INTERSTICIOS Y SABERES EN LOS PROCESOS DE CONSTRUCCIÓN CURRICULAR. NOTAS PARA PENSAR LAS PRÁCTICAS DOCENTES
Abstract
Resumen:
El artículo presenta los motivos, referencias teóricas y metodológicas, objetivos y principales conclusiones de un proyecto de investigación realizado en la Universidad Nacional del Litoral centrado en las relaciones entre los saberes del docente y los procesos de construcción curricular[1]. Para el análisis de dicha relación se identifican, a través de los decires de los docentes, las tensiones y contradicciones de las prácticas, frente a las cuales los docentes toman decisiones y ponen de manifiesto sus propios saberes. Se pretende que el texto posibilite la generación de debates y discusiones en otros ámbitos educativos a fin de profundizar y complejizar las relaciones que se establecen entre docentes y curriculum, y, de ese modo, habilitar nuevas formas de participación.
Palabras claves: Didáctica-curriculum- saberes del docente-
Abstract:This article introduces the reasons, theoretical references and methodologies,
the aims and the main conclusions of a research project which was carried
out at Universidad Nacional del Litoral centered in the relationship between
the teacher´s knowledge and the processes of curricular construction4
this analysis, we can identify, from what teachers say, the tensions and
contradictions of practices, to which teachers make decisions and put into
practice what they actually know. It is intended that the text enables further
debates and discussions in different educational areas so as to go into
detail and create complex relationships established among teachers and the
curriculum, and in that way, to set up new ways of participation.
Key Words: Didactics - Curriculum – teacher’s knowledge-
. For
[1]Proyecto de Investigación: “Las condiciones de posibilidad para el desarrollo de los procesos curriculares a partir de los saberes del docente: una perspectiva didáctica teórico-epistemológica y crítico social”, CAI+D 2009, UNL. Dir .Victoria Baraldi, Integrantes: Julia Bernik, Natalia Diaz, Mercedes Monserrat, Analia Benigni, Analia Massera, Susana Mazover, Elda Menvielle, Alejandra Morzán. Lo que se incluye en este artículo es un escrito elaborado por las autoras que da cuenta de un trabajo colectivo.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who have publications with this journal agree to the following terms:
a. Authors will retain their copyright and grant the journal the right of first publication of their work, which will simultaneously be subject to the Creative Commons Attribution License that allows third parties to share the work as long as its author and first publication in this journal are indicated.
b. Authors may adopt other non-exclusive license agreements for distribution of the published version of the work (e.g., deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a monographic volume) as long as the initial publication in this journal is indicated.
c. Authors are allowed and encouraged to disseminate their work through the Internet (e.g., in institutional telematic archives or on their web page) after the publication process, which may produce interesting exchanges and increase citations of the published work (see The effect of open access).