A word of instrumental music. Approaches to jazz-rock scenes in the city of Córdoba between 1978/1997

Authors

  • María Sol Bruno

DOI:

https://doi.org/10.31048/1852.4826.v14.n3.34381

Keywords:

Arts Word, Music, Jazz-Rock, Cordoba, Argentina

Abstract

In this article we investigate a music scene in Córdoba city, where the productions were mostly instrumental, and belonged to a musical genre that fused rock and jazz. We wonder about the forms and characteristics that those poetics took from de two musical groups made up of artists in common: Grupo Encuentro (1978/1982) and Los Músicos del Centro (1982/1997). This text is an empirical approach, without local antecedents that refer specifically to the jazz genre or the groups addressed. The work is structured through three central axes. In the beginning, we make a brief presentations of the artists, distinctive elements of their careers, cultural consumption and musical training. Later we analyze the sound productions that were materialized in discs of the two musical groups. Finally, we delve into de distribution systems and forms of financing works of art.

Key words: Arts Word, Music, Jazz-Rock, Córdoba, Argentina

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acurso, M. B. (2016). Un mundo del folklore: Jóvenes y peñas en la ciudad de Córdoba. Trabajo Final de Maestría en Antropología. FFyh, UNC.

Alabarces, P. (1993). Entre gatos y violadores: El rock nacional en la cultura argentina (Vol. 3). Ediciones Colihue SRL.

Becker, H. (2008). Los mundos del arte. Universidad Nacional de Quilmes.

Becker, H., & Faulkner, R. (2011). El jazz en acción. La dinámica de los músicos sobre el escenario. Buenos Aires: Editorial Siglo Veintiuno.

Becker, H. P. (2014). Outsiders hacia una sociología de la desviación. Siglo Veintiuno Editores.

Bennett, A., & Peterson, R. A. (2004). Music scenes: Local, translocal and virtual. Vanderbilt University Press.

Benzecry, C. E. (2012). El Fanático de la Opera. Etnografía de una obsesión. Siglo XXI Editores.

Blázquez, G. (2008). Músicos, mujeres y algo para tomar: Los mundos de los cuartetos de Córdoba. Ediciones Recovecos.

Blázquez, G. (2014). ¡Bailaló!: Género, raza y erotismo en el cuarteto cordobés. Editorial Gorla.

Blázquez, G. (2019). Cooltura electrónica: Música, arte y subjetividades juveniles en Córdoba. Gorla.

Bruno, M. S. (2019). De “Aguas de la Cañada” a “Nada en la Cañada”. Análisis de un mundo de canción urbana en la Córdoba de 1980 [Tesis de Doctorado en Ciencias Antropológicas]. Universidad Nacional de Córdoba.

Bruno, M. S. (2020). “Capítulo 11: Entre trovadores psicobolches y anarquistas. poéticas y políticas en un mundo musical de la Córdoba de 1980” en Celebrar. Una antropología de la fiesta y la performance. UNC.

Buch, E. (2016). Música, dictadura, resistencia: La Orquesta de París en Buenos Aires. Fondo de Cultura Económica.

Corti, B. (2015). Jazz argentino: La música” negra” del país” blanco”. Gourmet Musical Ediciones.

Corti, B. (2018). “Sonar negro”: La performance jazzística y la binarización de la “raza”. Antecedentes en la ciudad de Buenos Aires.

De Lauretis, T. (1989). Tecnologías del género (Internet). Technologies of gender. Essays on theory, film and fiction. Londres ….

Díaz, C. F. (2005). Libro de viajes y extravíos: Un recorrido por el rock argentino, 1965-1985. Narvaja.

Díaz, C. F. (2009). Variaciones sobre el” ser nacional”: Una aproximación sociodiscursiva al” folklore” argentino. Ediciones Recovecos.

Elias, N. (1987). El proceso de la civilización: Investigaciones sociogenéticas y psicogenéticas. Fondo de Cultura Económica.

Elias, N. (1999). Mozart. Sociología de un genio. JSTOR.

Frith, S. (2014). Ritos de la interpretación: Sobre el valor de la música popular. Grupo Planeta Spain.

Green, L. (2001). Música, género y educación. Morata.

Karush, M. (2017). Musicians in Transit. Argentina and the Globalization of Popular Music. Duke University Press.

Lenarduzzi, V. (2012). Placeres en movimiento: Cuerpo, música y baile en la” escena electrónica”. El autor.

López, M. I. (2016). Abordajes de la improvisación en músicas ligadas al folklore en la escena de fusión argentina de los ´80. XII Congreso IASPM-AL.

Lucero, P. (2009). Memorias de una ausencia. Armando Tejada Gómez y el Movimiento de la Nueva Canción [Tesis de Maestría en Comunicación y Cultura contemporánea]. Centro de Estudios Avanzados, UNC.

Manzano, V. (2011). Tiempos de contestación: Cultura del rock, masculinidad y política, 1966-1975. En Jóvenes en cuestión: Configuraciones de género y sexualidad en la cultura. Biblos.

McRobbie, Angela & Garber, Angela. (2010). Chicas y subculturas: Una exploración. En Resistencia a través de rituales. Subculturas juveniles en la Gran Bretaña de la posguerra. Observatorio de Jóvenes, Comunicación y Medios. Facultad de Periodismo y Comunicación Social, Universidad Nacional de la Plata.

Molinero, C., & Vila, P. (2014). A Brief Historyof the Militant Song in Argentina. En The Militant Song Movement in Latin America: Chile, Uruguay, and Argentina (pp. 193–228). Lexington Books.

Moyano, M. D. (2005). La producción plástica emergente en Córdoba (1970-2000). Ediciones del Boulevard.

Noel, G. (2012). Cuestiones disputadas. Repertorios morales y procesos de delimitación de una comunidad imaginada en la costa atlántica bonaerense. PUBLICAR-En Antropología y Ciencias Sociales, 11.

Pujol, S. (2011). Historia del baile: De la milonga a la disco. Gourmet Musical.

Pujol, S. (2013). El jazz en la Argentina. Del paladar mundano al gusto local. En Jazz en español. Derivas hispanoamericanas (pp. 51–91). Universidad Veracruzana/artefacto colectivo.

Pujol, S. A. (1992). Jazz al sur: La música negra en la Argentina. Emecé.

Pujol, S. A. (2005). Rock y dictadura: Crónica de una generación (1976-1983). Emecé.

Pujol, S. A. (2015). Oscar Alemán. La guitarra embrujada. Planeta.

Pujol, S. A. (2020). Quiero que la música hable de lo que pasa en Sudamérica. El giro tercermundista en el jazz de Leandro “Gato” Barbieri. Revista Argentina de Musicología, 21(1), 171–191.

Rodríguez, R. (2018). “Gracias por la musiquita”. Una etnografía entre mujeres [´Trabajo Final de Licenciatura en Antropología]. Universidad Nacional de Córdoba.

Semán, P. (2012). Cumbia villera: Avatares y controversias de lo popular realmente existente. Nueva sociedad, 242, 149–161.

Semán, P., & Vila, P. (1999). Rock chabón e identidad juvenil en la Argentina neoliberal. Los noventa. Política, sociedad y cultura en América Latina y Argentina de fin de siglo, 225–258.

Straw, Will. (1972). Communities and scenes in popular music. En The subcultures reader. Routledge.

Thompson, E. P. (1995). La economía “moral” de la multitud en la Inglaterra del siglo XVIII. En Costumbres en común. Crítica Barcelona.

Vittoreli, L. B. (2019). Rimas en el momento: Análisis etnográfico en la competencia de freestyle Sinescritura [Trabajo Final de Licenciatura en Comunicación Social]. Universidad Nacional de Córdoba.

Published

2021-12-27

How to Cite

Bruno, M. S. (2021). A word of instrumental music. Approaches to jazz-rock scenes in the city of Córdoba between 1978/1997. Revista Del Museo De Antropología, 14(3), 253–264. https://doi.org/10.31048/1852.4826.v14.n3.34381

Issue

Section

Social Anthropology