The Factum of Plurality as a Way out of the Totalitarian Phenomenon

Authors

  • Sergio Quintero Martín Universidad Nacional Autónoma de México

Keywords:

totalitarian disease, pluralism, sensus communis, humanity

Abstract

Hannah Arendt's world witnessed the fragility of the human condition, as reflected in her meticulous analysis in The Origins of Totalitarianism (1951). Arendt's reading of the totalitarian phenomenon reveals the extent to which public appearance and political dialogue were reduced to their minimum expression. To counteract the dehumanizing consequences of totalitarianism Arendt offers a vital approach to this question. She argues for the recovery of plurality, for reconnecting human beings to public life and reconstructing a sense of political community.

By analyzing the mechanisms underlying the origins of totalitarianism, Arendt confronts the disarticulation of political relations as the main consequence of the dissolution of the space between human beings and their inability to communicate with each other. However, she understands that this same atmosphere is not exclusive to the totalitarian experience, but that its germ can be reproduced again. In the face of Arendt's concern about the possible return of totalitarianism, her response will be to radically defend the public visibilization of plurality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso Rocafort, V. (2010). Retórica, democracia y crisis. Centro de Estudios Políticos y Constitucionales.

Arendt, H. (1953). Understanding and Politics. Partisan Review, 20 (4), 377-392.

Arendt, H. (1990). Philosophy and politics. Social Research, 57 (1), 73-103.

Arendt, H. (1997). Filosofía y política: Heidegger y el existencialismo (Trad. Elena Martínez Rubio). Besatari.

Arendt, H. (2002). Comprensión y política (Las dificultades de la comprensión) (Trad. Cristina Sánchez Muñoz). Daimon. Revista de Filosofía, 26, 17-30.

Arendt, H. (2005). Ensayos de comprensión, 1930-1954: Escritos no reunidos e inéditos de Hannah Arendt (Ed. Jerome Kohn) (Trad. Agustín Serrano de Haro). Caparrós.

Arendt, H. (2010). Lo que quiero es comprender. Sobre mi vida y mi obra (Trad. Manuel Abella y José Luis López de Lizaga). Trotta.

Arendt, H. (2013). Conferencias sobre la filosofía política de Kant (Ed. Ronald Beiner) (Trad. Carmen Corral). Paidós.

Arendt, H. (2015). ¿Qué es la política? (Ed. Fina Birulés) (Trad. Rosa Sala Carbó). Paidós.

Arendt, H. (2016a). La condición humana (Ed. Manuel Cruz) (Trad. Ramón Gil Novales). Paidós.

Arendt, H. (2016b). La vida del espíritu (Trad. Carmen Corral y Fina Birulés). Paidós.

Arendt, H. (2018). Diario filosófico 1950-1973 (Ed. Ursula Ludz e Ingeborg Nordmann) (Trad. Raúl Gabás). Herder.

Arendt, H, (2019). Pensar sin asideros. Ensayos de comprensión, 1953-1975. Volumen II (Ed. Jerome Kohn) (Trad. Roberto Ramos Fontecoba). Página Indómita.

Arendt, H. (2020). Los orígenes del totalitarismo (Trad. Guillermo Solana). Alianza.

Birulés, F. (2007). Una herencia sin testamento: Hannah Arendt. Herder.

Campillo, A. (2002). Espacios de aparición: el concepto de lo político en Hannah Arendt. Daimon. Revista Internacional de Filosofía, 29, 159-186. https://doi.org/10.3989/isegoria.2009.i40.649

Campillo, A. (2008). El concepto de lo político en la sociedad global. Herder.

Clausewitz, C. von (2005). De la guerra (Ed. Gabriel Cardona) (Trad. Carlos Fortea). La Esfera de los Libros.

Friedrich, C. L.; y Brzezinski, Z. (1956). Totalitarian Dictatorship and Autocracy. Harvard University.

Giner, S. (2020). La filosofía moral política de Hannah Arendt. En Hannah Arendt, Los orígenes del totalitarismo (Trad. Guillermo Solana) (pp. 11-24). Alianza.

Gutmann, T. (2019). Dignidad y autonomía. Reflexiones sobre la tradición kantiana (Trad. Carlos Emel Rendón). Estudios de Filosofía, 59, 233-254. https://doi.org/10.17533/udea.ef.n59a11

Kant, I. (1991). Crítica del juicio (Trad. Manuel García Morente). Espasa-Calpe.

Kapuściński, R. (2007). Encuentro con el Otro (Trad. Ágata Oszeszek). Anagrama.

Kohn, J. (2016). Introducción. En Hannah Arendt, La promesa de la política (Ed. Jerome Kohn) (Trad. Eduardo Cañas y Fina Birulés) (pp. 11-37). Austral.

Lechner, N. (2002). Las sombras del mañana. La dimensión subjetiva de la política. LOM.

Leiva Bustos, J. (2017). En la sombra acecha: residuos totalitarios de nuestra era. Astrolabio. Revista internacional de filosofía, 19, 75-86.

Moran, D. (2011). Hannah Arendt. La fenomenología de la esfera pública. En Dermot Moran, Introducción a la Fenomenología (Ed. Gustavo Leyva) (Trad. Francisco Castro Merrifield y Pablo Lazo Briones) (pp. 270-300). Anthropos.

Orwell, G. (2006). Rebelión en la granja (Trad. Rafael Abella). Espasa Calpe.

Palomar Torralbo, A. (2009). Totalitarismo, experiencia y metáfora en Hannah Arendt. Daimon. Revista de Filosofía, 47, 133-148.

Palomar Torralbo, A. (2015). Fenomenología, metafísica y deconstrucción: la lectura arendtiana de Agustín de Hipona (Tesis doctoral). Universidad de Murcia. https://bit.ly/3wU7x8j.

Rayas Padilla, E. J. (2011). El concepto de paria en la obra de Hannah Arendt. Universidad de Guadalajara.

Salamun, K. (1987). Karl Jaspers (Trad. Marciano Villanueva). Herder.

Sánchez Madrid, N. (2021). Hannah Arendt: la filosofía frente al mal. Alianza.

Venmans, P. (2017). El mundo según Hannah Arendt: Ensayos sobre su vida y obra (Trad. Laura Alonso Padula). Punto de Vista.

Young-Bruehl, E. (2006). Hannah Arendt. Una biografía (Trad. Manuel Lloris Valdés). Paidós.

Published

2022-09-20

How to Cite

Quintero Martín, S. (2022). The Factum of Plurality as a Way out of the Totalitarian Phenomenon. Pescadora De Perlas. Revista De Estudios Arendtianos, 1(1), 118–146. Retrieved from https://revistas.unc.edu.ar/index.php/pescadoradeperlas/article/view/34362