Science-Technology Parks (STP) as instruments to promote academy- productive sector linkages and foster local development: The case of the STP of Pando, Uruguay.

Authors

  • Fernando Amestoy Director del Polo Tecnológico de la Facultad de Química (UDELAR)

DOI:

https://doi.org/10.61203/2347-0658.v12.n1.40077

Keywords:

Scientific-technological parks. Articulation academy-productive sector. Third mission of the university.

Abstract

Science-Technology Parks promote and manage technology and knowledge transfer processes between universities or R&D centers, companies and markets. Its main purpose is the promotion of innovation and competitiveness of the companies and institutions that are associated with it or created in its environment. The academy is a strategic actor in these infrastructures, where it develops its third mission articulating with business and government representatives in their governance. This paper analyzes the case of the Pando Science and Technology Park (PCTP) promoted by the Faculty of Chemistry of the University of the Republic of Uruguay (UDELAR). The results show that only the impact of the income generated by 10 of the R&D projects carried out between academia and industry, compensated in one year the investment made by the University since the creation of its technological pole 20 years ago and doubled the investments made by the Executive Branch in subsidies for the consolidation of this ecosystem for a decade (2012-2021). Likewise, the incubation process for new technology-based companies developed by Khem, the first university incubator for scientific-technological ventures in Uruguay, which integrates the PCTP ecosystem, is evaluated as highly successful. Many of the companies graduated from Khem stood out in the development of new technologies, products and services for the health, food and agro-industrial sectors, which obtained important awards and recognition at a national and international level.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fernando Amestoy, Director del Polo Tecnológico de la Facultad de Química (UDELAR)

Doctor en ciencias biológicas, diploma en Sistemas de Información y posgrado en ciencia, tecnología y gestión de la innovación. Desde abril de 2012, es Director del Polo Tecnológico de la Facultad de Química (UDELAR) (www.polotecnologico.fq.edu.uy) y Presidente del Parque Científico y Tecnológico Pando (Canelones, Uruguay) (www.pctp.org.uy ). Entre 2007 y 2012 se desempeñó como Secretario Ejecutivo (CEO) de la Agencia de Investigación e Innovación de Uruguay (ANII) (www.anii.org.uy ) y anteriormente fue Coordinador General Adjunto del Programa de Desarrollo Tecnológico, unidad ejecutiva del Ministerio de Educación y Cultura de Uruguay para implementar un préstamo del Banco Interamericano de Desarrollo (BID) para el Fortalecimiento del Sistema Nacional de Innovación. En los últimos 20 años participó en la gestión de la ciencia, la tecnología y la innovación, coordinando programas de innovación apoyados por el BID, el Banco Mundial, la Organización de las Naciones Unidas para la Agricultura y la Alimentación (FAO) y el Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (PNUD), trabajando como consultor internacional en estos temas. Entre 2017 y 2021 integró la Junta Directiva de la Asociación Internacional de Parques Científicos y Áreas de Innovación (www.iasp.ws) y fue Director de la División Latinoamericana de dicha organización. Desde 2017 es el coordinador del equipo de Trabajo de Infraestructuras de Investigación de la CELAC (Comunidad de Estados de América Latina y el Caribe), promoviendo la cooperación con la Comunidad Europea en este campo. Integró el Comité de Desarrollo Industrial del Programa iberoamericano de Ciencia y Tecnología para Desarrollo (CYTED) (www.cyted.org) y actualmente es parte del Consejo Asesor del Foro Iberoamericano de indicadores de vinculación de la RICYT (https://foro-vinc.ricyt.org/?page_id=41)

References

Adán, C. (2012). El ABC de los Parques Científico. Seminarios de la Fundación Española de Reumatología, 13, (3), 85-94, Recuperado de https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1577356612000267

Amestoy, F., Cassin E., Monasterio, L. (2021). Latin American Science and Technology Parks and Areas of Innovation. Development strategies, regional impacts, challenges, and opportunities in the new post-Covid-19 global economy. Pub. International Association of Science Parks and Areas of Innovation (IASP) Málaga, Spain.39 p.

Ansell, C., Alison Gash. (2008). Collaborative governance in theory and practice, J. Public Adm. Res. Theory 18 (4) 543–571. https://academic.oup.com/jpart/ article/18/4/543/1090370?login=true

Audy, J. (2017). A inovação, o desenvolvimento e o papel da Universidade. Estudos Avançados, 31(90), 75-87.

Cárdenas, L. (2004). El Concepto de Universidad. Origen y Evolución. Venezuela: Ediciones del Rectorado. Universidad de Los Andes.

Carrer, C., Da Costa, G.A., Plonski, C. R., Orlandelli Carrer; y C.E Lins de Oliveira (2010). Innovation and entrepreneurship in scientific research, R. Bras. Zootec., v.39, 17-25 (supl. especial).

Etzkowitz, H. (2017). Innovation Lodestar: the entrepreneurial university in a stellar knowledge firmament. Technological Forecasting and Social Change, 123,122-129.

Etzkowitz, H., A. Webster, C. Gebhardt, B.R.C. (2000). The future of the university and the university of the future: evolution of ivory tower to entre preneurial paradigm, Researchh policy 29, 313-330

Gimenez, A.M.N., Bonacelli, M.B.M. (2018). Higher education and society: an exploratory study on practices of the third mission at the University of Campinas (UNICAMP), Journal of Technology Management & Innovation, 13, (4), 94-104.

Giraldo, L., L. Pereyra. (2011). La Universidad, su evolución y sus actores: Los profesionales académicos, Saber, Universidad de Oriente, Venezuela. 23 N (1), 62-68.

Hawkins, J. (2018). Addressing Workforce and Economic Development through Regional Collaboration. Retrieved from the University of Minnesota Digital Conservancy, https://hdl.handle.net/11299/198764

Laredo, P. (2007). Revisiting the third mission of universities: toward a renewed categorization of university activities? Higher Education Policy, 20(4), 441-456.

Plonski, G. A., Carrer, C. C. (2009). A Inovação Tecnológica e a Educação para o Empreendedorismo. En: Vilela, S.; Lajolo, F.M. (Org.). USP 2034: Planejando o futuro. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo. 216p.

Pugh, R., Wadid, L., Sarah J.,Hamilton, E..(2018). The entrepreneurial university, and the region: what role for entrepreneurship departments? European Planning Studies 26 (9),1835–1855.

Vefago, Y.B., Trierweiller, A.C., Barcellos de Paula, L. (2020). The third mission of universities: the entrepreneurial university, Brazilian Journal of Operations & Production Management, Vol. 17, (4).

Published

2023-02-01

How to Cite

Amestoy, F. (2023). Science-Technology Parks (STP) as instruments to promote academy- productive sector linkages and foster local development: The case of the STP of Pando, Uruguay. Integración Y Conocimiento, 12(1), 71–88. https://doi.org/10.61203/2347-0658.v12.n1.40077