Institutional conditions for the pedagogical continuity of teacher education in the province of Córdoba

Authors

  • María Alejandra Bowman Dirección General de Educación Superior de Córdoba
  • Marisa Muchiut Dirección General de Educación Superior de Córdoba
  • Mariana Tosolini Dirección General de Educación Superior de Córdoba

Keywords:

teacher education, pedagogical continuity, institutional conditions

Abstract

This article addresses the institutional conditions that were built to sustain the trajectories of the students and the teaching processes in teacher education, during the emergency context of the COVID 19 pandemic, in the year 2020 and 2021.

The paper collects the results of quantitative and qualitative studies carried out by the National Teacher Education Institute and a descriptive exploratory study carried out based on interviews with management teams of state teacher education institutes, developed from the research area of ​​the Higher Education Directorate of the province of Cordoba.

A concern that runs through the article is how the organizational task of education institutes were restructured within the framework of long-standing institutional conditioning and those considered emerging in virtuality. Likewise, alternative teaching strategies to face-to-face and simultaneity are identified and described, the resources implemented in digital scenarios and the various agreements, criteria and collective proposals generated by educational institutions to give pedagogical continuity to the education of teachers in the new social and educational scenarios.

Author Biographies

  • María Alejandra Bowman, Dirección General de Educación Superior de Córdoba

    Es licenciada y doctora en Ciencias de la Educación por la Universidad Nacional de Córdoba. Es docente de grado y de posgrado (maestría y doctorado) en la Universidad Nacional de Chilecito. Es miembro del área de investigación de la Dirección de Educación Superior de la provincia de Córdoba. Es investigadora en la línea de educación de jóvenes y adultos y formación para el trabajo, actualmente desarrolla dos proyectos de investigación uno radicado en el CIFFYH-UNC y el otro, en el Departamento de Ciencias de la Educación de la UNDEC. Ha desarrollado múltiples capacitaciones para docentes en el ámbito nacional, provincial y municipal. Cuenta con múltiples publicaciones en torno a la formación docente y a la investigación educativa en la modalidad de jóvenes y adultos. 

  • Marisa Muchiut, Dirección General de Educación Superior de Córdoba

    Profesora y licenciada en Ciencias de la Educación por la Universidad Nacional de Córdoba. Especialista en Asesoramiento y Gestión Pedagógica (FFyH – UNC). Coordinadora del Área de Investigación de la Dirección General de Educación Superior, Ministerio de Educación de la provincia de Córdoba.  Profesora Adjunta en la Cátedra Análisis Institucional de la Educación de la Escuela de Ciencias de la Educación (FFyH UNC). Investigadora en el Centro de Investigaciones de la FFyH (UNC). Ha profundizado en temáticas sobre la niñez, la educación primaria y la prolongación del tiempo escolar. Fue profesora en Institutos de Formación Docente.

  • Mariana Tosolini, Dirección General de Educación Superior de Córdoba

    Profesora y licenciada en Ciencias de la Educación. Dra. Estudios Sociales de América

    Latina. Profesora asistente en la Cátedra Historia Social de la Educación. Facultad de Filosofía y Humanidades. Co-directora del Proyecto “Prácticas educativas con jóvenes y adultos: políticas, sujetos y conocimientos.” Directora del Proyecto Internacional “La memoria de las cosas y de las prácticas. La cultura material escolar y la vida cotidiana en la escuela argentina, chilena y colombiana”  Centro de Investigaciones FFyH. Universidad Nacional de Córdoba. Profesora adjunta en el Departamento de Ciencias de la Educación y Salud. Universidad Nacional de Chilecito. Argentina.

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Published

2022-11-23

How to Cite

Institutional conditions for the pedagogical continuity of teacher education in the province of Córdoba. (2022). Educación, formación E investigación, 8(13), 13-29. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/efi/article/view/39259