The citizen project of the biking school and its role in the construction of an urban cycling culture in Tijuana
Abstract
Since 2003 there has been evidence of bicycle rides in Tijuana promoted by citizens' initiative; in this framework arises the biking school, based in Otay Mesa, where people initiate in bicycle rides. The objectives of this article are to record the model of biking school’s ride, identify the competences they consider should be part of the training of a cyclist and recognize the relationship between of what has been learned with biking school’s ride. The methodology considers documentary review and ethnographic techniques: participant-non-participant observation and semi-structured interview to leaders and participants of Otay Border Cycling (OBC) and Orgullosamente Pedaleando in Baja California (OPBC) cycling groups. The results find the biking school as a citizen project to promote cycling that breaks down cultural barriers, and builds cyclists capable of riding safely in areas without cycle-inclusive infrastructure in a group, or proficient in making their own route, ride on varied terrain, communicate and negotiate the space with the motor vehicle.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons (indicada abajo) que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.