Of Attachments and Disengagements. Discussions around Folklore, Nationalism and Identity in the Last Quarter of the 20th Century
DOI:
https://doi.org/10.53971/2718.658x.v10.n16.27004Keywords:
folklore; identity; nationalism; poetics; Martha BlacheAbstract
The field of Folklore was historically a space of articulation between nationalist movements, substantialist ideologies about national identities and the construction of national projects. These discussions were in Argentina as well where the linkage between certain ways of conceptualizing Folklore resulted in a correspondence between an iconography and a repertoire of expressive forms with an idea of national identity. Beginning in the 1970s, some of the foundations on which Folklore studies had been founded and developed in the country began to be rethought. In that context, Martha Blache proposed a reformulation of some of the concepts established in a double dialogic interaction: with social scientists located in the academy and with folklorologists located in artistic training institutions. This article analyzes three nodal issues that Blache addressed in her writings: 1-the link between Folklore and nationalism, 2-the definition of the concept of Folklore and 3-the relationship between Folklore and identity. It also proposes guidelines for further discussion based on these proposals made in the last quarter of the 20th century.
References
Barth, Fredrik. (1976) “Los grupos étnicos y sus fronteras” En F. Barth, Los grupos étnicos y sus fronteras. La organización social de las diferencias culturales, Fondo de Cultura Económica, México, pp 9-49
Bauman, Richard (1972 [2000]) Differential Identity and the Social Base of Folklore En Paredes, Américo y Richard Bauman (Eds.) Toward New Perspectives in Folklore. Trickster Press, Bloomington, pp. 40-53
Bausinger, Hermann (1980) “On Contexts” En Folklore on Two Continents. Essays in Honor of Linda Degh. Eds. Nikolai Burlakoff y Carl Lindahl, Trickster Press, Bloomington, pp. 273-279
Bialogorski, Mirta y Ana María Cousillas (1992) “’Nuevas perspectivas en Folklore’. Apuntes para una revisión crítica” Revista de Investigaciones Folklóricas 7, pp.15-23
Bialogorski, Mirta y Fernando Fischman (2003) “La asignatura Folklore en ámbitos académicos y de formación profesional. Prospección y perspectivas”. Ponencia presentada en el “I Congreso Universitario de Folklore”, Universidad Nacional de Córdoba, 20 al 22 de junio
Blache, Martha (1979): “Dos aspectos de la tradición en San Antonio de Areco”, Folklore
Americano, N° 27, pp. 163-194.
Blache, Martha (1983) Estructura del miedo. Narrativas folklóricas guaraníticas, Plus Ultra, Buenos Aires
Blache, Martha (1983-1985) “Estructura folklórica de Esperanza”. Cuadernos del Instituto Nacional de Antropología Vol. 10, pp. 7-61
Blache, Martha (1989) “Construcción simbólica del otro: una aproximación a la identidad desde el folklore” Revista de Investigaciones Folklóricas 4, pp. 10-15
Blache, Martha (1991) “Folklore y nacionalismo en la Argentina: su vinculación de origen y su desvinculación actual” Revista de Investigaciones Folklóricas 6, pp. 56-66
Blache, Martha y Dupey, Ana María (2007) “Itinerarios de los estudios folklóricos en Argentina” Relaciones de la Sociedad Argentina de Antropología XXXII, pp. 299-317
Blache, Martha y Magariños de Morentin, Juan A. (1980a) Síntesis crítica de la teoría del folklore en Hispanoamérica Tekné, Buenos Aires
Blache, Martha y Magariños de Morentin, Juan A. (1980b) “Enunciados fundamentales tentativos para la definición del concepto de Folklore” Cuadernos 3, Centro de Investigaciones Antropológicas, Buenos Aires
Blache, Martha y Magariños de Morentin, Juan A. (1986) “Criterios para la delimitación del grupo folklórico” Revista de Investigaciones Folklóricas 1, pp. 5-8
Blache, Martha y. Magariños de Morentin, Juan A (1987) “Lineamientos metodológicos para el estudio de la narrativa folklórica” Revista de Investigaciones Folklóricas 2, pp. 16-19
Blache, Martha y Magariños de Morentin, Juan A. (1992) “Enunciados fundamentales tentativos para la definición del concepto de Folklore: 12 años después” Revista de Investigaciones Folklóricas 7, pp. 29-34
Blache, Martha y Magariños de Morentin, Juan A. (1993) “El contexto de la actuación en la narrativa folklórica” Revista de Investigaciones Folklóricas 8, pp. 23-28
Bomben, Eva y Dupey, Ana María (2017) “Recorrido por la producción intelectual de la Dra. Martha Blache en el campo disciplinario de Folklore” Temas de Folklore. Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires, pp. 3-16
Briones, Claudia y Guber, Rosana (2008) Argentina: Contagious Marginalities. En Poole, Deborah (ed.) A Companion to Latin American Anthropology. Oxford, Blackwell. pp. 11-31.
Chamosa, Oscar (2010) The Argentine Folklore Movement: Sugar Elites, Criollo Workers and the Politics of Cultural Nationalism, 1900-1955, The University of Arizona Press
Cortazar, Augusto Raúl (1939) El Folklore y el concepto de nacionalidad. Buenos Aires.
Cortazar, Augusto Raúl (1942) Bosquejo de una introducción al folklore. Tucuman
Cortazar, Augusto Raúl (1944) Confluencias culturales en el folklore argentino
Cortazar, Augusto Raúl (1949) El carnaval en el folklore calchaquí. Sudamericana, Buenos Aires
Cortazar, Augusto Raúl (1959) Esquema del Folklore. Editorial Columba, Buenos Aires
Cortazar, Augusto Raúl (1975) Los fenómenos folklóricos y su contexto humano y cultural. En Teorías del Folklore en América Latina. INIDEF, Caracas, pp. 45-86
Cousillas, Ana María (1989) “El concepto de competencia comunitaria: una alternativa para el tratamiento de la variación en la configuración de las identidades grupales” Revista de Investigaciones Folklóricas 4, pp. 16-20
Crespo, Carolina y Ondelj, Margarita (2012) “Patrimonio y folklore en la política cultural en Argentina 1943-1964” Avá. Revista de Antropología 21 Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=1690/169030268005 [fecha de Consulta 5 de Noviembre de 2019
Dannemann R, Manuel, Ed. (1975) Teorías del Folklore en América Latina. INIDEF, Caracas
De Jong, Ingrid (2005) “Entre indios e inmigrantes: el pensamiento nacionalista y los precursores del folklore en la antropología argentina del cambio de siglo (XIX-XX)” Revista de Indias vol. LXV, núm. 234, pp.405-426
Dundes, Alan (1964) “Texture, Text and Context” Southern Folklore Quarterly 28. pp.251-265
Fischman, Fernando (2012) Folklore and Folklore Studies in Latin America En A Companion to Folklore Edited by Regina F. Bendix and Galit Hasan-Rokem, Wiley-Blackwell, pp.265-285
Guber, Rosana y Visacovsky, Sergio (2002) Historia y estilos de trabajo de campo en Argentina, Editorial Antropofagia, Buenos Aires
Hobsbawm, Eric y Ranger, Terence (1983) The Invention of Tradition. Cambridge, Cambridge University Press.
Jiménez, Dora, García, Silvia, Dupey Ana M, y Varela, Carmen (1981) “La inmigración extranera y la formación de la cultura popular. Aportes para su estudio”. Temas de Folklore, Serie Monográfica N° 5, Colegio de graduados en antropología, pp.3-13
Ortíz, Renato (1992) Romanticos e folcloristas: Olho d’agua
Palleiro, María Inés (2019) “Los estudios argentinos de Folklore en el contexto mundial: balance de una trayectoria” Folklore Latinoamericano XIX, pp.183-209
Paredes, Américo y Bauman, Richard (Eds.) (1972 [2000]) Toward New Perspectives in Folklore. Trickster Press, Bloomington
Prieto, Adolfo (1988) El discurso criollista en la formación de la Argentina moderna Editorial Sudamericana, Buenos Aires
Smolensky, Eleonora y Gurevich, Estela, Mimeo “Antropologia y Autoritarismo, la Carrera de Ciencias Antropologicas en la Facultad de Filosofia y Letras Universidad de Buenos Aires,1973 - 1983”
Visacovsky, Sergio, Guber. Rosana y Gurevich, Estela (1997) “Modernidad y tradición en el origen de la carrera de Ciencias Antropológicas de la Universidad de Buenos Aires” Redes Vol. IV, No. 10, pp. 213-257
Downloads
Published
Issue
Section
License
Aquellos/as autores/as que tengan publicaciones en esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los/as autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los/as autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los/as autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web), luego de su publicación en la revista. (Véase El efecto del acceso abierto).