Museums and intergenerational linkage. Assessment study of an educational proposal

Authors

  • María Fernanda Melgar Universidad Nacional de Río Cuarto. Facultad de Ciencia Humanas. Departamento de Ciencias de la Educación http://orcid.org/0000-0003-4331-0319
  • Verónica Tuninetti Museo Histórico Regional. Área de Extensión Educativa del Museo Histórico Regional

DOI:

https://doi.org/10.31048/1852.4826.v10.n1.15896

Keywords:

museums, intergenerational linkage, creativity, education

Abstract

Museums are presented as social spaces. Places to and interact with others, and to link different generations. Children and adults exchange their ideas about objects, the history, and about stories that are passed on. Museums resort to different strategies to convene families. One of the strategies has been games and toys. We present theoretical perspectives on museums and intergenerational linkage, childhood and old age as social constructions and games and toys as opportunities for creativity in museums. We describe a study on the evaluation of the participants of a proposal developed in a museum in the city of Río Cuarto called Spaces to meet: games and toys in the museum. As a result, we can highlight the positive responses of the participants, considering that the proposal allows for sharing an enriching experience in social terms.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Fernanda Melgar, Universidad Nacional de Río Cuarto. Facultad de Ciencia Humanas. Departamento de Ciencias de la Educación

Docente en el Departamento de Ciencias de la Educación de la UNRC. Becaria posdoctoral de CONICET.

References

Alderoqui, S y Pedersoli, C (2011). La educación en los museos. De los objetos a los visitantes. Argentina: Buenos Aires. Paidós.

Alderoqui, S y Linares, M. C (2012). Tesoros de la nostalgia, porvenir de una ilusión. En Alderoqui, S. (Coord.) Los visitantes como patrimonio. El Museo de la Escuelas. Buenos Aires Ciudad. http://www.buenosaires.gob.ar/sites/gcaba/files/losvisitantescomopatrimonio_0.pdf.(02/12/16).

Beghetto, R. A. (2016). Creative learning: A fresh look. Journal of Cognitive Education and Psychology, 15(1), pp. 6-23. DOI: https://doi.org/10.1891/1945-8959.15.1.6

Comfort, A. (1997). Una buena edad: la tercera edad. Madrid. Ed. Debate.

CornachioneLarrínaga. M. A. (2006). Psicología del desarrollo. Aspectos biológicos, psicológicos y sociales. Córdoba: Ed. Brujas.

Doering, D. Z. (2010). “Strangers, Guests, orClients? VisitorExperiences in Museums”, Curator. TheMuseumJournal, 42: 74-87. DOI: https://doi.org/10.1111/j.2151-6952.1999.tb01132.x

Domínguez, A. (2003). La museología participativa. La función de los educadores de museo. Actas de los XIII Cursos Monográficos sobre Patrimonio Histórico. (99- 117). Reinosa.

Ende, M. (2008). Momo. Mexico. Ed. Alfaguara juvenil.

Escarbajal De Haro, A y Mártinez de Miguel López, S (2012). El papel de la educación y los museos en la inclusión social. Una contribución desde la animación sociocultural. Revista Educatio Siglo XXI, 30 (2): 445-466.

Falk, J. H. (2009). Identity and theMuseumVisitorExperience. Walnut Creek. Ed. LeftCoastPress, Inc.

Falk, J. y Dierking, L. 2000. Learning from museums.Visitor experiences and the making of meaning.Estados Unidos. Ed. Altamira Press.

Glåveanu, V. P. (2015). Creativity as a sociocultural act. The Journal of Creative Behavior, 49(3), pp. 165-180. DOI: https://doi.org/10.1002/jocb.94

Hood, M (1983). Staying away. Why people choose not the visit museums. Museum News, 61(4), 50-57.

Imach Cohen, S. (2010) Infancia Maltratada en la Posmodernidad. Teoría Clínica y Evaluación. Buenos Aires. Ed. Paidós.

Kaufman, J. y Beghetto, R. (2009). Beyond big and little: The Four C Model of creativity. Review of General Psychology, 13(1), pp. 1–12. DOI: https://doi.org/10.1037/a0013688

Maceira Ochoa, L (2008). Los museos en la educación de personas jóvenes y adultas.Revista Interamericana de Educación de Adultos, 1, (30): pp. 47-76.

Melgar, M. F y Elisondo. R (2016). Museos, formación profesional e innovación educativa en la universidad. Revista Contextos de Educación. Universidad Nacional de Río Cuarto. (En prensa). Aceptado en septiembre

Montenegro, Ana M, y Ridao, Angela. (2014). Los juguetes de la infancia: intervención y diálogo intergeneracional. Espacios en blanco. Serie indagaciones, 24(1): 127-150. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1515-94852014000100009. (02/12/16).

Morales Gómez, E (2015). Nuevos formatos educativos para la comunidad en centros de arte. De los talleres de familia a los talleres intergeneracionales: un estudio de caso en Matadero-Madrid. Facultad de Bellas Artes. Universidad Complutense de Madrid. España. Pág. 416. Tesis Doctotal. Dialnet.

Ortiz Moreno, J y Álvarez Domínguez, P (2016). Una mirada a los juegos y juguetes del ayer. Encuentro intergeneracional entre abuelos/as y nietos/as para la recuperación del patrimonio educativo. Cabás, 15: 154-166. http://revista.muesca.es/documentos/cabas15/7-%20Encuetro%20intergeneracional.pdf. (02/12/16).

Tuninetti, V (2016). Salir del museo. Propuesta Cultural en contextos de encierro. En Melgar, M.F y Elisondo, R (Comp.) Museos y Educación. Buscando musas. Ed. Cuadernos de Educación. La Laguna: Sociedad Latina de Comunicación Social. Recuperado el 25 de mayo de http://www.cuadernosartesanos.org/2017/cde06.pdf.

Varela Nieto, P y Martínez Montalbán, J-L (2005). Jugando a divulgar la física con juguetes. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 2(2): 234-240. DOI: https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2005.v2.i2.09

Villar Posada, F. (2005). El enfoque del ciclo vital: hacia un abordaje evolutivo delenvejecimiento.EnBeltran Lavador, JGerontología: Actualización, Innovación y Propuestas. España. Ed. Pearson Educación.

Zabala, M. E y De Carli, M. C (2015) La “noche” construida por los visitantes del Museo de Antropología FFyH-UNC. Caso de estudio, la Noche de los Museos. Revista del Museo de Antropología. 8 (1): 125-132. DOI: https://doi.org/10.31048/1852.4826.v8.n1.11465

Published

2017-06-30

How to Cite

Melgar, M. F., & Tuninetti, V. (2017). Museums and intergenerational linkage. Assessment study of an educational proposal. Revista Del Museo De Antropología, 10(1), 87–96. https://doi.org/10.31048/1852.4826.v10.n1.15896

Issue

Section

Museology

Most read articles by the same author(s)