Strategies of Argentine business associations at the end of the 19th century: the case of the Centro Azucarero Argentino

Authors

  • María Lenis Estrategias del asociacionismo empresarial argentine a fines del siglo XIX: el caso del Centro Azucarero Argentino

DOI:

https://doi.org/10.52885/2683-9164.v.n8.23206

Keywords:

sugar industry, trade union, sugar manufactures, protectionism

Abstract

The aim of this article is to analyze the foundation, organization and functioning of Centro Azucarero Argentino, trade union founded at the end of the 19th century. This boarding will allow us to investigate the nature of the demands of the sugar manufacturers and the strategies deploied by these businessmen to affect in the public national power. Likewise, across the study of the association we will specify the instances of existing alliances between the manufacturers of sugar and the businessmen of the littoral.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • María Lenis, Estrategias del asociacionismo empresarial argentine a fines del siglo XIX: el caso del Centro Azucarero Argentino

References

CHIARAMONTE José Carlos, Nacionalismos y liberalismos económicos en la Argentina 1860-1880, Buenos Aires, Ediciones Solar, 1982.

DI STEFANO Roberto, SÁBATO Hilda y ROMERO Luis Alberto, De las cofradías a las organizaciones de la sociedad civil. Historia de la iniciativa asociativa en Argentina. 1776- 1990, Buenos Aires, Edilab Editora, 2002.

HERRERA Claudia, «Redes de parentesco, azúcar y poder. La elite azucarera tucumana en la segunda mitad del siglo XIX», Entrepasados, Buenos Aires, núm. 31, 2007.

HORA Roy, Los terratenientes de la pampa argentina, Buenos Aires, Siglo XXI, 2003.

LATTUADA Mario, Acción colectiva y corporaciones agrarias en la Argentina .Transformaciones institucionales a fines del siglo XX, Buenos Aires, UNQ Editorial, 2006.

SÁBATO Hilda, La política en las calles. Entre el voto y la movilización, Buenos Aires 1862-1880, Buenos Aires, Sudamericana, 1998.

SÁNCHEZ ROMÁN José Antonio, La dulce crisis: Estado, empresarios e industria azucarera en Tucumán (1853-1914), Sevilla, Consejo Superior de Investigaciones Científicas-Escuela de Estudios Hispano-Americanos, Universidad de Sevilla, Diputación de Sevilla, 2005.

SCHVARZER Jorge, Empresarios del Pasado. La Unión Industrial Argentina, Buenos Aires, CISEA/Imago Mundi, 1991

Downloads

Published

2009-12-01

Issue

Section

Studies

How to Cite

Strategies of Argentine business associations at the end of the 19th century: the case of the Centro Azucarero Argentino. (2009). Anuario Del Centro De Estudios Históricos Profesor Carlos S. A. Segreti, 8, 299-320. https://doi.org/10.52885/2683-9164.v.n8.23206