Violencia simbólica y agresión en adultos de la provincia de Lima

Main Article Content

Andrea Sac Alvarado

Abstract

The study aims to investigate the relation between symbolic violence and aggression in adults from Lima province. This topic was chosen because of the need to delve into the origin of violence in Lima society, which has the highest levels of violence in the country. The research is quantitative with cross-sectional, non-experimental and correlational design, and it was applied to a sample of 259 adults living in Lima province. The measurement of variables was carried out with the Intra and Inter Gender Symbolic Violence Scale and the Aggression Questionnaire, both instruments shows valid psychometric properties. The results showed a weak positive significant correlation between the variables, which means that greater acceptance and assimilation of symbolic violence is related to higher levels of aggression in the study population.

Article Details

How to Cite
Violencia simbólica y agresión en adultos de la provincia de Lima. (2024). Argentinean Journal of Behavioral Sciences, 16(4), 46-54. https://doi.org/10.32348/1852.4206.v16.n4.40136
Section
Original Articles

How to Cite

Violencia simbólica y agresión en adultos de la provincia de Lima. (2024). Argentinean Journal of Behavioral Sciences, 16(4), 46-54. https://doi.org/10.32348/1852.4206.v16.n4.40136

References

Álvarez-Larrauri, S. (2009). Bio-intersubjetividad, violencia simbólica y campo familiar. Cuicuilco, 16(45), 193-210. https://revistas.inah.gob.mx/index.php/cuicuilco/article/view/4391

Andreu Rodríguez, J. M., Peña Fernández, M. E., & Graña Gómez, J. L. (2002). Adaptación psicométrica de la versión española del Cuestionario de Agresión. Psicothema, 14(2), 476-482. https://www.psicothema.com/pi?pii=751%C3%A7

Avendaño Castro, W. R., Linares Giraldo, M., & Morales Mosquera, M. E. (2021). Violencia simbólica en instituciones de educación superior. Experiencia de docentes en una universidad pública. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 12(1), 140-164. https://doi.org/10.21501/22161201.3392

Avendaño Castro, W. R., Rueda Vera, G., & Luna Pereira, H. O. (2021). Manifestaciones de violencia simbólica en mujeres universitarias. Revista Redipe, 10(10), 165-176. https://doi.org/10.36260/rbr.v10i10.1475

Bandura, A. (1973). Aggression: a social learning analysis. Prentice-Hall.

Bourdieu, P. (2000). La dominación masculina (J. Jordá, Trad.). Anagrama.

Bourdieu, P., & Wacquant, L. (2005). Una invitación a la sociología reflexiva (A. Dilon, Trad.). Siglo XXI.

Buss, A. H. (1961). The psychology of aggression. John Wiley and Sons, Inc.

Buss, A. H., & Perry, M. (1992). The aggression Questionnaire. Journal of Personality and Social Psychology, 63(3), 452-459. https://doi.org/10.1037/0022-3514.63.3.452

Carrasco Ortiz, M. A., & González Calderón, M. J. (2006). Aspectos conceptuales de la agresión: Definición y modelos explicativos. Acción Psicológica, 4(2), 7-38. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=344030758001

del Álamo Ayuso, A. (2017). Percepción de la violencia simbólica entre el alumnado de educación secundaria [Tesis de Maestría, Universidad de Cantabria]. Repositorio abierto de la Universidad de Cantabria. https://repositorio.unican.es/xmlui/handle/10902/13120

Galtung, J. (2016). La violencia: cultural, estructural y directa. Cuadernos de Estrategia, 183, 147-168. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5832797

Garaigordobil, M. (2015). Sexismo y expresión de la ira: Diferencias de género, cambios con la edad y correlaciones entre ambos constructos. Revista Argentina de Clínica Psicológica, 24(1), 35-42. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=281944843005

Hernández Sampieri, R., & Mendoza Torres, C. P. (2018). Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill Interamericana.

Instituto Nacional de Estadística e Informática [INEI]. (2020). Encuesta Nacional sobre Relaciones Sociales ENARES 2019. Principales resultados. Instituto Nacional de Estadística e Informática. https://www.inei.gob.pe/media/MenuRecursivo/boletines/presentacion_enares_2019.pdf

Matalinares Calvet, M., Yaringaño, J., Uceda, J., Fernández, E., Huari, Y., Campos, A., & Villavicencio, N. (2012). Estudio psicométrico de la versión española del Cuestionario de Agresión de Buss y Perry. Revista de Investigación en Psicología, 15(1), 147-161. http://dx.doi.org/10.15381/rinvp.v15i1.3674

Medeiros, F. S., & Alves Pacheco de Campos, S. (2020). As Relações de Gênero, os Estereótipos e a Violência Simbólica no Mercado de Trabalho. Revista de Administração IMED, 10(1), 127-144. https://doi.org/10.18256/2237-7956.2020.v10i1.3496

Ministerio de la Mujer y Poblaciones Vulnerables [MIMP]. (2016). Violencia basada en género: Marco conceptual para las políticas públicas y la acción del Estado. Ministerio de la Mujer y Poblaciones Vulnerables. https://www.mimp.gob.pe/files/direcciones/dgcvg/mimp-marco-conceptual-violencia-basada-en-genero.pdf

Ministerio de la Mujer y Poblaciones Vulnerables [MIMP]. (2020). Boletín estadístico. Mayo 2020. Ministerio de la Mujer y Poblaciones Vulnerables. https://www.mimp.gob.pe/omep/estadisticas-violencia.php

Ministerio de la Mujer y Poblaciones Vulnerables [MIMP]. (2021). Programa Nacional para la Prevención y Erradicación de la Violencia contra las Mujeres e Integrantes del Grupo Familiar AURORA en cifras 2020. Ministerio de la Mujer y Poblaciones Vulnerables. https://portalestadistico.aurora.gob.pe/wp-content/uploads/2021/11/Compendio-AURORA-2020-PL.pdf

Morales-Vives, F., Codorniu-Raga, M. J., & Vigil-Colet, A. (2005). Características psicométricas de las versiones reducidas del Cuestionario de agresividad de Buss y Perry. Psicothema, 17(1), 96-100. https://reunido.uniovi.es/index.php/PST/article/view/8296

Obregón López, G. M. (2017). Resentimiento y agresividad en estudiantes de 5to de secundaria. Avances en Psicología, 25(2), 199-208. https://doi.org/10.33539/avpsicol.2017.v25n2.355

Pecho Ricaldi, P. L. (2017). Sexismo ambivalente, pensamientos patriarcales y violencia simbólica intra e inter género en Lima y Huancayo [Tesis de Licenciatura, Pontificia Universidad Católica del Perú]. Repositorio Digital de Tesis y Trabajos de Investigación PUCP. http://hdl.handle.net/20.500.12404/9129

Pecho-Ricaldi, P., & Rodríguez-Espartal, N. (2019). Violencia simbólica intra e inter género en dos ciudades del Perú. Crítica y Resistencias Revista de Conflictos Sociales Latinoamericanos, 8, 124-140. https://www.criticayresistencias.com.ar/revista/article/view/108/105

Pinzón Estrada, C., Armas Guzmán, R. C., Aponte Valverde, M. V., & Useche Morillo, M. L. (2018). Percepción de la violencia simbólica en estudiantes universitarias: Análisis desde la categoría de género. Ánfora, 26(46), 89-110. https://doi.org/10.30854/anf.v26.n46.2019.554

Plaza Velasco, M. (2007). Sobre el concepto de “violencia de género”. Violencia simbólica, lenguaje, representación. Extravío Revista Electrónica de Literatura Comparada, 2, 132-145. https://ojs.uv.es/index.php/extravio/article/view/2211/1819

Prado Verdi, M. M. O. (2018). Agresividad y estado emocional en estudiantes de Instituciones Educativas de Lima Metropolitana. Revista de Investigación en Psicología, 21(1), 101-118. https://doi.org/10.15381/rinvp.v21i1.15116

Redondo, N., Peña, M. E., Graña, J. L., & Andreu, J. M. (2017). Psychometric properties of the Aggression Questionnaire: A replication in a simple of partner-assaultive men in psychological treatment. Psicothema, 29(4), 584-589. https://doi.org/10.7334/psicothema2016.390