The territory as an educational space: ethnographies with bilingual teachers and traditional Guaraní and Chané doctors.

Authors

Keywords:

territory, indigenous epistemologies, own pedagogies, ethnographies of education

Abstract

In this article, the process of construction of the territory as an educational space will be described and analyzed through the action research work that will be carried out with the bilingual teachers and traditional Guaraní-Chané physicians of northern Argentina, these new actors who challenge the rules of the intercultural education.

 

In the first place, an ethnohistorical reference will be made about the Guaraní people in the Bolivian south and in the north of Argentina, and then analyze the Continental Guaraní Map that shows the presence of this cross-border town in South America. Below is the relationship established between the territory and intercultural education, and how it plays in the training of both professionals (teachers and doctors). Secondly, the experience of the Ñande Reko (our way of living), the primary school curriculum that the Guaraní and Chané teachers have carried out from a participative and collaborative work among them, the Bilingual Intercultural Education Modality (Salta) and the accompaniment of the University of Salta. The other experience described is that of the Ñana Moa Reta Nursery of medicinal plants (diversity of medicines from the territory) where traditional teachers and doctors begin to weave a network of relationships and pedagogies from their own epistemology, where the territory is more than one.

 

Finally, it reflects on both experiences, highlighting that collaborative work considers the territory as an informal space for the transmission of traditional knowledge and knowledge, that is, as a space for the development of one's own education, and as a banner in the fight for land titles.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Eugenia Flores, Instituto de Investigaciones en Ciencias Sociales y Humanidades Universidad Nacional de Salta (ICSOH-CONICET-UNSa)

Profesora Etnografia Americana, Escuela de Antropologia, Facultad de Humanidades, Universidad Nacional de Salta.

References

Bolaños G; Tattay, L. 2012. La educación propia: una realidad de resistencia educativa y cultural de los pueblos. Revista Educación y Ciudad, n° 22, pp 45-56.

Casimiro Córboba, A.; Autora. 2017. “El maestro bilingüe guaraní. Escuela, estado y pueblos originarios”. Inédito.

Combès, I. 2005. Etnohistorias del Izoso Chané y chiriguanos en el Chaco Boliviano (S. XVI y XX). La Paz: PIEB y IFEA.

EMGC, Equipo Mapa Guaraní Continental. 2016. Cuaderno Mapa Guaraní Continental: Pueblos Guaraníes en Argentina, Bolivia, Brasil y Paraguay. Campo Grande: Gráfica Mundial.

Echazú Böschemeier, A. G. 2015. “Corpo de planta. Terapias y magias dxs curiosxs da baixa Amazonia do Peru, sob uma perspectiva situada de gênero y salud popular”. Doctorado en Antropología. Departamento de Posgrado en Antropología, Universidad de Brasilia.

Autora. 2017. “La coca y los modos de hacer: Una aproximación etnográfica a la agencia de la planta en terapias y rituales populares de Salta”. Doctorado en Antropología, Departamento de Posgrado Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires.

Autora. 2020a. “Los guaraní y los chané en el ahora. Chamanismo, religión y etnopolítica en el noroeste argentino”. En prensa.

Autora. 2020b. “Extractivismos y conflictos ontológicos: evidencias de la intersubstancialidad en una comunidad indígena”. Inédito.

Autora y Serapio, C. 2019. “Despojos y r-existencias, la lucha de una comunidad en la selva de Salta”. En Repensando el desarrollo rural en los territorios del norte argentino, compilado por Marcelo Rodríguez y Soraya Ataide, 193-220. Salta: Instituto de Desarrollo Rural.

Hirsch, S. 2004. Ser Guaraní en el noroeste argentino: variantes de la construcción identitaria. Revista de Indias, vol. LXIV, N° 230.

Melia, B. 2008. Guarani Retã 2008. Los pueblos guaraníes en las fronteras Argentina, Brasil y Paraguay. Cuadernillo. Asunción, CTI / CEPAG, pp 25-50.

Metraux, A. 1944. Le Shamanism chez les Indiens de l’Amérique du Sud Tropicale. Acta Americana, vol. II, pp. 195-219.

Pifarre, Fo. 1989. Los guaraní-chiriguano:historia de un pueblo. Centro de Investigación y promoción del campesinado: La Paz.

Riester, J. 1986. Aspectos del chamanismo de los Izoseño guaraní”. Revista Suplemento Antropológico, Vol. XXI, n° 1:263-283.

Weimar G.; Iño D. 2017. Epistemología pluralista, investigación y descolonización. Revista IISE , Vol. 9, Núm. 9, pp. 111-125.

Zamudio, J. 2012. Epistemología y educación. Tlalnepantla: Red Tercer Milenio.

Published

2020-08-03

How to Cite

Flores, M. E. (2020). The territory as an educational space: ethnographies with bilingual teachers and traditional Guaraní and Chané doctors. Interstices of Politics and Culture. Latin American Interventions, 9(17). Retrieved from https://revistas.unc.edu.ar/index.php/intersticios/article/view/28089