Institutional conditions for the pedagogical continuity of teacher education in the province of Córdoba
Keywords:
teacher education, pedagogical continuity, institutional conditionsAbstract
This article addresses the institutional conditions that were built to sustain the trajectories of the students and the teaching processes in teacher education, during the emergency context of the COVID 19 pandemic, in the year 2020 and 2021.
The paper collects the results of quantitative and qualitative studies carried out by the National Teacher Education Institute and a descriptive exploratory study carried out based on interviews with management teams of state teacher education institutes, developed from the research area of the Higher Education Directorate of the province of Cordoba.
A concern that runs through the article is how the organizational task of education institutes were restructured within the framework of long-standing institutional conditioning and those considered emerging in virtuality. Likewise, alternative teaching strategies to face-to-face and simultaneity are identified and described, the resources implemented in digital scenarios and the various agreements, criteria and collective proposals generated by educational institutions to give pedagogical continuity to the education of teachers in the new social and educational scenarios.
References
Arata, N. (2021). Razones para reivindicar a esa vieja vaca sagrada llamada escuela. Pensar la pandemia, 69.
Garay, L. (2000). Algunos conceptos para analizar instituciones educativas. Cuaderno de Postgrado. Publicación del Programa de Análisis Institucional. Córdoba: Facultad de Filosofía y Humanidades, Universidad Nacional de Córdoba.
____ (2015). Así, ¿quién quiere estar integrado? La cuestión de la inclusión en la escuela argentina. Córdoba: Comunicarte.
Dussel, I. (2021). Cambios y continuidades en la escuela que viene. Recuperado de:
https://panorama.oei.org.ar/cambios-y-continuidades-en-la-escuela-que-viene-por-ines-dussel/
Nicastro, S. (2006). Revisitar la mirada sobre la escuela. Exploraciones acerca de lo ya sabido. Rosario: Homo Sapiens.
____ (2017). Trabajar en la escuela. Análisis de prácticas y de experiencias de formación. Rosario: Homo Sapiens.
Perrenoud, P. (2006). El oficio de alumno y el sentido del trabajo escolar. Madrid: Editorial Popular.
Terigi, F. (2020). Escolarización y pandemia: alteraciones, continuidades, desigualdades. RevCom. Revista científica de la Red de Carreras de Comunicación y Periodismo, 11. La Plata: Universidad Nacional de La Plata.
____ (2021). “Cuando pase el temblor”: la mirada de Flavia Terigi para pensar el currículum en pandemia. Recuperado de:
Documentos consultados
Dente, L. et al. (2021). Relevamiento cuantitativo nacional del proceso de continuidad pedagógica en los institutos superiores de formación docente. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Ministerio de Educación de la Nación. Instituto Nacional de Formación Docente.
Albergucci, L. et al. (2021). El Aislamiento Social, Preventivo y Obligatorio-ASPO y sus efectos en las prácticas educativas: los actores institucionales, los vínculos, las propuestas de enseñanza. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Ministerio de Educación de la Nación. Instituto Nacional de Formación Docente.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Atribución No Comercial Compartir Igual (by-nc-sa):
No se permitirá un uso comercial de la obra original, ni de las posibles obras derivadas, la distribución de las cuales se debe hacer con una licencia igual a la que regula la obra original.