lens of some of Altuna's critical categories, we will reread the Arguedas/Cortázar polemic of the 1960s in order to, from that reflection, situate the critical work of Elena Altuna, attending to a paper that the author read about Arguedas in 2011.
References
Albuquerque (2000). La red de escritores latinoamericanos de los años sesenta. Universum 15, 337-350.
Altuna Jándula, E. (2012). "De su cuerpo a mi sangre": relectura del Arguedas etnógrafo. CON TEXTOS. Revista Crítica de Literatura, 2 (2), 87-107.
Altuna, E. (1998). Territorios de la memoria. El sujeto migrante en el relato de viaje colonial. Kipus. Revista andina de letras, 3-10.
Altuna, E. (2006). Colonialismo: interpretaciones y percepciones. Katatay, 2(2), 59-66.
Arguedas, J. M. (1983). Obras completas: Tomo I. (S. Arredondo de Arguedas, Ed.) Lima: Editorial Horizonte.
Arguedas, J. M. (1989). Indios, mestizos y señores. (S. Arredondo de Arguedas, Ed.) Lima: Editorial Horizonte.
Arguedas, J. M. (1990). El zorro de arriba y el zorro de abajo. (E.M. Fell, Ed.) París: Signatarios de Acuerdo Archivos ALLCA XX, Université Paris X.
Arguedas, J. M. (2012). Obras completas: Tomo VI. Obra antropológica y cultural (Vol. 1). (S. Arredondo de Arguedas, Ed.) Lima: Editorial Horizonte.
Campuzano, B. (2021). Las apachetas de los viajeros. Los aportes de Elena Altuna a los estudios coloniales andinos e hispoanoamericanos contemporáneos. Escritura y Pensamiento, 20-24(40-48), 247-266.
Cortázar, J. (2009). Acerca de las colaboraciones especiales. En J. Cortázar, Papeles inesperados (págs. 313-315). Madrid: Alfaguara.
Cortázar, J. (2009). Lo que sigue se basa en una serie de preguntas que Rita Guibert me formuló por escrito... En J. Cortázar, Papeles inesperados (págs. 226-248). Madrid: Alfaguara.
de Sousa Santos, B. (16 de octubre de 2013). Conversa el mundo. Silvia Rivera Cusicanqui y Boaventura de Sousa Santos. Recuperado el enero de 20 de 2020, de Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=xjgHfSrLnpU&t=1s
Espino, G. (2011). La alforja de Chuque. Obtenido de http://gonzaloespino.blogspot.com/search?q=eLENA+aLTUNA
Graziano, S. M. (2011). José María Arguedas en la Argentina: notas sobre una búsqueda. Letras, 103-112.
Hurtado, P. (2018). El quiebre epistemológico en los estudios literarios de los años sesenta. Actas del I Congreso Internacional de Teoría, Crítica e Historias Literarias Latinoamericanas. Celebrando la contribución de Antonio Cornejo Polar, CELACP/ Latinoamericana Editores, 185-188.
Moraña, M. (2006). Territorialidad y forasterismo: la polémica Arguedas / Cortázar revisitada. En S. (. Franco, José María Arguedas: hacia una poética migrante (págs. 103-118). Pittsburgh: Instituto Internacional de Literatura Iberoamericana Universidad de Pittsburgh.
Osorio, N. (2007). Estudios latinoamericanos y nueva dependencia cultural. (Apuntes para una discusión). Revista de Crítica Literaria Latinoamericana , 251-278.
Pizarro, A. (2004). Áreas culturales en la modernidad tardía. El Sur y los Trópicos: Ensayos de cultura latinoamericana. Cuadernos de América sin nombre, 10, 177-192.
Rama, Á. (1974). Los procesos de transculturación en la narrativa latinoamericana. Revista de Literatura Hispanoamericana, 9-38.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos/as autores/as que tengan publicaciones en esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los/as autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los/as autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los/as autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web), luego de su publicación en la revista. (Véase El efecto del acceso abierto).