The imprint of Proust on the work of George Seferis

Authors

  • Léna Charcharé Universidad París-Sorbona III

DOI:

https://doi.org/10.53971/2718.658x.v12.n19.33836

Keywords:

cratylism, recreator, mirror, maieutica, spermatic, nekyia, mythification

Abstract

If we trust Seferis when he claims that there is no parthenogenesis in art and that each of us is made of all that we have assimilated, then we can safely reach the conclusion that, in this melting pot which constitutes the artistic makeup of Yorgos Seferis, the Proustian influence has played one of the most significant roles. And this may not be as obvious in his poetic production as it is in his unique novel, Six Nights on the Acropolis.

The present study aspires to do exactly that: painstakingly pinpoint the Seferian sources of inspiration in the work of Marcel Proust. Apart from the most obvious affinities which concern the plot and the thematology, there are also many more imperceptible ones, such as the soteriological function of literature or the ubiquitous obsession of the past, among others.

Author Biography

  • Léna Charcharé , Universidad París-Sorbona III

    Doctora en Literatura y Civilización Francesa, Universidad París-Sorbona III, París, Francia.

References

Agacinski, S. (2005). Métaphysique des sexes: Masculin/Féminin aux sources du christianisme. París: Seuil.

Alighieri, D. (1985). La Divine Comédie: L’Enfer (Trad., introducción y notas de J. Risset). París: GF-Flammarion.

Argyriou, A. (1990). Dix-sept textes pour Séféris. Atenas: Kastaniotis.

Barthes, R. (2003). El grado cero de la escritura (Trad. de N. Rosa y P. Willson). Buenos Aires: Siglo Veintiuno.

Beaton, R. (2001). Seferis and the novel: A reading of Six Nights on the Acropolis. Byzantine and Modern Greek Studies, (25), 156-184.

Burkert, W. (2007). Religión griega. Arcaica y clásica (Trad. de H. Bernabé). Madrid: Abada.

Doubrovsky, S. (1974). La place de la madeleine, Écriture et fantasme chez Proust. París: Mercure de France.

Dumortier J. (1954). L'évocation des morts dans l'Odyssée. Bulletin de l'Association Guillaume Budé, (3), 27-40.

Eliot, T. S. (2001). La tierra baldía (Trad. de J. Malpartida Ortega). Barcelona: Círculo de Lectores.

Emerson, R. W. (1960). The Journals and Miscellaneous Notebooks of Ralph Waldo Emerson. Cambridge: Belknap Harvard UP.

Genette, G. (1972). Figures III. París: Seuil.

Homero. (2006). Odisea (Trad. de J. M. Pabón). Madrid: Gredos.

Kohler, D. (1985). L’aviron d’Ulysse: l’itinéraire poétique de Georges Séféris. París: Les Belles Lettres.

Kohler, D. (1989). Georges Séféris, qui êtes-vous? Lyon: Éditions La manufacture.

Mirto, M. S. (2012). Death in the Greek world (Trad. de A. M. Osborne). Oklahoma: University of Oklahoma Press.

Platón. (2008). Œuvres complètes. París: Flammarion.

Plotino. (1985). Enéadas III-IV (Trad. de J. Ipal). Madrid: Gredos.

Proust, M. (2005). La parte de Guermantes (Trad. de C. Manzano). Buenos Aires: Debolsillo.

Proust, M. (2007). Por la parte de Swann (Trad. de C. Manzano). Buenos Aires: Debolsillo.

Proust, M. (2008a). A la sombra de las muchachas en flor (Trad. de C. Manzano). Buenos Aires: Debolsillo.

Proust, M. (2008b). Sodoma y Gomorra (Trad. de C. Manzano). Buenos Aires: Debolsillo.

Proust, M. (2009). La prisionera (Trad. de C. Manzano). Buenos Aires: Debolsillo.

Proust, M. (2010). El tiempo recobrado (Trad. de C. Manzano). Buenos Aires: Debolsillo.

Proust, M. (1987-1989). À la recherche du temps perdu (4 vol.). París: Gallimard.

Ramnoux, C. (1986). La nuit et les enfants de la nuit dans la tradition grecque. París: Flammarion.

Seferis, G. (1968). Mythistorima y otros poemas. Barcelona: Orbis.

Seferis, G. (1988). Pages de journal: 1925-1971. París: Mercure de France.

Seferis, G. (1992a). Essais I. Atenas: Ikaros.

Seferis, G. (1992b). Essais II. Atenas: Ikaros.

Seferis, G. (1994). Poèmes. Atenas: Ikaros.

Seferis, G. (1996). Jours V: janvier 1, 1945- avril 19, 1951. Atenas: Ikaros.

Seferis, G. (2007). Breve antología (Trad. de J. G. Torres). México: UNAM.

Seferis, G. (2013). Six nuits sur l’Acropole. Clermont-Ferrand: Le bruit du temps.

Sófocles. (2000). Antígona (Trad. de A. Alamillo). En Autor, Tragedias. Madrid: Gredos.

Theotokás, G. (2005). Georges Séféris comme je l’ai connu. En Autor, À la Recherche de la clarté: Essais sur la littérature nouvelle grecque et européenne. Atenas: Éstia.

Vernant, J.-P. (2001). La bella muerte y el cadáver ultrajado. En Autor, El individuo, la muerte y el amor en la Antigua Grecia (pp. 45-81). Buenos Aires: Paidós.

Vernant, J.-P. (2007). Œuvres (Tomos 1 y 2). París: Seuil.

Vitti, M. (1994). Usure et logos: Introduction à la poésie de Georges Séféris. Atenas: Éstia.

Published

2021-07-12

How to Cite

The imprint of Proust on the work of George Seferis. (2021). Recial, 12(19), 115-138. https://doi.org/10.53971/2718.658x.v12.n19.33836