The reception of Positive Psychology in Argentina: a bibliometric study of scientific journals articles

Main Article Content

Luciana Mariñelarena-Dondena

Abstract

This historiographic research analyzes the reception of Positive Psychology in Argentina during 1998-2012. For this purpose, a bibliometric study of six scientific journals was carried out assessing all the publications that belong to the movement of Positive Psychology. From the methodological point of view, this paper is a historiographic study that can be considered an ex post facto research according to Montero and León classification (2007). The results of this bibliometric study show that in terms of the history of ideas, Argentina had the influence of the main stream in Positive Psychology driven by Martin Seligman. However, the reception and development of this movement in our country was clearly shaped and energized by the pioneering work of María Martina Casullo.

Article Details

How to Cite
The reception of Positive Psychology in Argentina: a bibliometric study of scientific journals articles. (2016). Argentinean Journal of Behavioral Sciences, 8(1), 27-42. https://doi.org/10.32348/1852.4206.v8.n1.12666
Section
Original Articles
Author Biography

Luciana Mariñelarena-Dondena, Universidad Nacional de San Luis

Dra. en Psicología - Becaria Postdoctoral del CONICET, Laboratorio de Investigación y Desarrollo en Inteligencia Computacional (LIDIC). Docente e investigadora de la Universidad Nacional de San Luis.

How to Cite

The reception of Positive Psychology in Argentina: a bibliometric study of scientific journals articles. (2016). Argentinean Journal of Behavioral Sciences, 8(1), 27-42. https://doi.org/10.32348/1852.4206.v8.n1.12666

References

Antonovsky, A. (1988). Unraveling the Mystery of Health. How People Manage and Stay Well. San Francisco: Jossey-Bass Publishers.

Ball, L. C. (2012). Genius without the “Great Man”: new possibilities for the historian of Psychology. History of Psychology, 15(1), 72-83.

Carpintero, H., & Peiró, J. M. (1981). Aplicaciones de la metodología bibliométrica a los estudios de historia de la psicología. En H.

Carpintero & J. M. Peiró (Eds.), Psicología contemporánea. Teoría y métodos cuantitativos para el estudio de su literatura científica (pp. 41-52). Valencia: Alfaplus.

Castro Solano, A. (2012). La psicología positiva en América Latina. Desarrollos y perspectivas. Psiencia. Revista Latinoamericana de Ciencia Psicológica, 4(2), 108-116.

Castro Solano, A. (2014a). Overview of Positive Psychology in Latin-American Countries. In A. Castro Solano (Ed.), Positive Psychology in Latin America (pp. 3-20). New York: Springer.

Castro Solano, A. (2014b). Latin-American Studies on Well-Being. In A. Castro Solano (Ed.), Positive Psychology in Latin America (pp. 21-36). New York: Springer.

Casullo, M. M. (1998). Adolescentes en Riesgo. Orientación e Identificación. Buenos Aires: Paidós.

Casullo, M. M. (2000). Psicología salugénica o positiva. Algunas reflexiones. Anuario de Investigaciones, 8, 340-346.

Casullo, M. M. (Ed.) (2002). Evaluación del bienestar psicológico en Iberoamérica. Buenos Aires: Paidós.

Casullo, M. M. (2008). La capacidad para perdonar. En M. M. Casullo (Ed.), Prácticas en Psicología Positiva (pp. 39-60). Buenos Aires: Lugar Editorial.

Casullo, M. M., & Fernández Liporace, M. (2005). Los estilos de apego. Teoría y medición. Buenos Aires: JVE.

Contini, N. (Comp.) (2006). Pensar la adolescencia hoy. De la psicopatología al bienestar psicológico. Buenos Aires: Paidós.

Diener, E. (2000). Subjective Well-Being: the science of happiness and a proposal for a national index. American Psychologist, 55(1), 34-43.

Dagfal, A. (2004). Para una «Estética de la Recepción» de las Ideas Psicológicas. FRENIA, 4(2), 7-16.

Danziger, K. (1994). Does the history of Psychology have a future? Theory & Psychology, 4(4), 467-484.

Danziger, K. (1997). The future of psychology’s history is not its past. Theory & Psychology, 7(1), 107-111.

Gancedo, M. (2008). Historia de la Psicología Positiva. Antecedentes, aportes y proyecciones. En María Martina Casullo (Ed.), Prácticas en Psicología Positiva (pp. 11-38). Buenos Aires: Lugar Editorial.

Gancedo, M. (2009). Reflexiones y experiencias acerca del aprendizaje de la Psicología Positiva y los Enfoques Salugénicos. Psicodebate, 10, 83-102.

González, E. N. (2008). Análisis cuantitativo del primer quinquenio de la Revista Argentina de Clínica Psicológica: 1992-1996. Revista Argentina de Clínica Psicológica, 17(3), 277-282.

Hart, K. E., & Sasso, T. (2011). Mapping the Contours of Contemporary Positive Psychology. Canadian Psychology, 52(2), 82–92.

Hilgard, E., Leary, D., & Mc Guire, G. (1998). A história da psicologia: un panorama e avaliação crítica. En J. Brozek y M. Massimi (Eds.). Historiografia da psicologia moderna (pp. 399-432). São Paulo: Edições Loyola.

Huppert, F. A., & So, T. T. C. (2013). Flourishing Across Europe: Application of a New Conceptual Framework for Defining Well-Being. Social Indicators Research, 110, 837-861.

Jauss, H. R. (1981). Estética de la recepción y comunicación literaria. Punto de Vista, 12, 34-40.

Keyes, C. L. M. (2002). The mental health continuum: From languishing to flourishing in life. Journal of Health and Social Behavior, 43, 207–222.

Keyes, C. L. M. (2006). Subjective well-being in mental health and human development research worldwide: An introduction. Social Indicators Research, 77, 1–10.

Klappenbach, H. (2000). Historia de la historiografía de la psicología. En J. C. Ríos, R. Ruiz, J. C. Stagnaro y P. Weissmann (Eds.). Psiquiatría, psicología y psicoanálisis. Historia y memoria (pp. 238-268). Buenos Aires: Polemos.

Klappenbach, H. (2006). Periodización de la psicología en Argentina. Revista de Historia de la Psicología, 27(1), 109-164.

Liberatore, G., & Visca, J. (2014). Análisis de la revista Perspectivas en Psicología desde el perfil de la autoría, el contenido y la visibilidad de los artículos publicados en el período 2004-2011. Perspectivas en Psicología. Revista de Psicología y Ciencias Afines, 11, 6-14.

Linley, A., Joseph, S., Harrington, S., & Wood, A. M. (2006). Positive psychology: Past, present, and (possible) future. The Journal of Positive Psychology, 1(1), 3-16.

Mariñelarena-Dondena, L. (2012a). La Formación en Psicología Positiva en la Universidad de Palermo. Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento (RACC), 4(1), 21-30.

Mariñelarena-Dondena, L. (2012b). Recepción y desarrollo de la Psicología Positiva en la Universidad de Buenos Aires (1998-2008). Psiencia. Revista Latinoamericana de Ciencia Psicológica, 4(2), 76-83.

Mariñelarena-Dondena, L. (2014). De la epidemiología psiquiátrica a la psicología positiva. Historia de la trayectoria científica de María Martina Casullo. Universitas Psychologica, 3(5), 1893-1904.

Mariñelarena-Dondena, L. y Gancedo, M. (2011). La Psicología Positiva: su primera década de desarrollo. Diálogos. Revista Científica de Psicología, Ciencias Sociales, Humanidades y Ciencias de la Salud, 2(1), 67-77.

Mariñelarena-Dondena, L., & Klappenbach, H. (2009). La Psicología Positiva en la revista Psicodebate (2000-2007). Psicodebate. Psicología, Cultura y Sociedad, 10, 9-37.

Montero, I., & León, O. G. (2007). A guide for naming research studies in Psychology. International Journal of Clinical and Health Psychology, 7(3), 847-862.

Richaud, M. C. (2013). Contributions to the study and promotion of resilience in socially vulnerable children. American Psychologist, 68(8), 751-758.

Schui, G., & Krampen, G. (2010). Bibliometric Analyses on the Emergence and Present Growth of Positive Psychology. Applied Psychology: Health and Well-Being, 2(1), 52-64.

Seligman, M. E. P. (2005). La auténtica felicidad. Barcelona: Byblos.

Seligman, M. E. P. (2011). Flourish. A visionary new understanding of happiness and well-being. New York: Free Press.

Seligman, M. E. P., & Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive Psychology: An Introduction. American Psychologist, 55(1), 5-14.

Sheldon, K., & King L. (2001). Why Positive Psychology Is Necessary. American Psychologist, 56, 216-217.

Stover, J. B., Uriel, F., De la Iglesia, G., Freiberg Hoffmann, A., & Fernández Liporace (2014). Rendimiento académico, estrategias de aprendizaje y motivación en alumnos de Escuela Media de Buenos Aires. Perspectivas en Psicología. Revista de Psicología y Ciencias Afines, 11(2), 10-20.

Vázquez, C., & Hervás, G. (2008). Salud positiva: del síntoma al bienestar. En C. Vázquez y G. Hervás (Eds.). Psicología Positiva Aplicada (pp. 17-39). Bilbao: Desclée de Brouwer.

World Health Organization (1986). Ottawa Charter for Health Promotion. First International Conference for Health Promotion. Ottawa: Author.

Zubieta, E., Muratori, M., & Fernández, O. (2012). Bienestar subjetivo y psicosocial: explorando diferencias de género. Salud & Sociedad, 3(1), 66-76.