The Normalist Youth and its Particularities: The Participation of Students in Strikes, Antifascist and Right-Wing Groups (Normal School of Paraná, 1918-1943)

Main Article Content

Eva Mara Petitti
Laura Graciela Rodríguez

Abstract

In this article we will analyse the experiences of the students of the Normal School of Paraná, both male and female, during the interwar period. We will observe, on the one hand, their participation in the first strikes and mobilisations that were organised in the period 1918-1920 and the representations that the authorities made of them. On the other hand, the affiliation of some of them to different anti-fascist and right-wing groups in the 1930s and 1940s and the spaces of sociability generated through the student press, centres and clubs. We will show that, unlike the students of other secondary schools, the student of Normal School was considered by the regulations and the directors as a state official. Secondly, we will show that, from the first decade of the 20th century, certain students began to recognise themselves as members of a student collective that transcended them.

Article Details

Section
Dossier

References

Argachá C. y Busiello O. (2013). Nazismo y otros extremismos en Entre Ríos. Concepción del Uruguay: Yusty.

Ascolani, A. (2011). Una ciudadanía restringida: tensiones en torno a los derechos y las obligaciones del magisterio. La gran huelga de 1921, Santa Fe, Argentina. Educacao em Foco, 15, 1- 29.

Besoky, J. (2014). El nacionalismo populista de derecha en Argentina: La Alianza Libertadora Nacionalista. 1937-1975. Mediaçoes, 19 (1), 61-83.

Bosch, B. (1955). La escuela normal de Paraná y los orígenes de una pedagogía argentina. Cursos y conferencias, 271, 231-343.

Buchbinder, P. (2005). Historia de las Universidades argentinas. Buenos Aires: Sudamericana.

Bustelo, N. (2021). Reformar las universidades, revolucionar las sociedades. La expansión de un movimiento estudiantil de América Latina. Almanaque histórico latinoamericano, 161-182.

Carli, S. (1995). Entre Ríos: escenario educativo 1883-1930: una mirada a la cultura pedagógica normalista y sus transformaciones. Paraná: UNER, Facultad de Ciencias de la Educación.

Carli, S. (2001 [1993]). Modernidad, diversidad cultural y democracia en la historia educativa entrerriana (1883-1930). En A. Puiggrós (Dir.), La educación en las provincias y territorios nacionales (1885-1945) (pp. 185-238). Buenos Aires: Galerna.

Carreño, L. (2021). Sociabilidad y asociacionismo estudiantil en torno a la Reforma Universitaria. La participación de los centros de estudiantes de la Universidad de Buenos Aires en la experiencia democrática. Nuevos mundos nuevos. Recuperado de https://doi.org/10.4000/nuevomundo.86332 [consultado el 13/12/2022].

Chavarría, J. M. (1947). La Escuela Normal y la cultura argentina. Buenos Aires: El Ateneo.

Del Mazo, G. (Comp.) (1941). La Reforma Universitaria. Tomo I. La Plata: Edición del Centro de Estudiantes de Ingeniería.

Fernández Doux, N. (2021). Escuela Normal de Paraná. Aportes para su historia (1870-1969). Paraná: UAD.

Figueroa, S. (1934). Escuela Normal de Paraná. Datos históricos (1871-1895). Paraná: Predassi Impresores.

Genta, J. B. (1945). Acerca de la libertad de enseñar y de la enseñanza de la libertad. Buenos Aires: Grafica de Amilcar Sapere.

González, J. V. (1922) La revolución universitaria 1918-1919. Buenos Aires: Librería de J. Menéndez Editor.

Irisarri, M. (2008). Repercusiones de la labor de la Comisión Investigadora de actividades antiargentinas en el diario La Nueva Provincia (1941-1943). En Cernadas, M. y Marcilese, J. (Comps.) Política, sociedad y cultura en el Sudoeste Bonaerense. Universidad Nacional del Sur: Ediuns.

Klein, M. (2002). Argentine Nationalism before Perón: The case of the Alianza de la Juventud Nacionalista, 1937-c.1943. Bulletin of Latin American Research, 20, 102-121.

Kummer, V. (2006, septiembre). La Facultad de Ciencias Económicas y Educacionales y la Escuela Normal de Paraná (1920-1930): Tensiones y conflictos en una década de transformaciones. Ponencia presentada en XIV Jornadas Argentinas de Historia de la Educación. Universidad Nacional de La Plata, La Plata.

Kummer, V. (2011). José María Torres: las huellas de su pensamiento en la conformación del campo pedagógico normalista. Santa Fe: Imprenta Lux.

Latorre Carabelli, M. (2019). Entre la escuela y la prensa. Primeras experiencias de organización sindical docente en Mendoza (1919). Prohistoria, 32, 97-126.

Luiggi, A. H. (1959). Sesenta y cinco valientes. Buenos Aires: Ágora.

Lvovich, D. (2003). Nacionalismo y antisemitismo en la Argentina. Buenos Aires: Javier Vergara.

Mercante, V. (1961). Los estudiantes. Buenos Aires: Librería Hachette.

Montoya, C. (1963). Alejandro Carbó: la esencia de su personalidad y de su pensamiento educativo. Universidad, 57, 5-8.

Montoya, C. O. A. de (1957). Torres y su pensamiento pedagógico. Universidad, 34, 121-148.

Montoya, C. O. A. de (1962). José María Torres y la edad de oro de la Escuela Normal: 1871-1899. Universidad, 54, 41-86.

Motura, N. y Vartorelli, O. (2018). Entre el optimismo y el descanto. La reforma universitaria y su recepción en la prensa de Entre Ríos (1918-1921). De Signos y Sentidos, 19, 9-28.

Pérez Campos, A. (2016). Escuela Normal de Paraná: construcciones discursivas de la nacionalidad argentina. Paraná: UADER.

Rodríguez, L. (2018). Enseñanza religiosa y educación laica en las escuelas públicas de Argentina (1884 a 2015). Prohistoria, 21 (30),183-206.

Rodríguez, L. (2019). Cien años de normalismo en Argentina (1870-1970): Apuntes sobre una burocracia destinada a la formación de docentes. Ciencia, docencia y tecnología, 30 (59), 200-235.

Rodríguez, L. y Petitti, M. (2021). Historia de la Escuela Normal de Paraná 1871-1969. La Plata: TeseoPress.

Rubinzal, M. (2012). El nacionalismo frente a la cuestión social en Argentina (1930-1943): Discursos, Representaciones y prácticas de las derechas sobre el mundo del trabajo. (Tesis de Doctorado). Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, La Plata.

Velázquez, D. (2021). Los ‘historiadores entrerrianos’ y su contribución a la construcción de sentidos de la nacionalidad y la ‘entrerrianidad’ en la Argentina, desde fines del siglo XIX hasta la década de 1970. (Tesis de Doctorado). Universidad Nacional de Entre Ríos, Paraná.

Fuentes inéditas

AHEN, notas varias, 1918-1920.

Circulares del Ministerio de Justicia e Instrucción Pública de la Nación y documentos relacionados, 1939-1943, AHEN.

El Diario, (varios años), Paraná, AGER.

El Litoral (1920), Santa Fe, Hemeroteca Digital.

El Normalista (1936). Órgano oficial del Centro de Estudiantes de la Escuela Normal (junio-agosto), Paraná.

Informe de la Dirección de la Escuela Normal de Paraná (1919, 1920). Informes presentados al Ministerio de Justicia e Instrucción Pública, AHEN.

Juventud (1934), agosto, año VI, nº 32, Paraná, (Ex Colección Pérez Colman), AGER.

Juventud (1936), junio, año VIII, Nº 37, Paraná, (Ex Colección Pérez Colman), AGER.

Memoria de la Escuela Normal de Paraná (1919) Memoria presentada al Ministerio de Justicia e Instrucción Pública, AHEN.